När du går in i en stormarknad kan det känns svårt att navigera igenom förvirrande prissättningar och erbjudanden, när allt du försöker hitta är en måltid som inte bara är näringsrik utan som också inte kommer att lämna ett hål i din plånbok.

Tack och lov, när det gäller att leta efter de mest näringsrika livsmedlen i stormarknader, finns det hjälp till hands i form av livsmedelsmärkningstandarder.

Även om standarderna inte täcker alla typer av livsmedel som säljs så kan det vara bra att förstår sig på livsmedelsetiketter, särskilt i stormarknader, där utbudet är enormt.

Så lär du dig tolka livsmedelsetiketterna
Att lära sig att läsa livsmedelsetiketter kan leda till bättre matval. (Bildkälla: Pixabay)

Matmärkning i Sverige - grunderna

I Sverige är det ett krav för förpackade livsmedel att visa vissa typer av information på paketet, för att ge kunderna en bättre förståelse av produkterna som till exempel:

  • De ingredienser produkten innehåller;
  • En indikation på produktens totala näringskvalitet; och
  • Om det finns några allergener i maten.

Mat som har förpackats innehåller mycket information, vilket kan vara till stor hjälp för kunder som vill göra mer informerade val om de produkter de köper.

Märkningskrav

Det finns några kärnuppgifter som du hittar på färdigförpackade livsmedel, inklusive matens namn, dess bäst-före eller användningsdatum, en ingredienslista, speciella lagringsinstruktioner (vid behov), anvisningar om hur man lagar maten (om instruktioner är nödvändiga), samt ursprungslandet för vissa produkter. Denna lista är inte komplett, eftersom det finns andra krav på märkning utöver ovanstående.

Ursprungslandet av en livsmedelsprodukt ska visas för viss kött, såsom nötkött, lamm, gris och fågel och ursprungsland bör också visas på förpackningar för fisk och skaldjur, vin, olivolja, samt honung och frukt eller grönsaker som har sitt ursprung utanför EU.

Lista över ingredienser

En av de mest användbara aspekterna av livsmedelsmärkning är att om en produkt har två eller flera ingredienser måste en lista över alla ingredienser som används i den produkten visas på förpackningen.

Det är viktigt att ingredienserna i en produkt listas efter deras vikt, så att ingrediensen med mest vikt listas först och ingrediensen med minst vikt listas sist. Detta innebär att när du försöker ta reda på hur nyttig en viss produkt kan vara, kan en bra indikator vara ingredienslistan.

Om du till exempel tar upp ett paket kex, kommer du antagligen att märka att socker är en av de första listade artiklarna i ingredienslistan -- helt klart inte så hälsosamt.

Även om du tittar på etiketterna på köttbaserade produkter ger de till exempel en god insikt i hur bearbetade produkterna är. Om till exempel en köttpaj listar en låg procentdel kött i ingredienserna, och andra artiklar, t.ex. vatten eller mjöl, listas före köttets vikt, kan det tyda på att maten har bearbetats mycket.

Om du vill köpa så hälsosamma produkter som möjligt, kan det vara lönsamt att ta en snabb titt på varje produkts livsmedelsetikett och jämföra dem för att se vilka som har mindre bearbetade ingredienser eller mindre socker än de andra.

Så lär du dig tolka livsmedelsetiketterna
Minskning av fettfattiga livsmedel är en viktig del av en balanserad kost. Att titta på livsmedelsetiketter kan också hjälpa till att upprätthålla en hälsosam kost. (Bildkälla: Public Domain, okänd författare, Wikimedia Commons)

Allergener

Bortsett från näringsinformation, är en annan viktig aspekt av livsmedelsmärkning att alla allergener som finns närvarande måste tydligt framhävas och synliggöras för kunden, och de bör också ingå i produktens ingredienslista.

Det finns ett antal olika allergener som måste belysas på detta sätt, där ett urval av dem är:

  • Ägg;
  • Mjölk;
  • Jordnötter eller nötter mer allmänt;
  • Gluten, såsom vete och havre; och
  • Kräftdjur.

På så sätt, om du lider av en matkänslighet, till exempel om du är glutenintolerant, kan det vara oerhört användbart när du shoppar att ha en sådan tydlig allergenmärkning, eftersom du borde vara informerad om ett livsmedel kan utgöra ett hot mot dig eller någon du ska servera maten till.

Naturligtvis finns det vissa produkter, såsom glutenfria, vetefria eller äggfria certifierade varor, som kan ge fullständig sinnesfrid om du vet att du måste undvika vissa allergener i livsmedel.

Även om sådana produkter vanligtvis är dyrare, har många stormarknader sina egna särskilda gångar eller sektioner för sådana specifika varor, så det är verkligen ett sätt att göra ditt matinköp mindre stressigt.

Vad är trafikljusmärkning för mat?

En annan aspekt av matmärkning som du kan se på produkter är trafikljusmärkning.

Produkter som använder detta system visar informationen på framsidan av förpackningen för att indikera hur mycket av följande som finns i deras produkt:

  • Socker;
  • Salt;
  • Fett;
  • Mättat fett; och
  • Kalorier.

Med trafikljusmärkning är var och en av ovanstående funktioner färgkodade baserat på hur mycket salt, socker etc. som finns per 100 g. Röd färgkodning innebär att det finns höga halter av onyttigheter i produkten, bärnstensfärgkodning betyder att det finns en medellång mängd, medan grön betyder att det finns en låg mängd i produkten.

Tanken bakom denna märkning är att det ska vara lättare för konsumenterna att avgöra hur hälsosam en produkt kan vara genom att visa en sådan näringsmärkning. Detta i sin tur skulle hjälpa dem att göra nyttigare matval.

Till exempel, en produkt som är grön inom alla aspekter -- kalorier, fett, mättat fett, salt och socker -- skulle indikera ett mycket hälsosammare val än en produkt som var helt märkt röd. Helst bör rödmärkta produkter ätas med måtta eller i små mängder. Hälsosammare matval bör bidra till att minska hälsorisker som fetma, liksom åtgärder som att äta rätt portioner.

Det är värt att notera att trafikljusmärkning inte är obligatorisk, och det finns de som säger att märkningssystemet är långt ifrån perfekt för närvarande. Ändå är det ett verktyg som kan användas för att försöka göra bättre matval.

I slutändan är det bästa sättet att göra bra matval på, att ha bra matvanor, genom att äta en kombination av kolhydrater, mejeri, vitaminer, hälsosamma fetter, spannmål och tillräckligt med kalorier för att passa ditt energibehov. På samma sätt bör ohälsosamma tilltugg och livsmedel endast ätas med måtta, om alls.

Så lär du dig tolka livsmedelsetiketterna
Att dra ner på livsmedel som smör kan leda till en hälsosammare kost. Kontroll av livsmedelsetiketter kan också bidra till att förbättra de matval du gör. (Bildkälla: Pixabay)

Vill du lära dig mer om märkningen av livsmedel?

Livsmedelsmärkning är ett underbart verktyg för matentusiaster, eftersom det kan hjälpa dem att få en bättre förståelse för vad de exakt äter.

Dessutom kan effektiv matmärkning hjälpa konsumenter att försöka göra de mest välgrundade valen när det gäller näringskvaliteten på de produkter de köper, genom att låta dem få veta vilken typ av näringsämnen det finns i en produkt, liksom hur mycket en del av den produkten som kommer att bidra till en persons dagliga kaloriintag.

Medan ovanstående ger en kort överblick över matmärkning, finns det naturligtvis mycket mer att lära sig om du är intresserad av att ta reda på mer om livsmedelsregler.

Olika föreskrifter gäller beroende på vilken typ av livsmedel som säljs och hur den säljs -- till exempel måste ekologiska livsmedel följa en något annorlunda process jämfört med icke-ekologiska livsmedel när det gäller livsmedelsmärkning.

Om du vill lära dig mer om livsmedelsmärkningstandarder eller är intresserad av att lära dig mer om näring i allmänhet och hur du kan välja en så bra kost som möjligt till bästa pris, kan du kontakta en expert hos Superprof.

De kan gå igenom grunderna med dig, vare sig det handlar om att lära dig om skillnaderna mellan kolhydrater och fetter, eller om det sträcker sig till att diskutera mer komplexa näringsfrågor.

Superprof har ett brett utbud av handledare tillgängliga som gärna tillhandahåller en undervisning som hjälper dig att svara på frågetecknena när det gäller näring och att äta gott. Ange bara ditt postnummer för att hitta en lämplig handledare när dig.

Läs mer:

Behöver du en lärare i Näringslära ?

Gillar du artikeln?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Tatiana

A lean mean word-killing machine that loves everything written.