Om du vill gå ner i vikt är det bäst att försöka göra det på rätt sätt. Detta innebär att du förblir frisk och ger din kropp alla näringsämnen den behöver när du går igenom din viktminskningsresa.

Läs mer om näringsrika dieter här.

Var uppmärksam när det gäller kostscheman

Det kan vara frestande att följa ett kostschema som lovar snabba resultat, men att följa dem blint kan vara ett mycket dåligt val när det gäller din hälsa.

Och detta för att:

  • Extrema kostscheman och dieter kan minska antalet kalorier du konsumerar till en ohälsosam och ohållbar nivå och
  • Du kommer ofta att upptäcka att du inte kommer att kunna ge din kropp de näringsämnen som den kräver för att fungera som bäst.

Samma sak gäller om du bestämmer dig för att träna för mycket för att gå ner i vikt -- du riskerar lättare att stöta på problem, särskilt genom skador .

Se till att du, oavsett diet du väljer att följa, att du följer en som har hållbara, uppnåeliga och förnuftiga mål som du kommer att kunna uppfylla.

För hälsosam viktminskning rekommenderas att vuxna försöker förlora cirka 0,5 kg per vecka . Detta kan uppnås genom diet- och kaloriräkning, liksom genom träning, även om en kombination av bra kost och träning ofta är mest effektiv.

Det är viktigt att notera att det är relativt enkelt att förlora de första kilon, särskilt om det handlar om några pluskilon. Men vid någon tidpunkt är det mycket troligt att din vikt kommer att stagnera och det kommer att bli svårare att tappa de extra kilo.

Om detta händer kan du försöka att inte tappa modet, eftersom det fortfarande är möjligt att gå ner i vikt, men det kan vara dags att finjustera antalet kalorier som konsumeras, hur mycket träning du gör eller en kombination av båda.

När du går ner i vikt är det även en bra tid att prova nya typer av träning, och om du finner att du har stagnerat när det gäller viktminskning kan en ny form av träning hjälpa till att bli av med de sista kilona. Så om du alltid har velat prova simning, men aldrig kommit till skott, kan det vara dags att börja!

Samma sak gäller också om du vill prova olika träningspass på gymmet, eller delta i en lagsport som fotboll eller rugby.

Om du funderar på att starta ett nytt träningsprogram, kom ihåg att det kan vara bäst att prata med din läkare i första hand, särskilt om du är osäker på om ditt kostschema kommer att göra det möjligt för dig att träna den typen du vill .

Detta bör du tänka på när du försöker gå ner i vikt
Motion och en bra diet är en del av en sund viktminskning. (Bildkälla: Pixabay)

Få rätt support

Det finns många nätverk där ute som kan ge tips och råd när det gäller att stödja dig på din viktminskningsresa. Till exempel har Vårdguiden ett antal resurser tillgängliga online där du kan leta efter stöd och idéer om hur man går ner i vikt effektivt.

Om du vill ha ytterligare support eller extra coaching för hur du går ner i vikt finns det andra och mer personliga vägar tillgängliga. Superprof har till exempel en rad experter som kan vara bra att ha till hands och som inspirerar, motiverar och stödjer dig när du går igenom din viktminskningsresa.

Viktiga tips för hälsosam viktminskning

När det gäller att gå ner i vikt finns det alltid några avgörande regler att följa, till exempel:

  • Se till så att du inte överskrider ditt dagliga kaloriintag;
  • Balansera en bra diet med regelbunden träning; och
  • Håll dig motiverad och utveckla sunda matvanor och träningsvanor så att du kan behålla din nya vikt på lång sikt.

Även om dessa regler förstås väl av många, är de inte alltid lika enkla att följa. Om de var det, skulle vi inte möta problem som ökad fetma och alla skulle ha ett sunt Body Mass Index (BMI).

Det är viktigt att du försöker hålla dig motiverad när du följer en viktminskningsplan, och se till så att du fortsätter att äta hälsosamma, balanserade och näringsrika måltider. Minimera eller till och med ta bort helt ohälsosamma livsmedel och snacks, som kakor, choklad och läsk.

Kom ihåg att allas viktminskningshastighet också är annorlunda. Detta kan bero på faktorer som din egen ämnesomsättning, dina matvanor och vilken vikt du har innan du påbörjar ditt viktminskningsprogram. Så försök att inte jämföra dina framsteg med någon annans -- med bra diet och träning är framgångsrik viktminskning möjlig.

Här är några användbara tips så att du lättare kan komma igång:

Glöm inte frukost

Du har säkert hört tidigare att frukost är dagens viktigaste måltid. Och även om du kommer att höra argument från både de som håller med och de som inte gör det, så kvarstår faktumet att äta frukost kan ha ett stort inflytande på hur framgångsrika våra viktminskningsinsatser är.

Frukost är inte enbart en måltid du äter för att kicka igång dagen -- med frukost minskar du också risken för att vara hungrig under dagen . Ofta, om du hoppar över frukosten, kan du istället småäta oftare som ett försök till att känna dig mätt. Detta kan leda till dåliga, impulsiva matval som inte är näringsrika, vilket i slutändan kan sätta käppar i hjulet för dina viktminskningsinsatser.

Detta bör du tänka på när du försöker gå ner i vikt
Det finns inte endast en lösning när det gäller att hitta sunda viktminskningstekniker som fungerar för dig. (Bildkälla: Pixabay)

Sikta efter en balanserad kost

En balanserad kost är väldigt viktig när du försöker gå ner i vikt. Helst bör du försöka se till att:

  • Du äter minst fem portioner frukt och grönsaker om dagen;
  • Du äter regelbundna måltider så att du håller dig mätt och undviker onödigt småätande;
  • Drick mycket vatten varje dag; och
  • Du integrerar en blandning av kolhydrater, proteiner, fiber och vissa mejeriprodukter i din kost.

Ett sätt för dig att se till så att du får i dig alla näringsämnen du behöver är genom att bli bättre på att läsa matetiketter på livsmedelsförpackningar. Genom att lära dig vilken information som visas på etiketterna kan du göra mer genomtänkta matval när du handlar och välja hälsosammare, mindre bearbetade livsmedel framför produkter som kan se nyttiga ut men som faktiskt inte är det.

Att lära sig att läsa matetiketter är en stor färdighet att ha, särskilt om du är ute efter att förbättra din kost. Men kom ihåg: ingen är perfekt, och ibland kan vi göra mindre bra val .

Om du har en dålig dag och har en för många sötsaker eller drycker, är det viktigt att inte straffa dig själv. Så länge du håller dig till en hälsosam matplan och tränar regelbundet, kommer du i slutändan att uppnå din drömvikt.

Detta bör du tänka på när du försöker gå ner i vikt
Ohälsosamma mellanmål, som choklad, bör endast ätas måttligt när man siktar på en sund viktminskning. (Bildkälla: Pixabay)

Planera måltider i förväg

Ett annat bra tips för att hålla dig motiverad när du går ner i vikt är att försöka planera måltider i förväg. Genom att planera dina huvudmål varje dag, tillsammans med alla snacks du vill, minskar du risken för att bli hungrig och köpa något ohälsosamt som kommer att tillfredsställa dina begär -- en åtgärd som kan sätta dina viktminskningsplaner i gungning.

Genom att planera måltider kan du också hjälpa dig själv att säkerställa att du får en bra mängd näringsämnen genom maten varje dag, oavsett om det ingår livsmedel som magert kött och gröna grönsaker till nötter och bär.

Om du kämpar med att skapa en måltidsplan och känner att du har kört fast, kanske du vill vända dig till en expert hos Superprof för att få hjälp. Våra experter kan lära dig grunderna i god näring och kan också ge dig måltidsplaner som kommer att öppna upp din aptit och hålla dig mätt längre.

Dessutom kan de också erbjuda andra tips när det gäller att gå ner i vikt, till exempel genom att föreslå att du ska äta mindre portioner för att undvika överätning. Dessa tips kan vara bra att ha när du fortsätter på din viktminskningsresa.

Ange bara ditt postnummer för att hitta en expert nära dig eller för att hitta en handledare som kan erbjuda handledningstjänster på distans. Om du hellre vill ha onlinekurser kan du enkelt hitta en handledare som gärna tillhandahåller distansundervisning också.

Se hur du kan hålla dig frisk efter en viss ålder.

Läs om hur du upprätthåller en hälsosam graviditet.

Behöver du en lärare i Näringslära ?

Gillar du artikeln?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Tatiana

A lean mean word-killing machine that loves everything written.