"Every breath we take, every step we make, can be filled with peace, joy and serenity." - Thich Nhat Hanh

År 2020 har de flesta någorlunda koll på begreppet meditation, men hur mycket vet vi egentligen om mindfulness meditation och dess effekter och fördelar?

Till följd av en generellt ökande vardagsstress, och många mer eller mindre lyckade försök att tackla detta - har mindfulness fått en rejäl uppsving under senare år. Idag är det så pass välbeprövat att svensk sjukvård rekommenderar disciplinen som en del i att hantera stress, ångest och nedstämdhet.

Enligt Folkhälsomyndigheten har självskattningen av stress och oro ökat kraftigt under senare år, inte minst bland unga där "var fjärde person i åldern 16–29 år uppger att de känner sig stressade" i en undersökning från 2018. Siffrorna är dessutom högre för kvinnor än för män.

Så varför inte testa mindfulness? 

Det är enkelt, effektivt och kräver ingen utrustning!

 

Men vad är då egentligen Mindfulness?

Trots att det blivit lite av ett modeord under senare år, verkar många inte veta exakt vad mindfulness innebär. Detta trots att det i själva verket är världens vanligaste och mest beprövade meditiationsteknik. En vanlig missuppfattning är att du måste praktisera Buddhism, ha en viss världsåskådning eller åka in och ut på dyra yogaretreats för att till fullo kunna utnyttja och förstå meditation!

Vem som helst kan praktisera mindfulness (Källa: Unsplash)

Mindfulness handlar i korthet om att blicka inåt och vara medveten om dina känslor och tankar - samtidigt som man väljer att fokusera på nuet, ta ett steg tillbaka och låta bli att agera på känslomässiga och kognitiva impulser. Att analysera och acceptera ens inre med ett mer objektivt perspektiv. Att ta rollen som en slags utomstående observatör, utan att döma eller förvänta sig något av vad som händer runtomkring eller inuti dig.

Det finns många fördelar med mindfulness meditation, några av dessa är:

  • Att bättre förstå oss själva och kopplingen mellan yttre och inre skeenden
  • Reducera stressnivåer
  • Utveckla viktiga verktyg för att hantera negativa tankar och känslor
  • Finna och omfamna positiva känslor, genom att bättre förstå sitt inre och hur det fungerar
  • Lära sig att befinna sig i nuet och släppa sådant som distraherar
  • Nå ökad kropps- och smärtkontroll
  • Sluta röka eller andra beroenden som styr och försvårar vår tillvaro

Det kan vara en bra idé att testa med lugn, guidad meditation där fokus ligger på att bara släppa taget.

Det är framförallt tre saker som kan vara bra att ha i åtanke vid meditation:

  1. Ett ökad medvetenhet om vad som händer runtomkring oss, samtidigt som vi försöker fokusera på nuet
  2. Försöka att inte agera på tankar eller känslor som kommer upp, eller röra oss fysiskt.
  3. Försöka endast observera utan att definiera eller analysera tankar eller känslor.

Det krävs en del träning, men när du lyckats med detta kommer du finna en känsla av frihet, som med tiden kommer kunna finnas med dig även i vardagen utanför meditationen, och du kan påbörja vägen mot ökad acceptans och välbehag. Varför inte komma igång redan idag genom Guidad Meditation? 

Var har Mindfulness Meditation sitt ursprung?

Den här typen av meditation kommer ursprungligen från Buddhismen. Där räknas mindfulness till ett av de åtta faktorerna i vägen till upplysning, det vill säga de stegen som i slutänden tros leda till Nirvana.

Buddha, eller Siddhartha Gautama, har sedan sin levnadstid varit en inflytelserik symbol för dagens meditation, som idag är betydligt mer mainstream och tagit många steg ifrån sina ursprungliga religiösa band. Även Buddha ska i själva verket, på sin tid, ha betraktat meditation mer för dess process än som en religiös akt, vilket sannolikt kan vara en bidragande orsak till dess breda användning idag.

Själva namnet mindfulness meditation är en översättning från Sanskrits samma-sati och betyder i bred översättning en medvetenhet med fokus på handling och tanke. Alltså har meningen inte ändrats så mycket över tiden!

I västvärlden tros mindfulness ha introducerats av den amerikanska doktorn Jon Kabat-Zinn, som ska ha varit en frontfigur i att integrera övningen i medicin och psykologi.

Här kan du lära dig att meditera med YouTube...

Några av fördelarna med Mindfulness Meditation

Mindfulness meditation har många fördelar, och en av de bästa sakerna är hur snabbt det går att börja upptäcka några av dem:

  • En ökad förståelse för vår omvärld
  • En omedelbar känsla av lättnad
  • Verktyg för långsiktig stressreducering
  • Förmåga att vila i nuet utan att falla för distraktioner
  • Förmåga att distansera sig från negativ påverkan och utveckla medkänsla
  • Ökad förståelse för känslomässiga och kognitiva reaktioner, humör och psykologiska förnimmelser

Istället för att gå igenom livet som på automatik, kan mindfulness hålla oss mer vakna och närvarande i vår vardag. Om du börjar träna en kort stund här och där kan du snart se mer långsiktiga förändringar.

En bra kombination för att utvecklas både fysiskt och psykiskt, är mindfulness och yoga. Idag finns yogastudios i de flesta större städerna.

Mindfulness har många fördelar. (Källa: Unsplash)

Våra inställning och våra tankar spelar en stor roll i vår personliga utveckling och kan, förutom att hjälpa vårt självförtroende, vara behjälpliga i mer spirituella avseenden. En regelbunden användning av mindfulness kan göra underverk i att dämpa negativa tankar och bygga upp vår koncentrationsförmåga. Enligt en vetenskaplig analys av J. Piet och E. Hougaard kan meditation minska risken för depressionsåterfall med upp till 50 %.

“Just watch this moment, without trying to change it at all. What is happening? What do you feel? What do you see? What do you hear?” - Jon Kabat-Zinn

Här kan du läsa mer om olika meditationstekniker för nybörjare..

Träna upp din meditationsförmåga med en instruktör

Ingenting är självklart i början, och om du tycker det känns svårt att påbörja meditation helt på egen hand finns hjälp att få. Förutom onlinematerial finns hundratals platser runt om i landet som erbjuder guidad meditation.

Meditation i grupp
Guidad meditation kan vara en bra ingång. (Källa: Unsplash)

En vanlig modell för guidad meditation är att det görs i grupp. Men om det inte känns som din grej, finns en uppsjö onlineresurser, både gratis eller prenumerationstjänster. 

Alla vet vi att en bra lärare kan göra stor skillnad. De ska finnas där för att inspirera, motivera och få ett ämne som initialt kändes svårt att plötsligt verka tydligt och enkelt. Därför kan det vara en bra idé att göra lite research och prova runt för att hitta just din bästa matchning. Förutom att verka som en tydlig motivation kan en bra instruktör hjälpa dig att hålla fokus.

Glöm inte att läsa igenom våra övriga artiklar på ämnet meditation, för bra grundläggande information så du känner dig redo att testa på egen hand.

Meditationsövningar att testa hemma

Även om det kan vara bra att ha en instruktör för att motiveras och utvecklas snabbare, finns inget som säger att du inte kan börja testa meditation redan idag. Det är faktiskt fullt möjligt att uppnå ovan nämnda mål gällande reducerad stress, dämpad ångest eller till och med att sluta röka - helt utan extern hjälp. 

Alla de verktyg som meditation utvecklar har vi redan i oss. Vi vet hur man fokuserar på något som intresserar en, hur man lyssnar på kroppen samt hur man sorterar yttre intryck. Det gäller bara att träna upp, konkretisera och utveckla dessa egenskaper.

Ett enkelt tips är att börja med något i din vardag som annars mest går av bara farten. Något som inte kräver någon särskilt tankekraft, som att röra kroppen framåt. Nästa gång du är ute på en promenad, istället för att lyssna på musik, en podcast eller fundera på vad du ska äta till middag - försök att vara närvarande i hur kroppen rör sig, hur fötterna rullar mot marken i varje steg, hur ryggen känns när benen rör sig. Ta några ögonblick och känn efter på detaljer som du annars inte skänker en extra tanke.

En annan sak, som kan verka liten och obetydlig men som har potential att göra underverk, är din andning. Försök vara närvarande i andningen, känn hur bröstkorgen höjer och sänker sig. Och försök att andas lugnt. Att göra detta några minuter om dagen kan hjälpa muskelminnet att minnas hur det känns att vara avslappnad, en banal men viktig tillgång när stressen väl smyger sig på. 

Hur vi når Mindfulness

Det är alltid svårast att börja. (Källa: Unsplash)

Det viktigaste är inte hur du sitter, ligger eller står. Det viktigaste är att du känner dig bekväm, och att du vågar försöka stänga av och lyssna inåt. Tänk dig nu att du det går en slags långsam skanner genom hela kroppen. Den börjar nere vid fötterna och fortsätter, sakta, upp ändå till toppen av huvudet. Observera hur varje del av kroppen känns, utan att lägga någon värdering i det.

Poängen med detta är att tvinga din hjärnan att tänka på något så "enkelt" som din egen kropp. Vilket i själva verket kan likställas med att inte tänka så mycket alls. Genom detta "lurar" du tankarna att sakta ned, och når på så vis en stund av stillhet.

Detta stadie kan förklaras som en slags omedveten medvetenhet, där vi observerar och accepterar våra tankar och känslor utan att agera på dem, eller försöka förändra dem.

Glöm inte att du kan lära dig meditera, med några små enkla verktyg, och vi har ett helt gäng duktiga instruktörer här på Superprof!

 

Har du hört talas om transcendental meditation?

Behöver du en lärare i Yoga?

Gillar du artikeln?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Lisa