Att upprätthålla en hälsosam livsstil och äta rätt är viktigt genom alla livets faser. Med detta sagt är det dock viktigt att ha i åtanke att kost- och näringsbehov ser annorlunda ut, till exempel om:

  • Du är gravid;
  • Du är ung eller gammal;
  • Du har en matkänslighet; eller om
  • Du är relativt inaktiv.

Det är därför bra att ha förståelse för vad som utgör bra kost och lära sig att upprätthålla en hälsosam kost som kan hålla dig på en sund vikt på lång sikt. Om du behöver ytterligare råd om hur du äter bra eller vill ha mer information om vad som utgör sund kost, kan du alltid prata med en handledare på Superprof för att få råd.

Kost och näring för tonåringar och äldre vuxna

Bra kost är viktig oavsett hur gammal du är. Oavsett om du är i tonåren eller är en äldre vuxen, så behöver din kropp näringsämnen för att fungera effektivt. Därför är det viktigt att ha en balanserad, hälsosam kost under varje fas i livet.

Även om du måste ha en bra diet, och också helst träna regelbundet under hela livet, så är det också bra att komma ihåg att dina näringsbehov och dietbehov tenderar att förändras med åldern.

Detta av flera olika skäl. Om vi tar tonåringar som ett exempel, när deras kroppar växer, kan de ofta vara ganska hungriga och frestas av att äta, ibland lite för många, ohälsosamma mellanmål för att hålla hungersnöden i schack. Utmaningen här kan vara att hitta en bra näringsplan för en tonåring som till exempel snacks som kan hjälpa till att hålla dem fulla och samtidigt hälsosamma.

I dessa fall kan det vara så att en handfull nötter är ett mycket bättre mellanmål för tonåringar jämfört med en chokladkaka.

Ett annat exempel: när vi blir äldre kanske vi inte är lika aktiva och som en följd av detta kan vi äta för mycket jämfört med den mängd energi vi förbränner. När detta händer kan du gå upp i vikt. För att försöka upprätthålla en sund vikt när vi blir äldre är det därför en bra idé att fortfarande träna regelbundet, om möjligt, och hålla kolla på vad vi äter lite mer.

Hälsosam kost är viktigt under hela livet
En hälsosam kost och träning är ett bra sätt att bibehålla eller gå ner i vikt. (Bildkälla: Pixabay)

Hur man läser livsmedelsetiketterna

Att läsa livsmedelsetiketter och förstå sig på livsmedelsinformation, är en stor färdighet att ha, särskilt om du är intresserad av näring och vill se till så att du gör hälsosamma matval som ger dig en balanserad kost.

Det finns ett antal olika krav på livsmedelsmärkning i Sverige, så till en början kan det vara lite svårt att förstå etiketterna på de olika produkterna och förstå vilka livsmedel som är hälsosammare än andra.

Storbritannien har till exempel blivit hyllat för en särskild märkningen av livsmedel, känd som trafikljusmärkning som signalerar rött för livsmedel med höga halter av fett, mättat fett, socker och salt, och grönt för hälsosammare produkter. Denna metod kan vara väldigt användbar när man försöker få en snabb överblick över hur hälsosam en produkt är.

Enligt detta märkningssystem är produkterna markerade gröna, eller röda, beroende på mängden av följande som är närvarande per 100 gram:

  • Kalorier;
  • Fett;
  • Socker;
  • Salt; och
  • Mättat fett.

När det gäller mer obligatoriska livsmedelsmärkningskrav är det bra att veta att förpackade produkter i Sverige också måste ange antalet ingredienser som finns i produkten om det finns mer än en ingrediens och att alla allergener som finns i maten också måste listas.

Detta innebär att om du har ett särskilt kostbehov - till exempel om du är laktosintolerant - bör du kunna identifiera ingredienser som kan leda till att du blir sjuk och undvika att köpa dessa produkter.

När det gäller näring kan läsning av livsmedelsetiketter inte bara skydda dig (om du måste undvika vissa livsmedel) utan det kan också hjälpa dig att identifiera mer bearbetat kött och snacks. Detta innebär att du sedan kan välja hälsosammare alternativ, vilket borde vara bättre för din hälsa på lång sikt.

Är det viktigt att räkna kalorier?

När du vill gå ner i vikt eller behålla din nuvarande vikt kan det vara svårt att veta om du ska räkna kalorier och om det spelar så stor roll för att uppnå din målvikt.

I slutändan är beslutet om du ska räkna kalorier via en enhet som till exempel en kaloriapp, vara ett effektivt sätt att upprätthålla eller gå ner i vikt, förutsatt att du regelbundet spårar vad du äter.

Det finns ett antal olika appar där du kan räkna dina kalorier och som kan hjälpa dig att uppnå din målvikt, till exempel My Fitness Pal, och det är dessutom värt att titta runt och se vilka appar som är högst rankade och vilka som fungerar bäst för dig och din livsstil.

Det är viktigt att tänka på några saker när man räknar kalorier:

  • Det är fortfarande en bra idé att träna regelbundet för att upprätthålla din allmänna hälsa; och
  • Du bör titta på vilken typ av livsmedel du konsumerar.

Den sista punkten är extra viktig att hålla koll på för att du annars enkelt kan nå din kalorigräns för dagen bara genom att äta ohälsosamma produkter. Även om du kanske inte överskrider ditt målkaloriintag, är sådana livsmedel inte en bra näringskälla för din kropp, och du kan komma att bli hungrig senare under dagen.

Försök istället att uppnå ditt dagliga kalorimål genom att äta en balanserad kost, se till att du får dina fem portioner frukt och grönsaker om dagen, om inte mer, och dricka mycket vatten för att höja din vätskebalans.

Hälsosam kost är viktigt under hela livet
En god balans mellan olika matgrupper utgör en del av en hälsosam kost. (Bildkälla: CC0 1.0, fxxu, Pixabay)

Optimera din graviditetskost

När du är gravid blir tyvärr väldigt mycket mat utom räckhåll eller måste ätas med en viss försiktighet.

Det som kan vara mer frustrerande är att du ofta kan hitta motstridiga råd på nätet om vilka livsmedel som är bra för dig och vilka som kan vara farliga för ditt barn.

Som sådan är det bäst att hålla sig till de råd du har fått från en kvalificerad läkare, såväl som information från officiella källor som Vårdguiden, när du letar efter råd om vad du bör äta som gravid.

Vårdguiden rekommenderar till exempel gravida kvinnor att:

  • inte drick alkohol under graviditeten.
  • inte ät kalla mjuka ostar som har vita skal, till exempel brie;
  • begränsa mängden koffein som konsumeras; och
  • undvik vissa typer av fisk.

Om du kämpar med din graviditetskost, eller om du vill hitta ett sätt att hålla dig själv mätt längre utan att äta ohälsosamma eller sockriga snacks och drycker, kan det också vara bra att utbilda dig om god kost under graviditeten. En dietist hos Superprof kan lära dig grunderna för bra näring och kan också rekommendera måltider som är lämpliga för kvinnor som är gravida.

Att ha en bra måltidsplan kan innebära att du får tillräckligt med näringsämnen till ditt växande barn, samtidigt som du säkerställer att du känner dig mätt längre.

Hälsosam kost är viktigt under hela livet
Kaloriräkning kan hjälpa dig när du försöker gå ner i vikt och upprätthålla en hälsosam kost. (Bildkälla: Pixabay)

Kost för viktminskning

Om du vill gå ner i vikt, vill du se till så att det händer på ett hälsosamt sätt och ändå kan ge din kropp de näringsämnen den behöver för att fungera som den ska.

För att göra detta gör du bäst i att undvika överdriven bantning eller träning och istället välja en mer balanserad viktminskningsdiet. Detta innebär i praktiken att du ska sträva efter att förlora cirka 0,5 kg (1 kg) per vecka.

Du kan gå ner i vikt genom att antigen räkna eller begränsa dina kalorier, detta via träning eller en kombination av båda.

Om du vill se till att din kropp får bästa möjliga näring när du är på din viktminskningsresa, bör du tänka på följande saker:

  • Se till att du äter regelbundna, balanserade måltider som har en blandning av kolhydrater, proteiner, fibrer och frukt och grönsaker;
  • Dricker vatten regelbundet;
  • Lär dig hur du läser matetiketter korrekt så att du kan göra hälsosammare matval i matbutiken; och
  • Planera dina måltider varje dag så att du vet att du har en bra balans mellan mat och näring, vare sig det innebär att du integrerar magert kött, ägg eller gröna grönsaker i din dagliga diet.

Om du behöver några extra tips eller stöd när det gäller viktnedgång, kan du också kontakta en handledare hos Superprof för råd. De kan tillhandahålla måltidsplaner som är näringsmässigt bra för dig och kommer att hålla dig mätt, och kan också ge kontinuerligt stöd för att uppmuntra dig på din viktminskningsresa. Detta kan vara särskilt användbart om du redan har börjat din viktminskningresa och behöver lite extra motivation för att bli av med de sista kilona.

Behöver du en lärare i Näringslära ?

Gillar du artikeln?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Tatiana

A lean mean word-killing machine that loves everything written.