Transcendental meditation har en simpel princip: Vi är alla lyckliga varelser i vår natur med oändlig källa till glädje. Livet är inte en kamp eller en ansträngning… Livet är en fröjd. Det är evig visdom och evig existence.” - Maharishi Mahesh Yogi

Livet är fullt av motgångar som kan orsaka stress, ångest, svårigheter till koncentration m.m. Att utöva meditation har blivit en nödvändighet för de som vill förbättra sitt välbefinnande.

Alla pratar om meditation idag och fler och fler företag anställer mediationscoacher då mediation verkar kunna vara lösningen mot utbrändhet. Och av alla de olika typer av meditation som det finns att välja mellan, så verkar transcendental meditation vara det bästa botemedlet mot vårt stressiga sätt att leva.

Samtidigt som vissa tror att det är nonsens så säger de som faktiskt utövar transcendental meditation motsatsen - speciellt i stressiga situationer. Då det är så många som säger att meditationen hjälper dem så måste det finnas någon sanning i det och därför är det värt att gräva djupare för att se vad detta fenomen handlar om.

Vi ska titta närmare på dessa meditationstekniker för att se vilka generella fördelar meditation har och specifikt hur transcendental meditation kan påverka oss.

Hitta yogaklasser nära dig.

Vad är Transcendental Meditation?

Det finns tusen olika tekniker för att meditera när man vill minska sin stressnivå. Av dem, så är transcendental meditation en av de mer alternativa metoderna.

Ofta presenteras tekniken som ett sätt för dig att koppla av då du påverkar din medvetenhet. Tekniken är väldigt simpel och effektiv vilket har gjort den populär.

Är det för bra för att vara sant?

Frigör dina tankar med Transcendental Meditation (Källa: Pexels)
Frigör dina tankar med Transcendental Meditation (Källa: Pexels)

I teorin så kan du uppnå bästa resultat om du utövar meditationen två gånger om dagen i 20 minuter. Genom att sitta i tystnad och fokusera på din emotionella stabilitet och självkänsla så kan du läka både sinne och kropp.

 Hur lär man sig meditera?

Den enklaste tekniken för transcendental meditation är att repetera ett mantra, tyst för dig själv medans du sitter med stängda ögon i lotus positionen.  Mantrat får du lära dig från någon som är involverad i Maharishis organisationen.

Vad är ett mantra och varför måste man få det av någon i organisationen? 

Det är två väldigt bra frågor. Här är det korta svaret: Ett mantra är ett ord eller ett läte som man repeterar för att finna fokus och koncentration.

Mantras var från början en del av längre Vedisk visa och det anses vara en helig handling när man sjunger dessa melodier, ord eller meningar. Att sedan bli tilldelad ett personligt manta av en andlig ledare förmedlar i sig själv en stor vikt, kraft och betydelse.

Det går dock att välja ett eget mantra baserat på vad du söker. Men du bör vara medveten över vad som gjorde att du börja meditera och varför för optimala resultat.

Söker du inre ro? Behöver du finna balans i din tillvaro?

Vissa som praktiserar meditation väljer ett mantra som är en bekräftelse, exempelvis: “Idag är jag lugn”. Andra söker kraft genom att välja mantran så som: “Jag kan genomföra betydelsefulla handlingar” och “fortsätt framåt” eller med lycka “Jag väljer glädje”.

 

Mantra är ett ord, mening eller melodi som du upprepar för att hitta fokus. (Källa: Pexels)
Mantra är ett ord, mening eller melodi som du upprepar för att hitta fokus. (Källa: Pexels)

Dock förespråkar de hängivna meditations utövarna att man ska använda mer traditionella mantras:

  • Moksha - befrielse
  • Santosa - tillfredsställelse
  • Veda - kunskap
  • Dharma - rätt väg
  • Prajna - visdom

Meditation kräver egentligen inte så mycket ansträngning, koncentration eller teknik. Du kan meditera utan att sitta i lotuspostition och utan att behöva göra drastiska förändringar i ditt liv.

Målet med meditation är att det ska hjälpa dig finna lugn.

Så hur kan man då lära sig dessa avslappningstekniker och att kunna frigöra sina tankar helt?

Transcendental meditation kan vara svaret.

Var kommer transcendental meditation ifrån?

Transcendental meditation introducerades till västvärlden av Maharishi Mahesh Yogi 1995 och är inspirerad av indiska andliga traditioner. Maharishi hjälpte till att sätta den indiska meditationen på kartan igen.

6 miljoner människor runt om i världen har lärt sig denna teknik. En grupp människor som i princip försöker hitta nyckeln till lycka.

Meditations främsta syfte är att skapa självmedvetenhet för att kunna förstå vad som händer inuti dig och på så sätt kunna bekämpa stress och depression. Det finns även fysiska fördelar med utövandet såsom sänkt blodtryck och en känsla av avslappning.

Maharishi Mahesh Yogi (vilket betyder "Han som ser") hjälpte till att popularisera transcendental meditation. Han föddes 1917 och dog 2008 och blev en symbol för en alternativ amerikansk kultur vilket gjorde att han intervjuades av ett antal publikationer, särskilt Time.

Läs mer om att utöva Mindfulness meditation hemma här.

Upplev fysiska fördelar som sänkt blodtryck vid meditation. (Källa: Pexels)
Upplev fysiska fördelar som sänkt blodtryck vid meditation. (Källa: Pexels)

Framgången berodde delvis på enkelheten i tekniken och det faktum att många kändisar blev engagerade. Vissa kallade det en sekt men Maharishi använde sin framgång till att grunda universitet, skolor och högskolor runt om i världen.

Vad är skillnaden mellan transcendentala och andra typer av meditation?

Vetenskapen har påvisat att all meditation inte är densamma.

Medan de flesta meditationer har i syfte att fokusera på att inte döma ens tankar så är transcendental meditations syfte att kunna passera tankeprocessen och gå in i ett tillstånd av total tystnad och stillhet.

Sensationen när man lyckas nå detta tillstånd kan efterliknas när en idrottman är “in the zone” eller när någon, utan eftertanke, riskerat sitt liv för att rädda någon annan.

Lyckligtvis behöver du inte vara i en allvarlig nödsituation för att finna detta tillstånd. Du behöver enbart finna stillhet för att kunna ta del av denna kraft.

Kan man inte finna detta tillstånd i andra typer av meditationer?
Faktum är att man inte gör det.

De mest populära typerna av meditation, som Qi Gong (kinesiska) eller Zen (japanska) är meditations stilar som utvecklats från den kinesiska Chan-skolan. Då meningen är att man ska lägga allt fokus på ett objekt, ofta med hjälp av ett mantra eller objekt. Denna tankeprocess orsakar mer aktivitet i hjärnan, istället för mindre.

Precis som det populära fenomenet mindfulness, så stimulerar detta också hjärnan genom visualitioner.

Transcendental meditation mening är att få dig i ett tillstånd där ingenting, inklusive dina tankar, kämpar för uppmärksamhet. I detta tillstånd så får din hjärna samma återställande effekter som en djup sömn: mer syre och ökat blodflöde.

Men vi får inte glömma att alla typer av meditationer har sina fördelar. Man bör inte utesluta någon teknik för den andra.

Exempelvis kanske inte inte har tid att ta dig själv till ett transcendentalt tillstånd på några minuter före en presentation, där du istället kan ha bättre användning för lite Mindfulness eller Zen.

Lär dig mer om guidad meditation.

En fördjupning transcendental meditation

På Isle of Skye i Skottland, staplar människor från hela världen stenar. Detta kan dock bero på filmen BFG mer än meditation men faktum är att stenstapling betraktas som en meditativ handling och är förknippad med Zen-buddhismen.

Staplarna är en metafor för balans.

Skapa innre balans genom att stapla stenar. (Källa: Pexels)
Skapa innre balans genom att stapla stenar. (Källa: Pexels)

Det sägs att om man stapla dessa Zen-stenar till rätt ordning så kommer även du att upprätthålla din inre balans.

I allmänhet så är meditation en handling för att: att återbalansera ditt liv: släppa negativ energi och tankar samt att låta de positiva flyta. Avstå från stress som en form av självvalidering och tillåt positiv energi att stråla från dig.vi

Läs mer om mindfulness meditation.

Medan andra typer av meditation använder koncentration för att uppnå dessa resultat, så bygger transcendental meditation på frånvaron av kontroll och fokus.

Tekniken må vara enkel, men vad är de egentliga fördelarna?

Utövare av transcendental meditation berättar det har hjälp dem minska stress, sova bättre och känna mer energi. 

Vem vill inte ha det?

Att kunna utöva transcendental meditation och tömma ditt sinne kan hjälpa dig till att bli mer uppmärksam, förbättra ditt självförtroende och i förbättra din allmänna livskvalitet.

“In this meditation, we do not concentrate or control the mind. We let the mind follow its natural instinct toward greater happiness, and it goes within and it gains bliss consciousness in the being.” - Maharishi Mahesh Yogi

Hitta videor online som hjälper dig meditera!

Behöver du en lärare i Yoga?

Gillar du artikeln?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Sofia