Det kan vara svårt att navigera i matvärlden idag -- med så mycket lättillgänglig mat i snabbköpen och allt fler av oss som äter ute eller köper take away -- så kan det vara svårt att veta exakt vad du föder din kropp med.

När det gäller viktminskning är ett vanligt diskuterat ämne huruvida du faktiskt behöver kontrollera antalet kalorier du äter varje dag för att gå ner i vikt eller ej. Bör du faktiskt titta på antalet kalorier du äter varje dag, även om du inte försöker tappa några kilo? Den här artikeln beskriver vad kalorier är, och när kaloriräkning kan vara ett bra tillvägagångssätt för dig.

Om du behöver ytterligare råd om vad det bästa matintaget är för dig eller vill ha förslag på hur du kan bibehålla din nuvarande kroppsvikt eller få en bra energibalans i ditt liv, kan du också vända dig till en handledare hos Superprof för några ytterligare tips.

Bör du eller bör du inte räkna kalorier?
En sund balanserad kost är ett bra sätt att säkerställa att du får i dig de bästa näringsämnena. (Bildkälla: Pixabay)

Hur många kalorier behöver jag varje dag?

Innan vi diskuterar kaloriräkning och hur det fungerar, är det värt att veta grunderna när det gäller kalorier och hur många du ska konsumera.

Enkelt uttryckt är en kalori ett sätt att mäta energi och det är ett sätt att mäta hur mycket energi det finns i en viss mat eller drink.

I genomsnitt rekommenderas att män äter cirka 2500 kalorier per dag, och kvinnor runt 2000 kalorier för att upprätthålla en sund vikt. I praktiken beror emellertid antalet kalorier som vi behöver dagligen av ett antal olika faktorer, inklusive:

  • Din ålder;
  • Kön;
  • Din aktivitetsgrad och ämnesomsättning; och
  • Om du vill gå upp eller ner i vikt.

Om du till exempel är relativt inaktiv och tillbringar större delen av din tid bakom ett skrivbord, med bara en timme ledigt till träning i veckan, behöver din kropp inte så många kalorier jämfört med en person som tillbringar tio timmar på gymmet varje vecka och arbetar.

I sådan fall bör dagliga riktlinjer för kaloriintag endast tas som riktlinjer, även om du letar efter mer detaljerad kaloriintaginformation specifik för just dig, kan du ibland göra personliga kaloriuppskattningar online, eller också prata med din dietist om planerna.

Bör du eller bör du inte räkna kalorier?
Träning och kaloriräkning kan vara en effektiv strategi om du vill tappa eller bibehålla din vikt. (Bildkälla: Pixabay)

Prova en kaloritracker för att hålla dig uppmärksam på ditt intag

När du vet hur många kalorier du ska äta dagligen för att bibehålla din nuvarande vikt kan du sedan använda en kaloritracker för att hjälpa dig att uppnå alla viktminskningsmål du har eller försöka hindra dig från att gå över ditt eget dagliga rekommenderade intag.

När det gäller viktminskning är nyckeln till framgång ganska enkel i teorin - du behöver bara se till att du konsumerar färre kalorier än din kropp behöver. När detta händer bör du börja gå ner i vikt. Omvänt, om du konsumerar mer kalorier än nödvändigt regelbundet, kommer detta överskott att lagras som fett, vilket får dig att gå upp i vikt.

Som ett resultat kan kaloritracker vara riktigt användbara när du försöker gå ner i vikt, eftersom de håller koll på vad du har ätit under dagen och låter dig veta när du är nära, vid eller över din gräns. Detta innebär att du ska kunna göra välgrundade matval under dagen.

Det finns också ett antal kaloriappar du kan använda dig av för att hjälpa dig att hålla koll på din matkonsumtion, och med en snabb googling kan du ta reda på vilka de bästa apparna för detta är. Alternativt, om du föredrar att hålla reda på dina kalorier själv, kan du också använda verktyg som Livsmedelsverkets online kalorikontroll.

Det viktiga att tänka på när det gäller minskning av kalorier är att du inte vill överdriva det -- att minska kalorierna är en balansåtgärd mellan att ge din kropp tillräckligt med näring och näring så att du förblir frisk, men också i en något reducerad kvantitet så att du går ner i vikt.

Att räkna kalorier med en miniräknare kan vara ett bra sätt att uppnå denna balans, särskilt om du är bekymrad över hur många kalorier du konsumerar för närvarande.

Det är inte rekommenderat att ta till extrema bantningsmetoder eller överdrivet kaloribegränsande dieter, eftersom de kan göra mer skada på lång sikt, och chansen att du håller dig till en så tuff diet är lägre jämfört med en mer utarbetad metod för viktnedgång.

Om du någonsin tvivlar på hur du säkert går ner i vikt, se till att du pratar med din sjukvårdspersonal för deras åsikt.

Bör du eller bör du inte räkna kalorier?
Medan den enstaka sötsaken är okej, om du vill gå ner i vikt genom kaloriräkning finns det bättre matalternativ där ute! (Bildkälla: Pixabay)

Tänk om du behöver lite extra hjälp förutom kaloriräkning?

I slutändan är kaloriräkning bara en del av något större när det gäller vår hälsa.

Även om vissa dieter gynnas via kaloriräkning, är det också värt att tänka på att det finns andra saker du bör vara uppmärksam på när det kommer till att bibehålla eller gå ner i vikt, som till exempel:

  • Hur mycket tränar du; och
  • Vad du äter dagligen.

Beroende på hur mycket du tränar eller ej, har en stor inverkan på hur mycket vikt du tappar, och kan också ha en positiv inverkan på din hälsa mer allmänt. Ofta kan regelbunden träning i kombination med kaloriräkningar leda till framgångsrik och långvarig viktminskning.

Livsmedelsverket rekommenderar att vuxna mellan 19 och 64 år i genomsnitt ska vara aktiva dagligen, till exempel 150 minuter av måttlig aktivitet per vecka i kombination med styrketräning minst två gånger i veckan. Men du kanske vill göra mer än detta om ditt mål är att gå ner i vikt.

Innan du börjar med något träningsprogram skulle det vara klokt att prata med din läkare för att se till att du är tillräckligt fit för att träna för den längd och intensitet du vill, särskilt om du är mycket överviktig eller inte har tränat tidigare, men vill nu bränna ett stort antal kalorier som en del av ditt träningsschema.

När det gäller hur mycket du äter dagligen är det också viktigt att notera att kaloriräkning inte tar hänsyn till vilken typ av mat du äter.

Medan du till exempel kan äta tre chokladkakor och en måltid på McDonald's på en dag för att uppfylla kalorikraven, skulle det naturligtvis vara mycket bättre på att hålla dig borta från ohälsosamma livsmedel och uppfylla din kalorikvot genom färska, näringsrika måltider som håller dig mätt längre.

Att ha en balanserad kost är nyckeln till varje viktminskningsprogram. Att hålla en matdagbok kan vara ett bra sätt att hålla reda på vad du äter dagligen, och du kan försöka hitta mönster i den typ av mat du äter och vilka näringsämnen du kanske missar.

Att lära sig att läsa en livsmedels- eller näringsmärkning på förpackningar kan också vara ett bra steg mot en hälsosam matregim och för att undvika viktproblem som fetma. Det kan även hjälpa dig att göra positiva matval som ger dig mer energi, även om du försöker minska kaloriintaget.

Om du letar efter lite måltidinspiration och vill ha idéer till veckomåltider som inte bara är bra för dig utan kan hjälpa dig att nå ett specifikt kalorimål varje dag för viktminskningsändamål, så kanske du vill vända dig till en handledare på Superprof?

En Superprof-handledare kan arbeta med dig för att förstå dina kalorikrav och kan också ge dig mer information om principerna för bra kost, viktiga matlagningskompetenser samt erbjuda personliga måltidsplaner som kommer att hjälpa dig. Sådana måltider kommer sannolikt att innehålla en balans mellan kolhydrater, hälsosamma fetter och proteiner som magert kött för att säkerställa att du förblir mätt och nöjd.

En handledare kan vara en riktigt bra resurs att ha, oavsett om du vill hålla koll på dina kalorier, tappa kilon eller bli hälsosammare. Även om du bara vill ha tips om hur du underhåller eller ökar din fysiska aktivitet, kan en Superprof-handledare vara där för att säkerställa att du har en bra balans mellan kost och träning i ditt liv.

Läs om hur du upprätthåller en hälsosam kost under graviditeten.

Behöver du en lärare i Näringslära ?

Gillar du artikeln?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Tatiana

A lean mean word-killing machine that loves everything written.