"Om du vill erövra livets ångest, lev i ögonblicket, lev i andan." - Amit Ray

Våra kroppar är ett användbart verktyg. Vi använder dem varje dag och genom andningsövningar och lite yoga kan vi göra dem ännu bättre och ännu starkare. Andningsövningar är en integrerad del av yoga, tillsammans med meditation, något som säkerställer att vi får ut det mesta av våra kroppar. Vi kämpar ofta för att andas korrekt. Som ett exempel har forskare funnit att mellan 30% och 45% av vuxna personer regelbundet snarkar på grund av felaktig andning.

Så hur exakt ska du behärska andningen när du utför yoga?

I den här artikeln ska vi titta på varför andningen är viktig när du gör yoga, hur mindfulness och en medvetenhet om din egen kropp kan hjälpa dig med detta, hur du kan andas medan du gör olika yoga poserar, och hur en yogainstruktör kan hjälpa dig med detta.

Hitta yoga i närheten av dig med hjälp av Superprof.

Betydelsen av andning i yoga

Yoga blir allt populärare i Sverige. Med detta i åtanke är många människor intresserade av hur man gör det på rätt sätt. Du måste lära dig att värma upp, andra olika meditationstekniker och samtidigt kontrollera din andning när du gör allt detta.

yoga
Förutom att hålla oss vid liv är andningen också en viktig del av att göra yoga rätt. Bild: Unsplash

Andning är det första du lär dig att behärska när du gör yoga eftersom det underlättar dina rörelser och gör det möjligt för dig att göra poser eller asanas. Bröstet, magmusklerna och ryggraden kommer alla att spela en viktig roll i hur bra du kan andas.
Pranayama, är en teknik som skiljer sig från normal andning. Du andas inte bara in och andas ut, du måste lyssna på din kropp, känslor, smärtor och lugna ner dig och andas djupt och låta kroppen göra sin grej. Andning är ett verktyg som kan användas för att bekämpa ångest och stress. Det är ett verktyg som du kan använda för att lugna ner dig, lugna nervsystemet och hantera smärta bara genom att få in luft genom näsborrarna.

I yoga anses ditt andetag vara din ”livskraft” eller ”vitala principen” och härstammar från solen och manifesterar sig som ditt utandade andetag eftersom det lever i dina lungor.

Genom att vara mindre stressad kan du göra poser bättre och göra dem mer effektiva. Detta är en av de viktigaste aspekterna av andningen när du gör yoga. Du måste andas in genom näsan, ut genom munnen och använda dina magmuskler för att lindra muskelspänningen.

Ta reda på mer om hur du kan komma igång med yoga!

Andas bättre under yogan genom att lyssna på din kropp

När du andas korrekt lyssnar du på din kropp. Detta kan hjälpa dig att behärska varje inandning, utandning och djupandning. Vi glömmer ofta att vår ämnesomsättning är en bra indikator på vår allmänna hälsa och hur väl vi tar hand om våra kroppar. För att känna mindre stress, ångest och mer positivitet, försök att andas!

yoga
Var snäll mot din kropp. Bild: Unsplash

Oavsett var du känner smärta, vare sig det är nyckelbenet, ryggen eller foten, är det en bra idé att lindra smärtan genom djup andning. Lyssna på din kropp så berättar den vad som är fel. Oavsett om den behöver lite tid att läka, kan du hjälpa den genom ett gott andetag som får dig att må bättre. Oavsett om du stretchar, mediterar, står eller sitter, det finns många olika aktiviteter vi gör som kräver att vi ändrar vårt sätt att andas på. Vi måste lyssna på vad våra kroppar säger. Att andas genom näsan är ett bra sätt att slappna av och lindra stress under.
Faktum är att det finns andningsövningar för varje yogaposition. Oavsett vilken typ av yoga du tränar kommer det att finnas andningsövningar som du måste göra när du intar en pose. Andningskontroll i yoga är en ganska komplicerad andningsteknik eftersom du gör mer än bara att andas in och andas ut, det innebär diafragmatisk andning, något du förmodligen kommer att lära dig göra under dina yogakurser.
Spana in dessa vanliga yogapositioner!

Andas rätt under yogapositioner

Genom att helt andas ut kommer du att vara medveten om din egen andning, vilket kommer att vara användbart för att göra de olika yogapositionerna. Men vissa positioner kräver en viss typ av andning. Det är då du verkligen behöver veta vad du gör och lyssna på din kropp.

yoga
Yogapositioner kräver att du andas rätt. Bild: Unsplash

Pranayama andningen är ett bra sätt att hantera din energi och inte känna dig andfådd i slutet av en session. Eftersom de flesta yogapositionerna är utformade för att inkludera en viss typ av andning, är de ett bra tillfälle att lära sig mer om det. Du är förmodligen medveten om hur syre fungerar för att hjälpa din kropp och ditt sinne att använda den energi som vi får från din mat. Långsamt men säkert lär du dig mer om hur du använder din andning och utvecklar en medvetenhet om det från din yogalärare i din yogaklass.
Du kan få en djupare förståelse för hur du andas effektivt genom att välja positioner med särskilt fokus på din andning. Att bemästra din andning kan hjälpa dig att behärska din förståelse för världen och yogapositioner är ett bra sätt att göra detta på. Solhälsning, nedåtgående hund och lotus – det finns många alternativ för dem som vill arbeta med andningen. Varje pose är bra för vår andning på ett annat sätt eller annat och yoga handlar om att släppa taget och lyssna på vår kropp. Det kommer att göra så att din kropp känns lättare och mer flexibel och samtidigt göra din andning mer strömlinjeformad. Att lära sig andas på rätt sätt är en av de viktigaste grejerna i yoga. När du böjer dig fram och med det ryggen, så måste du andas på ett annat sätt än när du till exempel står upp.
Så här hur du kan börja öva något som heter alignment-baserad yoga!

Lyssna på din yogalärare för att bemästra din andning

Det finns många olika sätt att lära sig att arbeta med andningen. Oavsett om du gör det via en privat yogasession eller en gruppsession kommer det att finnas en instruktör eller handledare där som hjälper dig att behärska din andning.

yoga
Varje yogalärare kommer att hjälpa dig med dina andningstekniker. Bild: Unsplash

Faktum är att om de undervisar i yoga kommer de förmodligen att vara väl medvetna om alla olika problem som människor stöter på när de försöker lyssna på sin kropp och behärska andningen. Du måste lita på dem eftersom de är där för att hjälpa dig att förbättra dig. De är kunniga inom sitt område och blandar undervisning och välbefinnande. Oavsett dina skäl för att börja med yoga, bör din handledare kunna hjälpa dig på rätt väg, såväl som att andas korrekt och vara ett med din kropp. Vi glömmer ofta att andningen hjälper oss att få den vitala energi vi behöver för att leva. På samma sätt kan det hjälpa när du stretchar musklerna, värmer upp eller mediterar. Det är användbart för att hantera panikattacker och hantera stress. Även om det hjälper oss att göra yoga kan det också hjälpa oss att leva bättre genom att minska smärta och ångest. Så även om det är en enkel och tillgänglig strävan som vem som helst kan uppnå, är det också så mycket mer än så. Det gör att vi kan tänka annorlunda om vår kropp, betrakta den som en helhet – mycket tack vare sättet vi andas på. Vi kan lära oss, genom olika tekniker och tillvägagångssätt, hur vi ska bemästra detta, hur vi kan prestera bättre och, viktigast av allt, hur vi kan leva ett bättre liv varje dag.
Varje andningsövning hjälper dig att lära dig mer om yoga oavsett om du tränar ashtanga yoga, hatha yoga eller vinyasa yoga. Pranayama-tekniker och andning är en viktig del av yoga.

Förutom att lära oss allt detta är yoga också oerhört roligt!

Om du är intresserad av att hitta en yogalärare eller instruktör kan du söka efter dem på Superprof. Du kan antingen välja privata självstudier online via webbkameran eller privata självstudier med en handledare som bor eller arbetar nära dig. De flesta instruktörer erbjuder den första timmen gratis så se till att prova dig fram för att hitta en som är den bästa handledaren för just dig!

Behöver du en lärare i Yoga?

Gillar du artikeln?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Tatiana

A lean mean word-killing machine that loves everything written.