“Meditation brings wisdom; lack of meditation leaves ignorance.” - Buddha

I en värld med oändliga intryck och möjligheter är det mer och mer vanligt att människor upplever stress och oro. 

Meditation kan då vara ett viktigt verktyg för att få bukt med detta. Trots detta finns det fortfarande en del fördomar mot meditation. En vanlig missuppfattning är att det fortfarande finns starka band mellan mediation och en buddhistisk världsåskådning. Men syftet med meditation är mycket mer allmängiltigt än så - det handlar om att minska stressnivåer och bli mer medveten och närvarande i vardagen.

Det svåraste steget är alltid att börja. Men viktigt att komma ihåg är att alla en gång varit nybörjare, och att det finns hjälp att få. Här kan Guidad Meditation vara en bra start. Något som ofta går hand i hand är yoga och meditation, och med den uppsving som yoga sett under senare år är det inte förvånande att även meditation ökat kraftigt.

Och något som människor som använder sig av meditation är överens om är att det en en hjälpsam metod för att stanna upp och nå ett inre lugn. Något som kan låta banalt, men som ofta är en bristvara i dagens samhällen.

Så låt oss kika närmare på meditation!

Vad innebär då Guidad Meditation?

Huvudsyftet med Guided Meditation är att förstå och utveckla enkla verktyg för att sedan kunna använda sig av mediation på egen hand. Lite som när en konstnär studerar konsthistoria, handlar det mer om teorin bakom än om kreativiteten i sig.

Guidad meditation är en utmärk start (källa: unsplash)

Det handlar alltså mest om att veta hur man använder egenskaper som redan finns inuti oss alla.

En annan fördel med Guidad Meditation är att det ökar ens chanser att ta träningen på allvar. Vi vet alla att livet ibland kommer emellan, och man hinner inte alltid med allt man egentligen vill. Och en instruktör kan boosta motivationen att fortsätta.

"Zen is not some kind of excitement, but concentration on our usual everyday routine.” - Shunryu Suzuki

Det krävs koncentration och engagemang för att lyckas med meditation på egen hand. Detta betyder absolut inte att det är omöjligt, med med en instruktör kommer detta ofta mer naturligt. Uppförsbacken blir kortare, och du får värdefull stöttning.

An instructor providing direction and support is essential for those who want to learn to meditate.

Alltså kan Guidad Meditation i många fall vara mer effektivt och ha en större inverkan än om du tar dig an meditation helt på egen hand. Med en instruktör har du en stöttepelare vid din sida som bryr sig om din utveckling. 

Var har Guidad Meditation sitt ursprung?

Huvudsyftet med meditation är att utveckla verktyg för att finna ett inre lugn, som du kan känna dig trygg i och återgå till vid behov. Det är en resa i personlig utveckling, och som med så många andra saker kan du ibland stöta på vissa hinder. Det kan handla om så enkla saker som att det känns obekvämt att börja, till att du helt enkelt behöver lite hjälp på vägen.

Detta är var Guidad Meditation kan spela en viktig roll. Och i och med teknikens utveckling är det betydligt enklare och med tillgängligt än tidigare. Det finns idag en uppsjö appar, hemsidor och onlineresurser för Guidad Meditation, med olika fokus och svårighetsgrader.

Mediation har sina rötter i Buddhismen - men de allra flesta moderna meditationsformerna är helt fristående från trosuppfattningar. De mer västliga meditationstyperna som många känner igen idag introducerades på 1950-talet i USA.

Det finns lika många meditationsformer som det finns utövare - något som kan verka svindlande men som samtidigt betyder att det inte finns några tydliga "rätt och fel". Det handlar om en personlig resa, som fungerar just för dig. Meditation som koncept utvecklas konstant och Guidad Meditation utformades som en kombination mellan mindfulness meditation och andra beprövade avslappningsövningar.

Här kan du läsa mer transcendental meditation... 

Vilka är fördelarna med en meditationsinstruktör?

En meditationsinstruktör kan inte likställas med en tränare i vanlig bemärkelse, utan arbetar snarare genom guidning. Detta eftersom alla fungerar olika och det handlar om att hitta en teknik som fungerar just för dig. En instruktör hjälper dig att fokusera inåt och stänga av omvärlden, samtidigt som de kan se till att externa intryck inte stör.

Meditationsinstruktörer bör inte misstas för varen terapeuter eller personliga tränare. De fungerar framförallt som stöd.

Meditation fungerar för alla åldrar och samtliga skeenden i livet (källa: unsplash).

Ett mål med Guidad Meditation är att använda positiva tankar som ett slags mentalt ankare, som du sedan kan gå tillbaka till vid behov. Genom andningsövningar och stillsamma pauser, kommer du snart börja se konkreta effekter på ditt allmänna välmående. Och Guidad Meditation kan ta dig dit snabbare än om du väljer att testa på egen hand. 

Det går absolut att meditera på egen hand, men självkritik och tvivel kan ibland smyga sig på:

  • Gör jag rätt?
  • Sitter/ligger/står jag rätt?
  • Varför kan jag inte sitta stilla?
  • Tänker jag på rätt saker?
  • Varför händer det ingenting?
  • Hur ska det kännas?
  • Hur många träningstillfällen behöver jag?

Med en guide vid din sida kan du bolla dessa tankar och känslor, och på så vis utvecklas snabbare och mer smärtfritt. Värt att nämna är dock att denna instruktör kan vara både en fysisk person och en röst i en app, en video på Youtube eller liknande.

Guidad Meditation: Hur lyckas du på egen hand?

Appar kan vara ett bra sätt att börja bekanta sig med meditation, och du kommer troligtvis snart börja känna en positiv utveckling i din självinsikt och i att lyssna inåt.

Meditation can help you work out what’s happening on the inside as well as to deal with everyday worries, stress, burnout, or a lack of self-confidence.

Utöver appar och andra digitala resurser finns självklart en rad böcker på ämnet. Detta är det inte lika enkelt för alla att ta till sig information genom läsning. Ett bra första steg kan därför vara att identifiera vad som är bäst för just dig. Målet bör vara att hitta det optimala sättet för dig att enkelt integrera meditation i din vardag, och finna fokus.

Ett enkelt misstag är att göra så mycket research att du aldrig faktiskt vågar börja. Och att försöka minnas alla detaljer i en bok, och försöka gå tillbaka till en särskilt sida, kan försvåra snarare än att förenkla.

Här har vi listat några enkla meditationstekniker för nybörjare...

Meditationsappar kan vara en enkel och lättillgänglig start (källa: unsplash)

För dig som har ett packad schema, har svårt att somna om kvällarna eller bara försöker utforska möjligheten att bli mer närvarande, lugn och lycklig i ditt vardagsliv kan meditationsappar visa sig ha en positiv effekt.

Kanske är Guidad Meditation i grupp inte din grej. Detta passar perfekt för vissa, medan andra finner det svårt att slappna av i andras närhet. Även om många i rummet troligtvis känner samma sak som du, och försöker nå liknande resultat.

Då kan appar eller YouTube vara mer av din grej, eller helt enkelt en mer lättillgänglig början. Apparna finns i olika språk och former. Du kan börja med att kika på dessa:  Headspace, Mindfulness-appen, Calm, Monday Meditations, The Jason Stephenson Meditation Channel eller The Honest Guys. Dessutom har Spotify en rad olika ljudfiler med mantran, meditation, bakgrundsljud och dylikt.

Några tips på hur du kommer igång med meditationsappar.

Detta är verkligen hur enkelt som helst! Hela poängen med dessa appar är att erbjuda en enkel, tydlig och avslappnande guidning. Ofta kan du dessutom välja en röst som tilltalar just dig.

Ett tips är också att inte känna att du misslyckas om du blir distraherad en stund. Det är fullt naturligt att tankar kommer och går. Acceptans är en viktig del i processen och när dessa tankar dyker upp är det viktigaste att bara observera detta, inte agera eller bli upprörd - och gå vidare. Detta kommer din instruktör förklara mer i detalj. 

Det finns inget enda rätt sätt att praktisera meditation, eller någon särskilt position som måste användas. Det är en personlig upplevelse, som anpassas till dina egna behov och preferenser. 

Här kan du lära dig mer om hur just YouTube-meditation fungerar... 

Några hjälpsamma meditationsövningar

Dags att sluta prata och börja göra! Det finns några baskunskaper som kan vara bra att känna till innan du påbörjar din personliga meditationsresa.

Det viktigaste i meditation är att försöka slappna av (källa: unsplash)

Här kommer tre små tips, för att ge dig en bra grund:

Lyssna och fokusera på din andning

Hur banalt det än må låta är andning en central del i vårt välmående. Och även om andningar, som vi alla vet, sker av sig självt, går det att påverka den med några enkla knep - som i sin tur kan ha en stor inverkan. Det kan känna svårt att långsiktigt förändra din inställning till andning, inte minst eftersom det är något så pass självklart, och det kan till en början kännas obekvämt eller till och med läskigt att fokusera på din andning.

Trots detta är andningen en viktig del i din meditationsresa, som kan ha stor inverkan. 

Målet är enkelt, även om vägen dit kräver en del koncentration. Se till att du sitter, ligger eller står bekvämt - det är viktigt att d hittar en ställning du kan "vila" i utan att behöva röra dig. Slut sedan ögonen, och fokusera på hur luft kommer in och ut genom kroppen samtidigt som bröstkorgen höjs och sänks. Ett bra sätt att verkligen kunna koncentrera på detta är att lägga en hand på magen och på så vis fysiskt känna rörelsen.

Försök andas lugnt, och slappna av. Du behöver inte befinna dig i total tystnad, kanske slappnar du av bäst med musik i öronen eller med ljudet av vinden från ett öppet fönster. Det viktiga är att du kan känna din andning, och vara närvarande. Du kommer snabbt inse att detta är en bra och välbeprövad teknik för avslappning.

Denna övning kan också ha stor inverkan på hur bra du lyckas koncentrera dig på kroppen, och koppla ihop dina inre och yttre förnimmelser.

Djupandning

En andningsteknik som kan ha stor inverkan på stresshantering är djupandning.

Kort sagt handlar djupandning om att andas in och ut och känna magen röra sig samtidigt som detta sker. Till skillnad från en mer ytlig, högt belägen andning. Ett bra tips är också att hålla andan ett par sekunder mellan in och utandning, för att sakta ned farten. Målet är att andas så lugnt, men också så naturligt, som möjligt. 

En av de bästa sakerna med djupandning är att du kommer börja märka skillnad väldigt snabbt. Det är en gammal beprövad meditationsteknik som inte kräver någon större ansträngning. Trots detta kan den göra underverk gällande hur du förhåller dig till inre och yttre sensationer.

Att måla

En annan rolig, och eventuellt lite otippad del i Guidad Meditation är Mandala, vilket kort förklarat är en typ av färgläggning i särskilda mönster. Denna teknik är superbra för att varva ned och komma närmare sina inre känslor.

Här kan du läsa mer om mindfulness meditation...

Behöver du en lärare i Yoga?

Gillar du artikeln?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Lisa