Det finns fler och fler saker i vårt dagliga liv som stressar oss och påverkar våra tankar negativt. Med arbete, familj och pengar har vi svårare och svårare att ta ett steg tillbaka och börjar känna oss alltmer stressade och oroliga. Det är här meditation kan hjälpa. Regelbunden övning av meditation gör det möjligt för oss att förbättra vår djupa andning, hantera stress och släppa taget. 78% av vuxna människor i Sverige har känt sig "överväldigade eller oförmögna att klara" något någon gång under det senaste året. Det har aldrig varit en bättre tid att träna meditation och koppla av än nu. Men först måste du lära dig mer om meditationsövningen i sig, fördelarna med meditation och hur man mediterar.

Så vad är meditation?

När du tänker på meditation kanske du tänker på människor som sitter i en korslagd position i fullständig tystnad. Medan du kan meditera på detta sätt innebär meditation faktiskt att du använder en teknik och fokuserar på vissa saker för att göra dig lugn, kontrollera dina känslor och frigöra ditt sinne från distraktion. Du skulle bli förvånad över fördelarna med meditation. Faktum är att när du väl har lärt dig att meditera kommer du att sova bättre, få en djupare förståelse och medvetenhet om världen omkring dig, kontrollera negativa känslor och känslor som ilska och spänning och njuta av att ha en bättre harmoni mellan ditt sinne, din kropp och din ande. I den här artikeln ska vi titta på en mängd olika sätt att meditera på.

Visste du att du kan ta lektioner i yoga i närheten av dig via Superprof?

1. Daglig meditation: Ta 5 minuter för dig själv när du vaknar eller går till sängs

Om du har bestämt dig för att göra daglig meditation betyder det att du är medveten om de potentiella fördelarna, vill arbeta med dem och hantera depression eller förbättra din mindfulness. Allt detta kan göras genom att koncentrera dig i 5 minuter när du vaknar eller innan du går och lägger dig.

yoga
Meditation är inte så komplicerat som du tror. Bild: Unsplash

Varför inte ta lite tid för dig själv genom att vakna lugnt eller gå till sängs och känna dig avslappnad?

Ligga eller sitta ner och fokusera på en enda tanke utan att låta andra tankar distrahera dig. Om du inte kan hantera detta, oroa dig inte. Du måste bara gå tillbaka till den ursprungliga tanken och fokusera på den igen. Detta kan hjälpa dig under fem minuter och bli medveten om små vardagliga stunder. Enkla och effektiva avslappningstekniker kan få dig att känna dig lyckligare, hjälpa dig att andas och ge dig en bättre förståelse för din egen kropp.

2. Daglig meditation: lyssna på din kropp

Guidad meditation sker när du lyssnar på din kropp, ditt sinne, dina tankar, känslor, önskningar etc. Lycka kommer från harmoni mellan ditt sinne, kropp och ande. Till exempel, om du utövar en sport tidigt på morgonen, känner du dig lyckligare av att ha gjort träningen eller över beslutet att ligga i sängen ytterligare två timmar istället. Meditation handlar om att vara i ögonblicket och njuta av varje enskilt ögonblick av inre fred. Den enkla handlingen att fokusera på din kropp är mycket fördelaktig för ditt fysiska, mentala och andliga välbefinnande.

3. Daglig meditation: Lyssna på vad som händer runt omkring dig

Du måste vara medveten om världen omkring dig. Korrekt meditation kräver att du är medveten om detta.

yoga
På bara några dagar kommer du att inse att du kan träna både yoga och meditation var som helst. Bild: Unsplash

Genom att göra detta varje dag kan du vara medveten om vad som händer runt omkring dig. Lyssna på ljudet av fåglar, bilar och liv som pågår runt dig. Genom att arbeta med din koncentration kommer du att börja se resultaten rätt så snabbt.

Vet du vad alignment-baserad yoga är?

4. Daglig meditation: att äta rätt

Oavsett om du tänker på det eller inte tenderar vi att äta flera gånger om dagen. Det är därför det är en viktig del av mindfulness för både nybörjare och experter.

yoga
Att vara medveten om vad du äter medan du äter det, är en viktig del av att meditation. Bild: Unsplash

Vad är bättre än att äta och meditera?

Du måste vara medveten om vad du äter och vad du matar din kropp med. Smaken av gröna bönor, surheten hos en citron, vattnet i en melon, det finns gott om känslor att vara medveten om när du äter.
Kolla in dessa viktiga yogapositioner!

5. Daglig meditation: Fokusera din uppmärksamhet

Det finns enklare övningar att göra när du mediterar. Detta är dock något du kan göra när som helst under dagen. Du måste arbeta med din koncentration och vara uppmärksam på nuet. Föreställ dig att ett imaginärt finger trycker in i en viss del av kroppen. Föreställ dig att fingret rör sig från näsan till axelbladen, runt dina fötter, samtidigt som du applicerar ett litet tryck. Målet är att känna detta finger trots att det inte finns. Det kan vara svårt att göra men meditation kan göra att du kan uppnå detta. Enkelt uttryckt blir du mer medveten om alla delar av din kropp, även delar som du förmodligen inte ens tänker på.

6. Daglig meditation: Använd dina sinnen

Att bara tänka på vad vi känner vid varje givet ögonblick är en meditativ handling i sig. En lukt, en touch, insidan av fickan, en smak, även om du inte äter någonting.

Vad känner jag just nu?

Det här är vad meditation handlar om: att veta vad du tänker och känner vid varje tillfälle och vem du är vid just den tidpunkten. Vi måste vara medvetna om vad som händer i nuet.

7. Daglig meditation: Låt ditt sinne vandra

Om det finns en sak som meditation tillåter är det att tänka. Att arbeta med din koncentration gör att ditt sinne också kan vandra och följa en medvetenhetsström och tänka på många saker. Att vara medveten om din miljö är meditation i sig, en handling som gör att vi kan slappna av. Precis som buddhistiska munkar!

8. Daglig meditation: Sova

Tillsammans med mat så är sömn en av de mest vardagliga sakerna du kan göra. Att sova kan också vara en meditativ handling eftersom vårt sinne behöver vila för att bearbeta och smälta all information vi har tagit emot under dagen.

yoga
Sömn är en viktig del av meditation om du gör det rätt. Försök att tänka på något lugnande innan du somnar. Föreställ dig att du är ett träd som är rotat stadigt. Bild: Unsplash

Både när du går och lägger dig och när du vaknar kan du också använda några av de andra meditationstekniker som vi nämnde tidigare.

9. Daglig meditation: Skriva

Av alla saker vi gör nästan varje dag är skrivandet en annan sak vi kan göra som en del av vår meditation.

Vem skriver inte något nästan varje dag?

Vi pratar inte om att skriva en roman eller en memoar utan snarare skriva ner något för att arbeta med vår koncentration. En inköpslista kan vara ett enkelt sätt att fokusera din uppmärksamhet. Fokusera på vad du måste köpa, vad du vill köpa och glöm allt annat.

Det är vad meditation handlar om: här och nu, utnyttja varje ögonblick och njuta av fördelarna.

10. Daglig meditation: Fokusera på vad du gör

Slutligen är det sista tipset för att meditation utan tvekan det enklaste du kan göra, fokusera på vad du gör. Vi har pratat mycket om koncentration och fokus. Du kan fokusera när som helst på dagen och koncentrera dig på det du för närvarande gör. På jobbet, tänk på de känslor du känner när du skriver på tangentbordet. När du brygger en kopp kaffe, tänk på den varma känslan som kommer ut från koppen i fingrarna. Du kan göra detta med alla dagliga aktiviteter som du gör. Meditation är trots allt inte så komplicerat. Tack vare dessa tio tips kan du meditera varje dag, oavsett om du har erfarenhet av att meditera sen innan eller inte.

Och börja leva här och nu.

Om du behöver hjälp med mindfulness-övningar eller mindfulness-baserad stresshantering, bör du överväga att få mindfulness-träning från en handledare eller instruktör via Superprof. Du kan söka efter både online-handledare och personliga handledare. Online-handledare ger instruktioner över webbkameror. Och med färre kostnader tenderar de att vara billigare än andra handledare. En privat handledare tenderar dock att ge en mer effektiv instruktion för fysiska discipliner som till exempel meditation och yoga. Om du har en tajt budget kan du alltid få med några vänner så att ni tillsammans kan dela upp kostnaden för privat handledning!

Behöver du en lärare i Yoga?

Gillar du artikeln?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Tatiana

A lean mean word-killing machine that loves everything written.