"He who is not courageous enough to take risks will accomplish nothing in life." Muhammad Ali

Boxning för kvinnor är en konst, precis som Karate och Jui Jitsu. Denna diciplin skiljer sig från boxning för män genom att den har sina egna specifika egenskaper. I det här blogginläggen delar vi med oss av alla hemligheter kring boxning för kvinnor - allt från dess historia, olika tekniker och vad det är som gör den till något som berör sinnet, kroppen och själen. 

Ända sedan filmen Million Dollar Baby släpptes har världen kunnat se en markant ökning på antalet kvinnliga boxare. I Sverige finns det över tusentals kvinnor som utövar denna fantastiska sport. Kika på denna rapport för att veta mer!

Boxning för kvinnor: Håll dig i form och gå ner i vikt

Boxning är en typ av kampsport likt aikido, judo och taekwondo, vars historia går långt tillbaka i tiden. Det sägs att dess ursprung sträcker sig ända tillbaka till antika Grekland har har sedan dess tagit nya former. Den som boxas måste ha full kontroll över sina olika kroppsdelar för att kunna utföra precisa och effektiva rörelser. 

Det räcker alltså inte bara med att slå när man boxas, man måste hela tiden ha ett mål i åtanke. 

Börja boxas för att stärka kropp och sinne (Källa: PIXABAY)

Med tanke på den höga intensitet som krävs inom damboxning kan boxning för att gå ner i vikt också vara ett mål. Varför? Därför att även om du är nybörjare gör boxning att du snabbt bygger muskler tack vare olika styrkeövningar och viktlyftning. I jämförelse med Pilates, Zumba eller gym, boxning gör att du rasar i vikt men på ett långsiktigt och hållbart sätt. När du bygger muskler ökar också din flexibilitet, magövningar gör dig mer tålig inför slag från din boxningspartner och stretching hjälper dig att förbättra din slagteknik. 

Det är ett faktum att boxning kommer med en mängd fördelar:

  • Bättre kondition
  • Få starkare armar, ben och höfter
  • Mer tonad och muskulös kropp
  • Förbättrar din uthållighet och flexibilitet

Olika variationer på boxningspass ger dig olika resultat. Med exempelvis “Sweatbox” kommer du, som du hör av namnet, svettas som en dåre! Inget går upp mot den känslan. 

Förutom att förlora några extrakilon kommer boxning hjälpa dig att komma i ruskigt bra form genom alla dess moment som innefattar intensiv aktivitet: uppvärmning, strechning, friboxning eller att slå mot en punchbag

Att boxas som medel för att gå ner i vikt är precis som med allt annat: det handlar om att ha rätt mindset! Detta är något som alla dina framtida boxningstränare kommer upprepa för dig..

Upptäck Hur Damboxning Skiljer Sig Från Herrboxning 

Strategi och teknik är densamma, men du undrar nog vad som skiljer damboxning åt från herrboxning? En helt adekvat fråga med tanke på att herrboxning syns mer i media. Det är tyvärr lättare att kunna ett namn på en manlig professionell boxare än en kvinnlig. Det är viktigt att känna till fördelarna av damboxning. Dessa idrottsgrenar är givetvis lika men delar inte samma historia och mål. 

Kvinnor vs Män i ringen: Samma passion (Källa: PIXABAY)

Boxning betraktas som en kampsport av en god anledning. Förutom några varienter som kan utövas med bara händer, de flesta versioner görs med en särskilt utrustning för boxning för män och kvinnor. Här är några oumbärliga komponenter:

  • Boxningshandskar
  • Munskydd
  • Boxningsskor
  • Tandskydd
  • Boxningsshorts
  • Boxningshjälm
  • Suspensoar
  • Utrustning: Sandsäck, hopprep, mittsar

De flesta som utövar boxning är män. 78 % registrerade boxare i Sverige är män. Siffran varierar beroende på vilken typ av boxning det handlar om. 

Kvinnor är väldigt tävlingsinriktade. I Sverige har vi haft och har otroliga damboxare så som Frida Wallberg, Åsa Sandell och Mikaela Laurén. 

Oavsett så vill ändå de flesta kvinnor boxas i träningssyfte och inte tävla i sporten. De vill  fokusera mest på andra aspekter som kommer med sporten så som allmän hälsa, självförsvar och komma i form. 

För många manliga boxare är slutmålet att vinna och bli framgångsrika i boxningsringen, medan målet för kvinnor ser annorlunda ut och bygger ofta på en dröm om en stark och fungerande kropp, en flexibilitet. Detta gäller självklart inte för alla, vissa går all in för att tävla i boxning. 

Har vi lyckats göra dig sugen på att börja boxas? Välj rätt damboxning för dig. Istället för att söka ihjäl dig på internet kan du kika på tillgängliga boxningskurser nära dig via Superprof. 

Upptäck Olika Typer av Boxning för Kvinnor

Det är svårt att veta vilken typ av boxning man ska välja när man står inför så pass många val. Vill du satsa på att bli mer atletisk? Vig? Rytmisk? Ofta tvekar man när man står inför valet mellan tävlingsboxning och fitnessboxning. Den förstnämnda sorten är mer fokuserad på teknik och styrka medan fitnessboxning eftersträvar mer allmänna mål för att känna sig stark och hälsosam. 

Det är viktigt att känna till vilka sorters boxning det finns för att göra rätt val! (Källa: PIXABAY)

Bland traditionella boxningsringar är kvinnor fortfarande en minoritet. Detta stoppar dem dock inte från att istället utöva: 

  • Fransk boxning
  • Engelsk boxning
  • Thaiboxning
  • Kinesisk boxning

Boxning innefattar så kallad “full contact”, men det finns även en lättare variant som kallas light contact. Denna variant fokuserar mer på övergripande speltaktik och inte på de enskilda slagen. För att variera sig och utvecklas snabbare för den som boxas professionellt kan dessa varianter vara ett bra komplement till träningen:

  • Kickboxing
  • Muay thai
  • Jui jitsu
  • MMA
  • Självförsvar
  • Krav Maga

Alla dessa inriktningar ägnar sig åt olika delar av kroppen eller har ett särskilt mål. Självförsvarskurser är mycket populära i stora städer bland de som vill kunna lära sig att manövrera sina kropp och skydda sig själv om de skulle utsättas för våld. 

Det finns fler varianter inom boxning än de vi nu nämnt. Vissa är mer anpassade för att öka uthålligheten medan andra fokuserar på att förbättra flexibiliteten eller fotarbetet. Bland de mest populära varianterna hittar vi:

  • Cardio boxing som fokuserar på focusing on building physical stamina and fitness
  • Boxingskurser på gym som fokuserar på mage och ben
  • Ladies only boxning, för enbart kvinnor
  • Boxercise och Boxfit som är en kombination av boxning och fitness (hitta en sådan kurs nära dig
  • Självförsvarskurser för enbart kvinnor 

Boxning Skapat och Anpassat för Kvinnor

Nu står du inför en massa olika variationer och vi rekommenderar att du kollar upp en boxningskurs som passar dig. Tack vare att det finns olika typer av boxning finns det också olika ställen du kan gå till för att utöva dem:

  • Boxningsklubb
  • Sportcenter
  • Boxning på gym
  • Sporthallar

Har du mindre tid behöver du inte känna press att hinna med en gruppträning. Du kan faktiskt utöva boxning i ditt eget hem med hjälp av boxningskurser online. Det är enkelt och ofta gratis att signa upp sig:

  • Dvd-kurser
  • Kurser på Youtube
  • Speciellt utformade hemsidor av tidigare boxningsutövare
  • Boxningstränare online som har egna kurser

Ofta innefattar dessa kurser fysisk träning eller förbättring av olika boxningsrörelser. Det är vanligt att en person som varit professionell boxare sadlar om tull tränare och ger ut lektioner både i grupp och privat. Läs mer om hur du kan lära dig boxas på bästa sätt.

Sist men inte minst - du kan självklart hitta en boxningstränare genom Superprof. Genom vår sida blir det lättare att hitta en tränare som finns nära dig. Har du inte särskilt lust att gå på fullpackade boxningskurser på gymmet är detta ett perfekt alternativ! 

Tränare på Superprof kan vara allt från personliga tränare eller en före detta professionell boxare. Antingen kan de komma hem till dig för att ge dig en privatkurs eller så erbjuder de gruppklasser. Vi kan varmt rekommendera att testa på en privatlektion som skräddarsys efter det du kan. 

Nu är det dags att förbereda dig för din första boxningskurs! Vi har förberett ett gäng med svar på de mest ställda frågorna av nybörjare inom boxning.

Hur Tonar Boxning Din Kropp?

Till skillnad från andra träningsformer,som ofta fokuserar på en eller några få aspekter av fitness, involverar boxning flera olika muskelgrupper och den allra viktigaste muskeln: Hjärtat. 

Jag använder kettlebells och hantlar i min träning och trodde min träning riktade sig till alla muskelgrupper. 

Tyvärr är detta inte alltid fallet. Låt oss djupdyka i olika träningsformer som innehåller viktträning. 

Dessa träningsformer innebär såklart att man aktiverar flera muskelgrupper samtidigt: mage, ben, armar och ryggmuskler. Problemet är att de flesta av dem fokuserar på en muskelgrupp i taget, det är sällan som de går ut på att träna HELA kroppen på en gång. 

Det är ganska vanligt att en personlig tränare ställer följande fråga till en ny kund. “Vad vill du fokusera på först?” Många svarar genom att prata om specifika muskelgrupper: “Jag behöver träna mina armar eller ben”.

En annan sak att ha i åtanke: även om din puls höjs under vissa muskelövningar betyder det inte att du nödvändigtvis hamnar i det där läget då din kropp bränner fett och tonas. 

Jag varierar min konditionsträning från vecka till vecka. Vissa består av mer benövningar och andra fokuserar på överkroppen. Det här är väl jättebra? 

Här kommer svaret. 

Först och främst: Det är jättebra ATT du överhuvudtaget tränar. Men gå gärna ett steg längre genom att ställa frågan: en rejält pulshöjande aktivitet är ett bra sätt börja tona kroppen. Att variera din träning är bra men se till att inte vila för lång tid mellan dina övningar. 

Men om du tränar på detta sätt hamnar du i samma situation som många andra: du aktiverar vissa muskelgrupper mer intensivt än andra. 

Men jag simmar också! Det tränar både armar, ben OCH hjärtat! 

Absolut, att simma är ett perfekt sätt på ett litet sätt påverka din toning av kroppen. Liten påverkan? 

När du simmar är vattnets effekt på din kropp tvåfaldig. Först och främst skyddar vattnet dig mot från den påverkan och de spänningar du kan få av träning som inte görs i vatten. Det är ett faktum att du inte kan röra dig liga våldsamt och hetssigt i vatten eftersom du är i full färd med att fighta mot dess vikt och tyngd mot din kropp. 

Du kan, naturligtvis, simma genom och under vattnet eller glida på det. 

Det är tyngden och vikten av vattnet som bildar motståndet mot nästan varje rörelse du gör som gör simning till en sorts “mild” motståndsträning. Det är dock inte helt och hållet motståndsträning för ytstpänningen gör att du ändå kan glida genom det istället för att enbart jobba mot det.

Motståndsträning i sin renaste och starkaste form syftar till att fokusera på kroppens olika vävnader som leder, ben, ligament, senor och muskler. Detta fokus blir helt enkelt mindre i vatten.

En funktion som gör motståndsträning så pass effektiv när det kommer till att tona muskler  är något som kallas progressiv överbelastning. När kroppen vänjer sig allteftersom vid den vikt som den jobbar mot ökar man vikten. Man blir således starkare och mer uthållig.

Se hur starka och tonade dessa boxare är! (Källa: Pixabay Credit: Skeeze)

Här kanske du vill hävda att när du vant dig vid att simma 40 längder i simbassängen kan du bara öka det antalet för att öka din styrka. Detta är som att försöka jämföra skivstång och hantlar...

Att öka antalet repetitioner är inte samma som att öka vikten. Det ger inte samma resultat.

Varför? För att du fortsätter att arbeta mot samma nivå av motstånd, samma vikt. Att öka antalet längder du simmar är samma som att lyfta samma vikt fler gånger. Visst kommer du att vara trött på slutet, men du kommer inte märka skillnad på din kropp när det kommer till dina muskler. Dina muskler behöver en större utmaning för att utvecklas. Mer vikt helt enkelt. 

Varför är boxning en typ av motståndsträning? 

Att träna boxning betyder att man varierar sin träning något oerhört. Därför möter en boxare motstånd hela tiden! 

Hopprep är ett exempel på en variation av träningen. Hoppar du hopprep påverkar du de allra minsta musklerna, lederna och andra vävnader. Under isometriska och isotoniska övningar så som armhävningar och att stå i plankan arbetar kroppen ständigt mot sig själv. 

När du boxas mot alla slags typer av slagpåser: speedbag, double-end bag eller tyngre slagpåser så aktiverar du och påverkar alla vävnader i överkroppen. Även ditt fotarbete gör att du involverar ben och rumpa. 

När man boxas tränar man också med vikter. Som med all annan viktlyftning fokuserar man på några specifika muskelgrupper i taget. 

Sparring innebär att hela kroppen arbetar, inklusive ditt hjärta, och hjärnan! Sparring är en slags fejk-fight, en träningsövning som syftar till att två boxare i samma viktklass möts i ringen. 

Genom strategi, snabbhet, styrka och teknik genomgår man som boxare, helt oundvikligt, en total förändring av kroppen. 

Vilka Är Fördelarna Med Boxning? 

Att göra en lista på alla fördelar som kommer med att träna boxning kan ta oändligt med tid. I denna artikel har vi gjort det lite lättare och delat in dem i olika kategorier. Vi börjar med de viktigaste: 

Fysiska Fördelar med Boxning 

I sin renaste form är boxning en jämnt fördelad träningsform när det kommer till dina muskelgrupper. I slutet av en boxningsklass har du arbetat dig igenom varenda muskel i din kropp, inklusive ditt hjärta. 

Om du provar varianter inom boxning så som Muay Thai och kickboxning så har du en träningsform som arbetar ännu mer för att förbättra BÅDE styrka och uthållighet

För att kunna tävla i dessa sporter måste man givetvis ha en väldigt hög atletisk nivå.

Mentala Fördelar med Boxning

I ringen har du inte råd med distraktioner. Förlorar du fokus i en millisekund ger du din motståndare chansen att få in en riktig “knockout blow”. 

Jämför man en boxare med andra atleter kan man se att inom boxning krävs en mycket hög koncentrationsförmåga. Fokus måste ligga på topp inom flera områden: på ens motståndare, ens egna strategier och Fokus ligger på många aspekter: på motståndaren, ens strategier och förmågan att skydda sig själv syftar inte bara till att vinna matchen men också för att inte bli skadad. 

Så - om du önskar förbättra din koncentrationsförmåga (mycket välbehövligt i vår snabba värld), öka ditt strategiska tänkande och förstärka både din flexibilitet och koordination - då kan boxning verkligen vara något för dig! 

Om du lär dig boxas kan du vara mindre rädd på gatorna - du vet hur man slåss" (Källa: Pixabay Credit: Papafox)

Psykologiska Fördelar med Boxning 

Har du någonsin haft en dålig dag på jobbet? I skolan? Har din partner bestämt sig för att lämna dig? Är ditt liv fullt av stress som du inte längre klarar av att hantera? 

Kan du komma på någon bättre idé för att stressa ner än att slå för glatta livet mot en slagpåse med boxningshandskar?

Kan någon hitta ett mer passande sätt att göra sig av med negativ energi än att kanalisera ut den genom en mätbar, rytmisk aktivitet som hopprep eller slå mot en speed-bag? 

Utöver de fysiska fördelarna med boxning kan du alltså också förbättra din mentala och psykiska hälsa genom att påbörja denna allomfattande träning. 

Är Boxning en bra träningsform för att Gå Ner i Vikt?

Det korta svaret är nej. Varför? 

För det första: Du kommer definitivt träna hela kroppen, tappa fettmassa och kanske gå ner en klädstorlek. Men din muskelmassa kommer utan tvekan att öka. Och som alla vet - muskler väger mer än fett. 

För det andra: Att fråga om boxning innebär viktminskning är en felriktad fråga. Eller iallafall en fråga som har mycket begränsningar. 

Istället borde man fråga om boxning gör dig mer fit, tonad och mentalt förberedd för utmaningar som du kommer möta både innanför och utanför ringen. 

Skulle du alltså ställa ovanstående fråga istället skulle vi svara med ett rungande JA!

Hur ser den fysiska utveckling ut hos en person som börjar boxas?. Först måste hen fokusera på att bygga styrka och stabilitet vilket också kräver att man ändrar sina matvanor. Träningsrutinerna kommer förändras markant och förmodligen även sättet att tänka. 

Att ändra sina tankar kommer med det faktum att börja kritiskt analysera sin motståndare strategier och själv behöva räkna ut sina egna strategier för att överkomma sina eventuella svagheter. 

När dessa nya tankemönster börjar fästa sig ordentligt börjar allt ske automatiskt i boxningsringen och sedan även i livet i övrigt. 

All denna utveckling sker och så småningom kommer personen börja känna av en skillnad i sitt känslomässiga tillstånd. 

Vill du känna samma självsäkerhet som en boxare förkroppsligar? Få tag i den och göra den till din? 

Generellt sett besitter boxare en avundsvärd självsäkerhet, både innanför och utanför ringen. 

Denna självsäkerhet kommer från vetskapen att de är i sin bästa möjliga form och att de har styrkan och förmågan att hantera vardagliga situationer på både fysiska och intellektuella plan. Alla dessa önskvärda kvalitéer och egenskaper är ett direkt resultat av deras hårda arbete och träning. 

De har förmånen att arbeta och förenas tillsammans med andra individer som har samma syn på livet och deras gemensamma sport. Det är en sport som är inkluderande men som också kräver mycket av en. Det handlar om allt eller inget. 

Vad menar vi med det? 

Om du vill boxas enbart för att gå ner i vikt… Det är förvisso ett mål men du måste tänka längre än så. 

Om du vill boxas måste du förbereda dig på att bli tonad och vältränad. Men framförallt måste du vara redo för förändringar när det kommer till ditt psyke och hur du tänker och ser på livet. 

Var beredd på känslan av solidaritet och inkluderande som finns bland olika boxningsklubbar i Sverige. Du måste själv kunna ge tillbaka av den känslan och sprida den vidare bland de andra boxarna omkring dig. 

Å andra sidan, om du vill gå ner i vikt…...

Leta rätt på din närmaste boxningsklubb. Prata med tränarna, dra på dig handskarna och ge boxning ett försök. Förhoppningsvis kommer du inse att boxning ger mycket mer än vad du hade trott från början!

Oavsett om du vill bli mer tonad, öka ditt självförtroende eller för att du tycker om sporter med närkontakt - boxning kan utövas när som helst, varsomhelst och för mängder med syften!

Jag kommer vänta på dig i boxningsringen, inga ursäkter?

Behöver du en lärare i Boxning ?

Gillar du artikeln?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Rebecca