"Sport is a great way to keep fit. It's a stress reliever." Katie Taylor (Olympic Boxing Gold Medalist)

Boxning kan gå från att bara vara en träningsform till en hel livsstil som förespråkar en hälsosam syn på träning och mat. Olika folkhälsoundersökningar visar att det mest ultimata för att bibehålla en hälsosam livsstil är att utöva någon form av sportaktivitet minst tre gånger i veckan. Fördelar med att boxas är faktiskt ännu fler än vad man tror!

Så - är du redo att kliva in i boxningsringen och få en starkare och friskare kropp?

Stärk din kropp med boxning: Hur fungerar det? 

Sommaren är närmre än vad vi tror och tills dess vill de flesta känna att de har en vältränad och frisk kropp. Vad är det bästa sättet att känna sig stark och självsäker i sin kropp? Hur kan man tona och stärka kroppen och på så sätt bli av med de kilon som stör en? 

Har du någonsin hört om de fantastiska fördelarna med att boxning? Om inte så är den här artikeln perfekt för dig!

De vanligaste tipsen när det kommer till att gå ner i vikt och tona kroppen berör maten. Helst ska man undvika småätande och röra på kroppen några dag i veckan. De flesta av oss vet att det här är lättare sagt än gjort. 

Alla människor har olika anledningar som ligger bakom viljan att förändra kroppens fysik. Det kan exempelvis handla om: 

  • Gå ner i vikt efter en graviditet
  • Bygga muskler
  • Förbli hälsosam och vältränad
  • Orka vardagen
  • Minska trötthet och olust

Viktfrågan är ett känsligt ämne. Först måste man släppa tanken på att det finns en “idealvikt”. En idealvikt är inte detsamma som bra hälsa och välmående. För de som vill strunta i vikthetsen men ändå ha ett mått att gå efter kan istället använda sig av sina klädmått. Eller varför inte träffa en dietist eller läkare som kan räkna ut ditt ideala BMI? 

Nästa fråga handlar om vilken typ av träning eller sport man bör utöva för att uppnå de allra bästa resultaten.  

Vi hävdar att det är boxning! En aktivitet som inte bara är rolig utan hjälper till i kampen för en stabil vikt och hälsosamt leverne. Nyckeln till att bli starkare och gå ner i vikt är att sätta upp mål som är ambitiösa men fortfarande realistiska. På så sätt undviker man all den frustration som kan uppkomma om man inte når sina mål. Du kommer känna dig mer motiverad i din träningsresa om du sätter realistiska mål på lång sikt. 

Det finns mängder med olika typer av boxning för kvinnor. Precis som med yoga eller pilates kommer de olika typerna med olika fördelar. Vilken du ska välja beror helt enkelt på din nuvarande fysiska nivå och dina mål när det kommer till en vältränad kropp. Boxning är också en bra sport att börja med om man aldrig sportat särskilt mycket förut. 

Det kan vara en förvirrande djungel av boxningsalternativ där ute som lätt kan göra att man tappar motivationen. Den här artikeln är skriven för att du ska få en tydlig överblick av allt som finns och förhoppningsvis få upp ögonen extra mycket för någon av dem

De flesta boxningstränare ger dock rådet att blanda de olika boxningsformerna hejvilt istället för att enbart fokusera på en av dem. 

Ett annat tips innan du signar upp dig på en boxningspass är att förbereda dig på att det kommer bli en lång och lärorik resa. Du kommer möta mycket motgångar som till slut vägs upp av fantastiska resultat. I slutändan kommer du börja ha ordentligt kul på träningen och se fram emot varje pass istället för att våndas som man lätt gör i början. 

Vilken typ av Boxning fokuserar på att Tona och Stärka Kroppen? 

Oavsett om du vill gå ner några kilo eller stärka en viss del av din kropp handlar allt om att bränna tillräckligt med kalorier, sätta upp realistiska mål och följa en hälsosam diet. 

Tänk hur bra du mår av att träna!

Boxning är utan tvekan den aktivitet som bränner mest fett snabbast. Denna uråldriga kampsport har allt för att du ska gå ner i vikt snabbt

Boxning är en helkroppsträning vars olika varianter kommer med olika fördelar för att hjälpa dig att: 

  • Få en starkare rumpa
  • Minska på midjemåttet
  • Öka muskelmassan
  • Bli smidigare
  • Bli friskare

Låt oss kika på fördelarna med traditionell boxning, intensiv boxning och damboxning. Alla dessa erbjuder specifika övningar och uthållighetsträning som gör att du kan gå ner i vikt på ett enklare sätt. 

Exempel på två traditionella former av boxning är det man kallar för engelsk respektive fransk boxning. Genom att utöva dessa blir dina muskler utmanade genom intensitet, särskilt när det gäller den franska boxningen som bland annat består av flygsparkar. Du slår, sparkar och håller hela tiden hög fart. Helt enkelt: två väldigt energikrävande boxningsvarianter!

I andra varianter av boxning som exempelvis kickboxning och MMA handlar det mer om fokus på cardio och fotarbete. Något som vi lovar kommer göra att du går hem ordentligt svettig efter passet. 

I och med att träningen fokuserar på mycket fotarbete kommer du hela tiden pushas och behålla hög puls genom intensiv cardioträning. 

Det finns boxningsklasser som är särskilt anpassade efter kvinnor. Ofta kombineras de tillsammans med annan slags träning så som styrka och cardio. Du varvar boxning med magövningar, motionscykel och fria vikter. 

Med en så pass variationsrik träning kommer du erhålla rätt verktyg och tekniker för att tona din kropp och minska både celluliter och “love handles”. Dina triceps och bröstmuskler kommer också få arbeta ordentligt - något som ger betydligt bättre hållning. 

Klasser som Boxercise och Body Combat gör träningen både kul och väldigt effektiv. Du kommer behöva ge 100 % och hela tiden ha hög puls vilket är exakt det som ger snabba och underbara resultat. 

Ett annat tips: För att behålla motivationen året runt är det klokt att välja ett boxningspass som hela tiden utmanar dig. Om man ständigt tränar på samma vis, samma pass vecka ut och vecka in är det lätt att ge upp efter ett tag. Med ständigt roliga och dynamiska boxningspass blir man aldrig uttråkad! 

Läs mer här om hur damboxning och herrboxning skiljer sig åt  

Den Bästa Platsen för att Bli Stark och Gå Ner i Vikt? I Boxningsringen såklart! 

Troligtvis har du någon gång funderat över vilken slags träning som är den mest effektiva när det kommer till att gå ner i vikt. Ofta är svaret löpning, simning och raska promenader. Vad svaret egentligen borde vara är hopprep, squats, magövningar och slagövningar. 

Tänk då att få utöva alla dessa övningar i ett och samma träningspass… Är det möjligt? Yes!

Fysisk aktivitet är oumbärligt för att gå ner i vikt på ett hälsosamt och någorlunda snabbt sätt. Om man dessutom har koll på sitt kaloriintag genom att äta hälsosamt blir resultaten ännu bättre. Att följa en diet behöver nödvändigtvis inte vara så restriktivt och trist som man kan tro. Särskilt om du väljer boxning som träningsform som gör att du:

  • Svettas enormt mycket
  • Bygger muskler
  • Ökar uthålligheten
  • Tonar din kropp

Det stora antalet kalorier man bränner under ett boxningspass förvånar många. Flera övningar bränner mer än andra - att slå på en slagpåse under snabba tidsintervaller är otroligt effektivt. Gör man det en hel timma kan man bränna cirka 600 kalorier!

Har man kämpat på och svettats i en hel timme är det synd att traska iväg och köpa godis direkt efter träningspasset. Att äta hälsosamt och måttligt kommer komplettera din träning och göra så att du ser snabbare resultat. 

Alternera mellan olika boxningsklasser och olika nivåer via Superprof och prova gärna kompletterande alternativ som kickboxning eller fitnessboxning. Att bygga en stark och flexibel kropp är inte så svårt som man tror, det gäller bara att börja och anmäla sig till ett boxningspass. 

Tänk såhär: Under varje boxningspass har jag kul och pushar mig själv hela tiden i varje övning. Efteråt, när jag kommer hem, kommer jag vara supernöjd med mig själv och se fram emot nästa pass och hur jag kommer känna efter det! Jag kommer ge ALLT utan att tänka på vad klockan är eller vad som är kvar av passet. 

Boxning Plus Nyttig Mat är En Perfekt Kombination 

Som vi nämnt finns det flera sätt att gå ner i vikt på genom boxning. Börja med att se över ditt kaloriintag och lägg upp en hållbar träningsplan, gärna tillsammans med en personlig boxningstränare.

Boxning och sunda matvanor: den perfekta kombon för viktnedgång!

När du väl börjar se resultat (redan efter några få pass) så får du inte glömma att variera träningen genom att kombinera boxning med annan slags träning som cardio, fria vikter eller Zumba. 

Boxning och sunda matvanor går hand i hand

  • Med nyttiga matvanor kan du hålla dig i form året runt
  • Du kan variera din träning genom att utöva olika varianter av boxning och alternera mellan tekniker 
  • Genom att skapa en hälsosam balans så kommer du gå ner i vikt och lyckas behålla den

Det allra bästa är att boka dina pass i god tid för att du ska få den bästa personliga tränaren eller de mest intressanta boxningklasserna. Din tränare kommer kunna ge dig tips för viktnedgång och förbereda ett skräddarsytt träningsprogram som fokuserar på just det du vill: 

  • Bygga muskler
  • Boxing combat program
  • Äta bättre och mer hälsosamt
  • Öva cardio och fitness
  • Program för viktnedgång

Det finns inga tvivel om att boxning kommer med en mängd fysiska och hälsosamma fördelar. Efter denna artikel behöver du inte längre undra vilken slags träningsform är den mest effektiva när det gäller viktnedgång. Svaret är boxning!

Om du vill gå ner i vikt och bli starkare: in i ringen med dig! 

Hitta boxningspass nära dig

Pourquoi ne pas prendre un cours de ?

Gillar du artikeln?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Rebecca