“Meditation is entering yourself without leaving the world.” - Robert Sabatier

Idag har de flesta hört talas om meditation. 

Det finns ett antal väldigt simpla anledningar till att utövandet av meditation har blivit så populärt. 

Det finns stunder då vi alla har känt oss stressade eller oroliga över vårt välbefinnande och i dessa student letar vi efter olika sätt att kunna förhindra det på.

En av fördelarna med meditation är att det kan hjälpa dig på en daglig basis. Under 2016 rapporterade ca 22% (drygt en miljon) av anställda i Sverige att de upplevt arbetsrelaterad stress, depression eller ångest.

Även om meditation kan inte förändra din arbetsbörda så kan det hjälpa dig slappna av genom medveten andning, finna lugn och en spirituell koppling till ditt sinne och kropp. 

Det finns många olika typer av meditation och alla handlar inte om att se ut som Buddah eller repetera mantran om och om igen. Du behöver inte vara buddist för att lära dig meditera och idag finns det en uppsjö av enkla meditations tips på internet som kan hjälpa dig komma igång.

I denna artikeln kommer vi gå djupare in på vad meditation är och dess lugnande effekt samt hur det kan förbättra din medvetenhet, medkänsla och koncentration.

 Är du redo att lära dig mer om hur du kommer igång med meditation?

Vad är mindfulness meditation?

Man kan definiera mindfulness som att vara medveten över dina handlingar, känslor och det som händer här och nu.

Många meditationstekniker kommer ursprungligen ifrån Buddismen. (Källa: Unsplash)

Tekniken är ett enkelt och effektivt sätt att sätt meditera på. Den bygger på att fokusera din uppmärksamhet objektivt, utan att döma.

Man ska försöka att inte analysera, utan låta tankar och känslor vara grunden av din upplevelse.

Förutom att mindfulness meditation är lättillgängligt så kan det även hjälpa dig på följande sätt:

  • Lättare hantering av stress, sömnlöshet, utbrändhet eller depression
  • Kunna vara närvarande i stunden och kunna lyssna på din kropp
  • Bli fri ifrån negativa tankar
  • Känna avslappning i kroppen när du fokuserar på att vara i nuet
  • Kunna förena ditt inre lugn med din omgivning
  • Djupare medvetenhet om våra känslor

Denna lista kan göras lång och det finns väldigt många fördelar till mindfulness meditation.
Daglig utövning kan ha djupgående effekter på både sinne och kropp. Huvudsakligen så vill man fokusera på nuet, ens känslor och upplevelser.

Bara genom att sitta ner i lotus positionen med korslagda ben, kan du redan börja hitta ett lugn. Bli sedan medveten om din andning, luften du andas in och sedan andas ut, armarnas position samt din hållning och hitta medvetenhet till att vara i nuet.

Läs med om Mindfulness meditation.
Eller lär dig mer om hur du utövar det.

Detta är huvud fokuset för en medvetenhetsmeditation, att släppa tankar, inte döma och bli medveten om närvaron. Om tankar börjar snurra, oroa dig inte, det är helt naturligt och kommer att hända ofta som nybörjare. Med daglig meditation kommer du bli mer skicklig på att kunna släppa taget och inte bli lika distraherad när du mediterar.

Detta är en av de enklaste och mest tillgängliga variationen av meditation. Faktum är att du egentligen inte behöver någon träning, utan bara fokusera på att finna närvaro i sinne och kropp. Du behöver inte ens sitta i tystnad, du kan sätta på lite lugn musik så länge det inte blir en distraktion.

Du kommer uppleva att din kropp och sinne får ett djupare band och blir mer synkroniserade. Detta kommer i sin tur förbättra ditt välbefinnande och samt i sin tur påverka din omvärld.

Om du känner att du kanske behöver lite hjälp, så finns det gott om guidade meditationer som kan vägleda dig.

Hur mediterar man som nybörjare?

En av de vanligaste meditationerna som finns tillgängliga är guidad meditation för nybörjare. Anledningen är helt enkelt att det är ett effektivt sätt att lära sig de olika teknikerna.

I en guidad mediation så blir man vägledd av en lärare eller instruktör, och oavsett om de är där fysiskt eller inte, så kan de hjälpa dig förbättra din självmedvetenhet, aktivt reflektera, leva i nuet och njut av positiva tankar mer.

Läraren kan exempelvis vara fysisk närvarande i en yoga klass eller virtuellt via appar, YouTube videos eller via böcker.

Tack vare applikationer som youtube så kan du väldigt snabbt få en uppfattning och kännedom till meditation utan att vara nervös för att göra fel.

Bli mer närvarande i stunden med meditation. (Källa: Unsplash)

Guidade meditationer kan vara väldigt användbara för att kunna hantera en eller flera av följande aspekter ur våra moderna liv:

  • Hantering av stress
  • Hantering av panikattacker
  • Känna avslappning och lindring av spänningar
  • Kunna somna in lättare
  • Känna sig mer tacksam och omtänksam till andra
  • Hantering av depression och depressiva tankar
  • Kunna sinnet och leva i nuet
  • Kunna prioritera dig själv och andra på samma gång.

Detta är några av orsakerna till att meditation har blivit en viktig del för många människor och deras välbefinnande.

Att finna inre lugn eller hjälpa andra finna det kan vara lösningen som alla letar efter. Även de som är nya i praktiken kommer snabbt att inse hur hälsosamt meditation kan vara.

Guidad medvetenhetsmeditation genom andning och avslappningstekniker är perfekt om du inte känner för att träna på egen hand eller delta i en nybörjargrupp.

Det är perfekt för att hjälpa dig förstå hur du ska sitta eller ligga, hur du ska andas osv. Det är en fulländad metod för att bli mer medveten i nuet och ett bra sätt att börja meditera.

Meditationer på YouTube: Tutorials för alla

Den bästa platsen för att hitta meditationstekniker är på videosajter och speciellt på YouTube. Du kan snabbt hitta meditations tutorials på nästan alla dina enheter; ett modernt alternativ för att upptäcka metoder och lära sig mer om de.

Det finns så många meditations klipp där ute. Oavsett om det är praktiska, teoretiska, pedagogiska etc. så kan alla hitta vad de söker efter.

Om du arbetar mycket och vill koppla av efter jobbet, kan en daglig guidad mediteringsvideo göra underverk.

Läs mer om att utöva Mindfulness meditation hemma här.

Meditera varje dag för djupgående effekter på ditt sinne. (Källa: Unslpash)

Mindfulness-meditation är tillgänglig för alla och du kan njuta av att koppla av och vara i nuet i en lugn miljö som du själv väljer.

Medan stereotypen av meditation ofta baseras på buddhistiska meditationsmetoder så kommer du snart inse att det finns många olika sätt att meditera på.

Att fokusera på själva meditationen kan öppna dörren till viktig själviakttagelse och hjälpa dig att visualisera ditt sinnestillstånd. Det är användbart om du vill förbättra ditt självförtroende, fokusera på dig själv eller känna lycka.

Det kan vara svårt att veta var på YouTube man ska börja leta efter den typ av mediation man är intresserad av. Det kan hända att nybörjare som vill lära sig mer om meditation inte hittar tillräckligt med meditations videos som är på deras nivå.

I det fallet kan du prova lite olika videos och kanaler för att se vad som finns. Vissa kanaler har till och med videos avsedda för dem som som kanske aldrig provat meditation förut och vill komma igång.

Det finns så många alternativ på YouTube för de som vill lära sig att meditera. Du kommer snart inse att det är din bästa resurs.

Vi har samlat alla våra bästa online videos här.

Meditation handlar om att fokusera och hitta tillbaka till dig själv samt att vara med medveten om de negativa tankar som kan finnas i ditt sinne men att lära sig kunna ta ett steg tillbaka från dem.

Hur kan du praktisera Transcendental Meditation?

"Transcendental meditation kan definieras med att göra det man vill på ett bättre och mer korrekt sätt för att nå maximala resultat." - Maharishi Mahesh Yogi

Transcendental meditation är en av de mer alternativa meditations teknikerna och blev populärt 1955 av Maharishi Mahesh Yogi. Tekniken är baserat på traditionell indisk andlighet och fokuserar på att att förbättra ditt välbefinnande vilket i sin tur förbättrar din livskvalitet.

Meditationen utövas vanligtvis med hjälp av en instruktör och kräver mer utbildning än de många av andra meditationsstilarna. Det kan ta några dagar med kontinuerligt utförande för att lära dig metoden för att sen hjälpa dig att hitta inre lugn och distansera dig från de negativa aspekterna av ditt liv.

Transcendental meditation kan hjälpa dig att hitta ett avslappnat men samtidigt vaket tillstånd som förbättra din självmedvetenhet och hjälpa dig finna positivitet. Regelbunden utövning kan förminska stress och göra oss mer medvetna om oss själva och de runt omkring oss.

Redan från den första sessionen kan detta meditativa tillstånd ha en positiv effekt på ens tankar, personliga utveckling och sinnen.

Hitta en lugn miljö för att lättare kunna fokusera på din meditation. (Källsa: Unsplash)

Transcendental meditation blev populärt i Amerika av ett antal kändisar, även om det ibland missförstods, då det vissa upplevde det som att vara en kult. Idag finns det cirka 6 miljoner människor som praktiserar, vilket bara visar hur fördelaktigt det är för vissa människor som vill hitta sitt inre lugn.

Med meditation kan du koppla bort dina negativa tankar, bli mer omtänksam, släppa taget och koppla av genom andnings övningar.

Börja din resa till ett bättre välmående redan idag. Alla kan lära sig meditera och glöm inte att vi har många duktiga instruktörer här på Superprof.

Upptäck allt du behöver veta om Transcendental Meditation här.

Behöver du en lärare i Yoga?

Gillar du artikeln?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Sofia