”Styrka kommer inte från fysisk kapacitet. Det kommer från en oklanderlig vilja. ” – Gandhi

Yoga blir allt populärare i Sverige. Cirka 300 000 personer i Sverige utför regelbundet yoga. Att göra yoga, asanas och andningsövningar handlar om att fokusera på nuet och uppnå mindfulness. Det är därför fler och fler svenskar tränar det; för att förbättra sin flexibilitet, hantera stress och bli friskare. Du lär dig behärska din andning, slappna av och släppa taget.

Så hur kan du bli bra på yoga när du precis har börjat och är nybörjare?

I den här artikeln tar vi en titt på olika aspekter av yogan, inklusive hur du bemästrar din andning, uppnår asanas, lär dig viktiga yogapositioner och dagliga meditationsövningar.

Hur du behärskar din andning i yoga

Det finns tekniker som är ganska enkla att bemästra och andningen är en av dem. Detta är också en av de viktigaste aspekterna av yoga. Medan du undrar varför andningen är så viktig i yoga, bör du komma ihåg att andningen indikerar att vi faktiskt lever. Andning är viktigt för din kropp.

yoga för nybörjare
Andning är en viktig del av yoga. Om du inte kontrollerar din andning kommer du aldrig att klara de svårare poserna. Bild. Unsplash

Djup andning kan hjälpa oss att uppleva exakt vad som händer med våra kroppar. I yoga är andningen viktigare än i någon annan typ av träning eftersom andning är en del av yogapositionerna. Du kan inte bara hålla andan under en yogasession, du måste integrera din andning i varje pose. Varje yogaposition har punkter där du ska andas in, andas ut och hålla andan. En yogalärare eller handledare kan hjälpa dig med detta och de kommer att vägleda och stödja dig genom andningsövningarna.

Hur du uppnår perfekta ställningar (asanas) i yoga

Du kan uppnå ett tillstånd av lugn genom att lära dig asanas. Asanas är när din kropp, ditt sinne och din ande samarbetar med varandra och det är genom olika positioner som detta görs möjligt.

Om du vill uppnå perfekt asanas kan du göra vissa poser. Du kan bli bättre på yoga genom att träna. Som du säkert kommer ihåg från skolan så ger övning färdighet! När du gör dessa poser måste du vara noga med din kropp och ditt sinne. Oavsett om det är din första lektion eller inte, bör du alltid lyssna noga på vad din handledare eller instruktör har att säga, eftersom de berättar hur du ska placera dig själv och när och hur du andas. Detta kan hjälpa dig att bli mer flexibel såväl som avslappnad. Oavsett vilken typ av yoga du gör, måste du se till att du värmer upp innan du provar dessa poser och jobbar med din hållning.

Superprof erbjuder lektioner i yoga – spana in dem här!

Viktiga yogapositioner

Oavsett om du tar en yogakurs, följer en yogakurs online-lektion eller gör yoga i ditt vardagsrum, så finns det några yogapositioner som varje person borde kunna göra efter ett tag.

yoga för nybörjare
Det finns ett antal olika yogapositioner. Bild: Unsplash

I själva verket, oavsett din fysiska kondition och ålder, finns det gott om olika yogapositioner som nästan vem som helst kan göra. Här är några av dem:

  • Yoga Mudras. Det här är gester som görs med dina händer.
  • Solhälsning. Förmodligen den mest kända yogaställningen.
  • Cobra. En användbar pose som kan förbättra din flexibilitet och balans.
  • Klämman. En enkel och effektiv pose där du rör dina fötter med händerna.
  • Ljuset.
  • Vridningar. Som är lite mer komplicerade men arbetar med din flexibilitet och dina matsmältningsorgan.
  • Triangeln. En bra ställning att göra stående som fungerar bra på din flexibilitet och andning.

Kort sagt, det finns en hel del användbara yogapositioner som du kan arbeta med beroende på vilka delar av kroppen som behöver uppmärksammas. Förutom att förbättra din flexibilitet, muskeltoning och ryggrad, kan yogapositioner vara till stor hjälp. Se till att du ägnar särskild uppmärksamhet åt din teknik så att du inte skadar dig själv.

10 dagliga meditationsövningar

Med all stress i vardagen undrar du förmodligen hur 10 enkla meditationsövningar verkligen kan fungera. Med det sagt, när du koncentrerar, blir du förvånad över hur effektiva de kan vara. Dessa enkla och effektiva meditationsövningar kan alla göra!

yoga för nybörjare
Bemästra de olika positionerna i yoga med hjälp av en instruktör. Bild: Unsplash

Du kan göra dessa utan alltför stora svårigheter. Det här är inte riktigt yogaövningar utan snarare meditationstekniker som du kan göra dagligen, så att du kan reflektera och koncentrera dig på triviala saker. Här är en kort lista med meditativa saker du kan göra varje dag:

  • Ta fem minuter för dig själv innan du går till sängs eller när du precis har vaknat: du behöver bara fokusera på dina tankar vid en given tidpunkt för att förbättra din koncentration och slappna av.
  • Lyssna: Det här är mycket viktigt när vi är stressade. Lyssna på din kropp, känn vad den behöver, tänk på din spänning och på dina bekymmer och bli medveten om dem.
  • Lyssna på vad som händer omkring dig: Fokusera på världen utanför, fokusera på en viss punkt och lyssna och känn vad som händer.
  • Uppmärksamma dina måltider: När du äter, var särskilt uppmärksam på vad du äter. Fokusera på smak, dofter, färger etc.
  • Fokusera din uppmärksamhet: Detta är en grundläggande del av meditation. Var i nuet, känn luften passera in i dina lungor när du andas och gör det bästa av nu. Du kan göra detta när som helst, var du än befinner dig.
  • Använd dina sinnen: I medvetenhetsmeditation måste du vara uppmärksam på var och en av dina sinnen och vad de känner. Vad känner du? Det finns så många frågor du bör ställa dig själv om ditt eget välbefinnande.
  • Låt ditt sinne vandra: Detta måste göras på ett kontrollerat sätt. Genom att göra de två föregående stegen blir du medveten om dig själv och världen omkring dig.
  • Sömn: Att sova är också meditation. Det är ett sätt att bearbeta dina tankar och känslor.
  • Skriv: Skrivandet är meditativt när du fokuserar på något mycket specifikt. Oavsett vad du skriver om är det meditativt.
  • Fokusera på vad du gör: Varje sekund, varje dag, är ett tillfälle att meditera lite. Du kan fokusera på något så enkelt. Enkelt men effektivt!

Som du säkert har förstått kan alla utöva yoga. Med andningsövningar, asanas, meditation och grundläggande positioner är yoga en mångsidig och tillgänglig aktivitet. Fördelarna med yoga går utöver att bara förbättra din flexibilitet genom att stretcha och göra en asana, de inkluderar också att förbättra din hållning, hjälpa dig att få en medvetenhet om dig själv och världen omkring dig, arbeta med andningstekniker, minska stress, stärka muskler och bygga kärnstyrka. Oavsett om du gör Hatha yoga, Vinyasa yoga, Ashtanga yoga, Iyengar yoga, Power yoga eller till och med Prenatal yoga – det finns många olika typer av yoga och de har alla samma fördelar för ditt sinne, kropp och ande tack vare de olika yogapositionerna och meditationen.

Om du är intresserad av yoga och personliga yogalektioner bör du överväga att komma i kontakt med en privat yogalärare eller instruktör.

Superprof kan du söka efter både yogalärare online och yogalärare som arbetar i ditt område. Många handledare på plattformen erbjuder den första timmen gratis, så att du kan träffa dem, diskutera dina behov, din livsstil och sätta ihop en plan för hur du kan förbättra ditt liv med yoga. Medan privata sessioner kommer att vara mest effektiva eftersom din instruktör kan fokusera på dig, tenderar de att vara dyrare än online-sessionerna, vilket kan ske över program som Skype. Du kan alltid hitta några vänner som tillsammans vill köra en lektion i en liten grupp. Många handledare kommer att erbjuda en prisreducering per deltagare vilket innebär att alla betalar mindre men handledaren tjänar mer.

Behöver du en lärare i Yoga?

Gillar du artikeln?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Tatiana

A lean mean word-killing machine that loves everything written.