Oavsett din ålder är en bra kost viktig. Bra kost kan hjälpa till att upprätthålla en sund vikt och kan också hålla vissa sjukdomar i schack, särskilt om den kombineras med regelbunden träning.

Men dina kostbehov ändras när du blir äldre. Precis som ett barn inte skulle ha samma matintag som en 40-årig vuxen, så är också tonåringar utsatta för olika näringsbehov jämfört med äldre vuxna.

Därför är det viktigt att veta vad som är bäst att äta och dricka, i varje skede av ditt liv. Den här artikeln belyser några viktiga näringsbehov hos tonåringar och hur dessa krav skiljer sig från de äldres.

Om du letar efter mer information om hur du säkerställer att du får bästa möjliga näring eller vill ha idéer till måltidsplaner som hjälper till att säkerställa att du får alla de näringsämnen du behöver kan du också prata med en handledare på Superprof för att ta reda på mer om hälsosam kost och hur det kan göra underverk för din kropp.

Handledare på Superprof är där för dig för att lära dig de metoder som behövs för att vara mer medvetna om hur du identifierar hälsosamma livsmedel när du handlar, vilket kan göra en stor skillnad när det gäller att förbättra kvaliteten på din normala kost.

Detta bör du äta som tonåring och äldre vuxen
En balanserad kost är viktigt, oavsett ålder. (Bildkälla: Pixabay)

En tonårings kostbehov

När du är tonåring växer din kropp fortfarande på många sätt. Som ett resultat är bra kost avgörande under denna livsfas. Trots detta är tonåringar ofta förknippade med att ha några av de värsta matvanorna, med ett uppfattat fokus på ohälsosamma mellanmål och bearbetade livsmedel.

Även om detta verkligen inte är fallet för varje tonåring, om du känner till en tonåring som har en mindre optimal kost, är det viktiga att låta dem veta att godis, sockerhaltiga drycker, choklad eller andra snacks är bra, med måtta, och därför bör de fortfarande se till att de får den näring som deras växande kroppar behöver.

Generellt sett, när det gäller kost, bör tonåringar fokusera på följande:

  • Äta minst fem portioner frukt och grönsaker om dagen, helst mer;
  • Inte hoppa över några måltider;
  • Begränsa livsmedel som innehåller mycket socker, salter och mättat fett; och
  • Dricka åtta glas vatten per dag.

En balanserad kost är också avgörande, med fokus på att konsumera en blandning av proteiner, kolhydrater, mejeri eller lämpliga alternativ, tillsammans med massor av frukt och grönsaker.

Dessutom bör tonåringar försöka integrera en regelbunden träningsrutin i sina liv och koppla ihop detta med en bra diet. Motion kan utövas i många former, från springa och jogga till snabba promenader och simning. Mängden träning som behövs per tonåring kommer sannolikt att variera beroende på faktorer som till exempel om tonåringen i fråga är överviktig och hur intensivt de kan träna.

Om du tvivlar hur mycket träning som är bäst är det värt att rådfråga din läkare för en fullständig utvärdering.

För mer vägledning om vilka livsmedel och snacks som är bra för tonåringar, eller om du vill lära dig mer om kroppens näringsbehov under tonåren, kan du också kontakta en handledare på Superprof för mer information. Ange bara ditt postnummer för att hitta en i ditt lokala område som skulle kunna hjälpa dig.

Detta bör du äta som tonåring och äldre vuxen
Ohälsosamma mellanmål bör minimeras när det gäller mat för tonåringar. (Bildkälla: Pixabay)

Skillnaderna i kost för vuxna

Även om det är viktigt att upprätthålla en sund livsstil och motion oavsett ålder, går det inte att förneka att dina kostbehov förändras när du blir äldre.

Näringsämnen som järn, C-vitamin och B12-vitamin kan vara viktiga för tonåringar, men när du blir äldre tenderar fokuset att flytta sig mot näringsämnen som:

  • Vitamin B12;
  • Kalcium;
  • Vitamin D; såväl som
  • Fiber.

Ett bra sätt att säkerställa att du som äldre vuxen får en sådan näring, är att se till att du äter mat som spannmål, magert kött, gröna grönsaker, fet fisk och mjölk.

En av de viktigaste förändringarna i näringsbehovet hos äldre vuxna är det faktum att energikraven i allmänhet tenderar att vara lägre än hos yngre vuxna på grund av ett antal faktorer, till exempel en minskning av rörlighet eller motion.

Som ett resultat kan äldre vuxna inte behöva äta lika mycket som yngre vuxna, och överätande kan leda till problem som övervikt. Det bästa sättet att motverka sådana problem är att försöka se till att äldre vuxna fortfarande deltar i regelbunden träning.

I allmänhet anses trettio minuters träning minst fem gånger i veckan vara tillräckligt för äldre och kan bidra till att minska risken för hälsoproblem som diabetes. Träning som involverar styrketräning kan också vara till nytta för äldre vuxna.

Dessutom bör hänsyn tas till vad äldre vuxna äter, och om det är friskt, balanserat och i linje med energikraven i deras kropp.

Det kan vara värt att se om det är möjligt att ha hälsosamma måltider tillagade i större kvantitet och frysa, så att åtminstone de dagligen inte behöver laga en måltid från grunden för att ta del av en näringsrik måltid.

Detta bör du äta som tonåring och äldre vuxen
Motion utgör en del av en hälsosam livsstil och är mycket viktig när man tänker på tonåringens näringsbehov. (Bildkälla: Pixaby.)

Läs på om kost för tonåringar och äldre vuxna

Nyckeln till en hälsosam kost, och förhoppningsvis hälsosam kropp, är att se till att:

  • Du äter rätt och en balanserad kost;
  • Du begränsar antalet ohälsosamma mellanmål eller bearbetade livsmedel som du konsumerar; och
  • Du tränar regelbundet.

Även om dessa viktiga principer bör följas i nästan alla livsfaser, är det sant att åldern är avgörande inför när vi letar efter en balanserad kost.

Till exempel kan tonåringar ibland vara mycket hungriga, vilket kan bero på att deras kropp växer eller att de är särskilt aktiva. I sådana fall är utmaningen att se till att tonåringen äter regelbundna, balanserade måltider och inte är ute efter att fylla sin hunger genom bearbetade livsmedel eller andra socker eller snacks eller drycker.

Omvänt kan en äldre person kämpa för att få rätt kost som de behöver för att de inte kan laga mat regelbundet för sig själva, eller så kanske de inte har tillgängligt mycket pengar för att köpa färska ingredienser hela tiden.

I sådana fall blir utmaningen då hur man hittar ett sätt att se till att individen fortfarande äter en balanserad diet, utan att riskera att undernäras. Matlagning i bulk och frysning av mat är ett sätt att lösa dessa problem.

Oavsett hur gammal du är, är det viktigaste att försöka göra de bästa matvalen och försöka upprätthålla en sund vikt genom en kombination av fysisk aktivitet, äta en varierande kost och titta på kaloriintaget för att veta om du behöver gå ner i vikt eller bibehålla den.

Detta kan uppnås genom att ha en god förståelse för vad som utgör en hälsosam frukost, lunch och middag, och genom att ha en gedigen näringsutbildning så att du kan läsa livsmedelsetiketter effektivt i snabbköpen och utveckla sunda matvanor som kommer att göra dig gott.

Samtidigt som vi alla förstår vikten av en hälsosam kost, är det viktigt att poängtera att många av oss kämpar för att äta bra och undvika frestelserna som sockriga drycker, choklad, chips och kakor. Om du vill förbättra din kost och göra hälsosammare val men kämpar för att hitta bra alternativ, kan du prata med en handledare på Superprof.

De kan ge en översikt över vilka hälsosamma livsmedel som är en bra näringskälla för dig, och kan också arbeta med dig för att skapa måltidsplaner som kommer att hålla dig nöjd och hälsosam. Goda matvanor är mycket lättare att hålla sig till om du vet hur du förbereder läckra, hälsosamma maträtter.

Kolla in vad trafikljusmärkning innebär.

Läs om hur du upprätthåller en hälsosam kost under graviditeten här.

Behöver du en lärare i Näringslära ?

Gillar du artikeln?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Tatiana