Oavsett om du redan är gravid eller om du funderar på att försöka få barn, är det viktigt att veta att dina kostvanor kommer att förändras medan du är gravid jämfört med tidigare.

Även om ett nytt tillskott i familjen är en spännande tid, innebär det också att du borde bli mer medveten om vad du borde och inte bör hänge dig åt matmässigt, och hur mycket du ska äta av allt för att upprätthålla en sund vikt.

Hur väljer man rätt?

Graviditeten kan ibland kännas begränsande när det gäller vilka livsmedel du kan eller inte bör äta. Kosten kan också komma att ändras vid amning.

Ofta kan de livsmedel som gravida kvinnor rekommenderas att inte äta vara baserade på flera olika orsaker:

  • Det kan finnas en listeriarisk;
  • Det kan finnas en chans att en viss typ av mat kan ge dig toxoplasmos; eller
  • Det har inte gjorts tillräckligt många studier för att veta om en viss mat kan påverka ett foster negativt.

Även om nedan inte är en omfattande lista är dessa några av de vanligaste livsmedel som Livsmedelsverket rekommenderar att gravida kvinnor antingen undviker eller närmar sig med viss försiktighet:

Ost

Inte all ost är utom räckhåll (tack och lov!) Men det finns några som du förmodligen bara ska säga nej till när de dyker upp på en osttallrik nästa gång.

Pastöriserade mjuka ostar, såsom mozzarella, feta och halloumi, anses vara säkra för gravida kvinnor att äta, likaså hårda ostar som till exempel cheddar och parmesan.

Men mjuka ostar som till exempel brie, eller mjuka blå ostar som Gorgonzola, bör inte ätas alls.

Detta bör du äta under graviditeten och detta bör du undvika
Att veta vilka ostar du ska och inte ska äta som en del av din graviditetskost är bara en av de förändringar du behöver göra medan du är gravid. (Bildkälla: PublicDomainPictures)

Alkohol

Tyvärr, för att vara helt säker, rekommenderas det att gravida kvinnor inte konsumerar någon alkohol alls medan de är gravida. I slutändan är pausen från alkohol bara på kort sikt och belöningen i slutet är en liten bunt av glädje, som ofta ger mammor den motivation de behöver för att undvika alkohol och fortsätta äta en sund, balanserad måltid.

Om du kämpar för att skära ner på alkohol kan det vara bäst att prata med en organisation som kan hjälpa dig eller kontakta din läkare för tips om hur du skippar alkohol.

Fisk och kött

Fisk behöver inte tas ut ur bilden helt, men det finns vissa fiskar som bör minskas eller tas bort från din kost medan du är gravid. Till exempel rekommenderar Livsmedelsverket att man undviker att äta haj, svärdfisk och spjutfisk när man är gravid eller försöker bli gravid. Men inte alla fiskar är dåliga för dig under graviditeten, och vissa fiskar kan faktiskt vara en bra källa av omega 3-fettsyror för ditt växande barn.

När det gäller kött är protein också fantastiskt för ett växande foster men försök se till att köttbitarna är helt kokta innan du äter dem, eftersom rått eller underkokt kött kan medföra risk för toxoplasmos .

Det är också värt att notera att listan ovan inte är omfattande när det gäller att få bästa kosten under graviditeten, eftersom det finns andra saker att ta i beaktning, till exempel som att begränsa ditt koffeinintag.

I slutändan kommer du att behöva säga adjö till några av dina favoritmatträtter, oavsett om det är pâté eller sällsynt biff.

Om du kämpar med vad du ska äta nu när du är gravid eller vill ha några förslag om vilka livsmedel du ska undvika, eller vilka alkoholfria drycker som är bra under graviditeten, kontakta gärna en av våra experter på Superprof för några personliga tips och idéer.

Detta bör du äta under graviditeten och detta bör du undvika
En balanserad kost med mycket frukt och grönsaker är en avgörande del av kosten när du är gravid. (Bildkälla: Pixabay.)

Näringsrekommendationer för en gravid kvinna

Det kan finnas mycket falsk information på Internet om vad en kvinna ska eller inte ska äta medan hon är gravid, likväl information om hur mycket hon faktiskt ska äta för att upprätthålla en hälsosam graviditet.

Du kommer till och med att höra viss felaktig information som skickats mellan vänner och familj, så det är värt att vara vaksam och kolla med sjukvårdspersonal om vad du faktiskt behöver äta när du är gravid och vad du ska äta under varje trimester.

Med det sagt finns det några viktiga aspekter när det gäller graviditetskost och näring som kan vara oerhört bra att veta:

Prova vitaminer speciellt framtagna för gravida

Om du planerar att bli gravid är det en bra idé att börja ta olika vitaminer innan du faktiskt börjar försöka så att du har gott om näringsämnen i kroppen som kan hjälpa ett barn att växa.

Ett graviditetstillskott kan antingen innehålla en rad olika vitaminer, eller om du föredrar att bara ta en specifik vitamin, så finns det sådana också. Det kan vara svårt att få i sig vissa vitaminer genom maten vi äter, så vitaminer för gravida kan vara ett bra sätt att hjälpa till att uppnå dina dagliga kvoter.

Helst ska du ta dessa tillskott varje dag medan du försöker bli gravid, något som hjälper ditt barn att få stor tillgång till de vitaminer det behöver när det växer i ditt livmoder.

Om du precis har fått reda på att du är gravid, är det inte heller för sent att börja ta en multivitamin varje dag. Sådana multivitaminer kan hjälpa till att minska risken för att ett foster utvecklar problem, så det kan verkligen vara i ditt bästa att ta ett tillskott så snart som möjligt.

Hur och när kvinnor tar multivitaminer beror så klart från kvinna till kvinna - vissa tycker att det är lättare att ta en under sin första måltid, medan andra föredrar att ta den under middagen. Du väljer själv vad som fungerar för dig!

Detta bör du äta under graviditeten och detta bör du undvika
Du behöver definitivt inte äta för två under graviditeten. Så det finns inget behov av att öka ditt matintag dramatiskt! (Bildkälla: Pixabay)

Du behöver inte äta för två!

Detta är kanske den mest citerade myten av dem alla när det gäller graviditet! Även om du kanske har en liten människa som växer inuti dig (eller kanske två eller tre!) finns det ingen grund för att du plötsligt måste fördubbla ditt kaloriintag eftersom du är gravid.

Enligt Livsmedelsverket bör du endast sträva efter att konsumera ytterligare 200 kalorier per dag under de sista tre månaderna av din graviditet. Det bör inte krävas några andra extra kalorier under de första sex månaderna.

Även om du kommer att öka i vikt medan du är gravid och du kanske känner dig hungrigare när morgonsjukan har gått, försök att komma ihåg att du inte behöver fördubbla ditt kaloriintag. Om du gör detta kommer det i slutändan att blir svårare att gå ner i vikt när barnet har kommit, och beroende på var du får de extra kalorierna ifrån, kan det leda till andra graviditetskomplikationer.

Naturligtvis, om du någonsin tvivlar vad du ska äta när du är gravid, är det bäst att rådfråga en kvalificerad läkare, till exempel din barnmorska eller barnläkare, eftersom de kommer att ha den senaste informationen om gravidkost och medicinsk riktlinjer för vilka livsmedel som är säkra och vilka man ska undvika.

Att se en läkare kan vara särskilt viktigt om du var under- eller överviktig innan du blev gravid, eftersom det kan påverka hur mycket vikt du bör lägga på under graviditeten. På samma sätt, om du har en hög risk för graviditetsdiabetes, så är ett läkarbesök i sin ordning.

Om du redan är medveten om vad du ska äta, men kanske vill försöka öka mängden näringsrik mat, kan det vara värt att kontakta en dietist som kan hjälpa till med en variation av saker, inklusive:

  • Föreslå måltider vecka för vecka;
  • Rekommendera hälsosamma snacks som borde hjälpa till att bromsa din hunger; eller
  • Lär dig de hälsosamma sätten att laga mat.

Superprof har ett antal experter som kan hjälpa dig under din graviditet. Så om du är orolig för ditt matintag, hur många måltider du ska äta eller balansen i din kost behöver du inte få panik. Ange bara ditt postnummer för att hitta en sakkunnig som kan hjälpa dig antingen personligen eller på distans - valet är upp till dig!

Läs om hur du äter sunt när du blir äldre.

Ta reda på hur du läser matetiketter rätt.

Ta reda på de olika kostscheman du kan välja.

Behöver du en lärare i Näringslära ?

Gillar du artikeln?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Tatiana