När människor tänker på en yogasession, yogapositioner eller bara själva yoga, tror de att yoga bara handlar om att meditera. Detta är dock inte fallet! Fler och fler människor börjar att lära sig yoga inte bara på grund av de mentala och andliga fördelarna utan också för de fysiska fördelarna. Många människor gör yoga för att balansera sitt liv, uppnå mental klarhet och slappna av eller minska stress. Det finns många anledningar att köra yoga. Innan du börjar måste du dock anta rätt pose!
Det finns många olika typer av yoga. Men i stort sett kommer alla att inkludera olika poser. Kör du en yoga för nybörjare-kurs eller alignment-baserad yoga så kommer du att börja med att stretcha, innan du går in i en grundläggande yogaställning som är utformad för att lindra ångest och spänning på ett eller annat sätt.
I den här artikeln ska vi titta på ett antal olika yoga asanas och poser som du kan göra och som de flesta som börjar med yoga borde vara medvetna om.

1. Yoga Mudras: en position för alla

Det finns gott om yogapositioner att lära sig när du först börjar med yoga. Det är väldigt enkelt att drunkna i all ny information du måste ta in när du börjar träna. Men med hjälp av en instruktör eller handledare och rätt resurser kan du komma igång oavsett om du tränar yoga på egen hand eller i en gruppklass. Yoga mudras kommer att komma upp igen och igen när du tränar yoga. Mudras är gester som regelbundet används i yoga. Uttrycket betyder "tätning" eller "stängning" och uppnås genom att skapa en cirkel med delar av kroppen som sägs hjälpa till med flöded av energi. Du kan tänka på att det fungerar lite på samma sätt som el som cirkulerar runt en krets. Du måste dessutom hålla dessa positioner samtidigt som du hanterar din andning. Du bör regelbundet öva dessa mudras under dina yogasessioner. Eftersom de är ganska enkla är de bra för nybörjare.

yoga
Yoga Mudras är A och O inom yoga. Och med tillräcklig träning kan du en dag göra denna position. Bild: Unsplash

2. Solhälsningen: yogas mest kända pose

Enkel, snabb och effektiv, solhälsningen är en grundläggande yoga pose som varje yogi bör känna till. Denna sekvens av poser kan hjälpa blodflödet dessutom. Det finns olika typer av solhälsningar och du bör fråga din instruktör eller handledare att prata dig igenom dem. Se bara till att du andas rätt när du gör dem.

Visste du att du kan ta yoga-lektioner i närheten av dig med hjälp av Superprof.

Denna position kan hjälpa dig att förbättra ett stort antal aspekter av ditt liv och ge dig energi på morgonen. Solhälsningen kan hjälpa matsmältningen, lossa musklerna och väcka dig försiktigt. Kort sagt, denna pose är perfekt för att få en bättre uppfattning om yoga.

yoga
Solhälsningen är en vanlig yoga pose. Bild: Unsplash

3. Kobra: en effektiv daglig yogaposition

Om det finns en typisk yogaställning är det den här. Kobran är den typ av yogaställning som nybörjare omedelbart kan börja känna fördelarna med. För att förbättra din balans och öka din flexibilitet, är kobra positionen utan tvekan den bästa. Denna pose fokuserar på, och stärker din ryggrad, vilket kan förhindra förstoppning och gynna dina njurar.

Tanken är att ligga på magen, placera händerna platt längs axlarna och lyft din torso från marken medan du håller fötterna på golvet. Tillsammans med rätt andningstekniker är detta en enorm effektiv pose.

4. Sittande framåtfällning: en enkel och effektiv pose

Du är förmodligen bekant med positionen från grundskolans gymnastiklektioner. Det är den där du måste röra vid dina fötter. När du sitter på golvet röra du fötterna samtidigt som du andas djupt in. På vägen upp, andas ut på samma sätt och njut av den inre freden som kommer med den enkla handlingen av djupa andningar. Effekterna av denna position är enkla. Den kan göra din ryggrad mer flexibel, förhindra ischias, reglera din aptit och underlätta njurfunktionen. Det är ett utmärkt sätt att föryngra våra kroppar!

yoga
Efter att ha tränat yoga ett tag så kommer du att kunna bemästra mer avancerade yogapositioner. Bild: Unsplash

5. Skulderstående: en grundläggande yogaposition

Det finns också ett halvt ljus för dem som inte lyckas göra ljuset i sin helhet. Ljuset är en vanlig yogaposition eftersom den är ganska enkel och hjälper till att förbättra hjärt-konditionen, är bra för meditation och stärker musklerna. Du måste bara ligga på ryggen och sedan ta benen mot himlen och hålla dem där.
Denna position kan hjälpa dig att fokusera, slappna av och anta en position som, även om den inte är naturlig, ofta är riktigt bra för ditt hjärta och din cirkulation. Men denna position är inte en bra idé om du precis har ätit, har matsmältningsproblem eller menstruerar. Bortsett från det, är detta en fantastisk yogaposition som kräver en relativt liten ansträngning.

6. Skräddarställningen: grundläggande pose som är lätt att utföra

Skräddarställningen är en av de viktigaste yogapositionerna att lära sig eftersom den är ganska enkla att göra och du kan göra den medan du sitter på golvet med fötterna och händerna ihop. Du vänder åt ett håll och vänder sedan åt det andra samtidigt som du hjälper dina matsmältningsorgan och dina njurar.

Denna position kan också bidra till att förbättra din flexibilitet, särskilt när det gäller din ryggrad. Det kan också hjälpa dig att släppa taget, eliminera toxiner och förbättra ditt allmänna välbefinnande.

7. Triangeln: Yoga ståendes

På samma sätt som sittande framåtfällning, så är triangeln en enkel yogapose eller hållning och du kan göra den stående. Med benen isär, ta ett djupt andetag och lägg handen på din högra fot när du andas ut. Du gör sedan detsamma men från andra sidan och ser till att du kontrollerar andningen som du gör. Du kommer att känna ett drag i dina muskler när du gör detta så se till att du gör det långsamt och vara uppmärksam på vad din kropp säger till dig. Således kan du arbeta med din flexibilitet, lindra ryggsmärtor, öka och förhindra urinproblem.

Det här är en position som har många fysiska fördelar.

yoga
Varje yogaställning har olika fördelar. Och yoga kan även utföras två-och-två. Bild: Unsplash

Yoga är en enkel men ändå komplett aktivitet som är både känslig och kraftfull. Den välkomnar nybörjare samtidigt som den belönar dem som är drivna och engagerade i att träna det. Med solhälsningen, skräddarställningen och andra poser finns det något för alla. På bara några få sessioner kan du redan märka en stor skillnad.

Det finns så många yogapositioner med många olika fördelar.

Men de är inte nödvändigtvis enkla. Så oavsett om du gör en nedåtgående hund, delfinen, halvmånen, halv duva eller handstående, se till att du frågar din yogalärare om råd innan. Så att du stretchar ordentligt i förväg, har rätt andningsteknik och fokuserar på rätt del av kroppen.
Vissa poser kan lägga mycket tyngd på låren, knäna, tårna, anklarna, bäckenet och till och med svansbenet så var försiktig. Glöm inte att yoga handlar om mer än att bara balansera på en yogamatta och göra en krigar pose. Du måste också integrera din andning i varje pose för att få ut det mesta av den! Om du är intresserad av att köra yoga, överväg att hitta en yogainstruktör med hjälp av Superprof. På plattformen kan du hitta såväl privata handledare som online handledare. Online-handledare ger instruktioner via en webbkamera och program som till exempel Skype och tenderar att vara billigare än de privata, eftersom de har färre kostnader. Men att ha någon där fysiskt är faktiskt mycket bättre för dig om du vill lära dig att göra de olika poserna rätt. Du kan alltid försöka samla ihop några vänner och köra en gruppträning för att dela upp kostnaden om det är för dyrt för dig att betala den själv.

Behöver du en lärare i Yoga?

Gillar du artikeln?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Tatiana

A lean mean word-killing machine that loves everything written.