Har du någonsin undrat vad det innebär att tänka positivt och hur du kan träna dig själv att se livet från den ljusa sidan? Är vi födda med positivitet i vår benmärg (eller hjärna)? Fortsätt läsa för att ta reda på mer om hur man förvisar negativa tankar och intar en mer positiv attityd.

Är positivt tänkande bara en fråga om inställning?

Om du känner en positiv tänkare kommer du antagligen automatiskt att tänka: "de är alltid så positiva". Men är människor verkligen födda på detta sätt, med förmågan att se allting från en positiv synvinkel, eller har de helt enkelt ett annat tillvägagångssätt? Har alla positiva tänkare haft en dålig upplevelse tidigare som har tvingat deras hjärna att börja använda positivitet som en hanteringsmekanism? Kanske är dessa människor bara människor som har insett att, att vara positivt verkligen är det enda sättet att vara riktigt lycklig på?
Att vara en positiv person, som du säkert redan vet, är att vara någon som är ambitiös, optimistisk och har en positiv syn på livet.
Remez Sasson , grundaren och ägaren av Success Consciousness, beskriver positivt tänkande som:

"[...] en mental och emotionell inställning som fokuserar på livets ljusa sida och förväntar sig positiva resultat."

Att ha en positiv syn innebär att du medvetet eller omedvetet får din hjärna att bete sig på ett sätt där positiva tankar är en vana, behåller en hälsosam optimistisk inställning och gör det bästa av varje situation.

Kännetecken för ett positiv tänkesätt

Att förstå positivt tänkande är ganska enkelt men vilka specifika egenskaper kan vi förvänta oss av en person som lever efter detta tillvägagångssätt? Om vi kunde rita begreppet, röra det eller skriva ner det, hur skulle positivitet hos människor se ut då?
Föreställ dig ett spindelnät, om du vill, med följande kriterier.

Optimism

Naturligtvis har positiva människor en önskan och en vilja att anstränga sig och göra saker istället för att vara försiktiga eller osäkra på sig själva. En positiv person tar chanser och jobbar för att lyckas snarare än tvärtom.

positivt tänkande
Optimism och självförtroende är egenskaper hos en positiv person. Bild: Unsplash

Godkännande

Låt dig inte luras till att tro att inget dåligt händer positiva människor. Att tänka positivt kommer inte att skydda dig från fakta i livet. Men att ha positivitet som utgångspunkt kan vara en räddare i nöden och göra det möjligt för dig att erkänna när saker inte blev som du hade hoppats, och hjälpa dig att lära dig av situationer och misstag.

Återhämtningsförmåga

Att vara motståndskraftig och ha en bra återhämtningsförmåga är ett drag som du kommer att hitta hos en positiv tänkare när denne möter motgångar, sorg, förlust, besvikelse eller misslyckande. Istället för att bara ge upp, kommer de att studsa tillbaka.

Tacksamhet

En av de viktigaste egenskaperna hos en positiv person är tacksamheten de känner och visar för det goda i deras liv. Positiva tänkare kommer alltid att uppskatta saker och ting, även om det för andra kanske bara är petitesser.

Medvetenhet och mindfulness

Det är omöjligt att öva positivitet utan att ha en medvetenhet om hur ditt sinne fungerar. Även när det är svårt kommer positiva tänkare inte att låta sina sinnen vända sig mot dem och förblir medvetna och har en mindfulness.

positivt tänkande
Det är viktigt att ha en mindfulness när du tränar positivitet. Bild: Unsplash

Integritet

Integritet är mycket viktigt om du vill vara en positiv person. Tillsammans med att se det goda i andra, bör du också öva på att vara hedervärd. Om du inte associerar något av det ovan till din egen inställning, betyder det inte att du inte kan bli en positiv tänkare. Nedan listar vi hur forskare har observerat att vi kan omprogrammera våra hjärnor till ett annat sätt att tänka.

Vetenskapen bakom positivt tänkande

Enligt forskare som arbetar inom neurologifältet kan dina tankar forma och omforma din hjärna, även i vuxen ålder.
AffirmationsForPostivieThinking.Com rapporterar att: "De har upptäckt att hjärnan fortsätter att växa och kan arbeta på olika sätt över tiden. Detta genombrott är positivt för dem som drabbas av stroke eller har en psykisk sjukdom som en gång såg ut som obotlig. Idag har de hopp och kanske kan arbeta med positivt tänkande för att omforma sina hjärnor och aktivera delar av hjärnan som en gång ansågs vara icke-funktionella."

Man tror att upprepat, regelbundet positivt tänkande och agerande på ett positivt sätt både kan utveckla din hjärna och göra den starkare. Detta kan med tiden förändra hur du naturligt tänker och förändra ditt liv till det bättre. Men du måste börja jobba mot ett sådant sätt att tänka och verkligen engagera dig!
Forskaren Dr Norman Doidge har fokuserat mycket av sina studier på hjärnans funktion i förhållande till positivt tänkande och kallar det hjärnplasticitet eller neuroplasticitet.

Neuroplasticitet förklaras

Så hur fungerar neuroplasticitet?
Tyvärr är att träna din hjärna inte som att träna dina ben, rumpa och mage – du kommer inte kunna se resultaten hända framför näsan på dig. Men så länge du är medveten om ditt tänkesätt kan du börja märka fördelarna med din mentala hälsa.
VeryWellMind.Com förklarar att: "Den mänskliga hjärnan består av cirka 86 miljarder nervceller. Tidiga forskare trodde att neurogener, eller skapandet av nya neuroner, slutade strax efter födseln. Idag är det underförstått att hjärnan har den anmärkningsvärda förmågan att omorganisera vägar, skapa nya anslutningar och, i vissa fall, till och med skapa nya nervceller."

Ron Frostig, som skriver för BrainFacts.Org, föreslår också att: "Vuxen hjärnplasticitet har tydligt varit implicerat som ett medel för återhämtning från sensorisk, motorisk deprivation, perifer skada och hjärnskada. Det har också varit implicerat i att lindra kronisk smärta och utveckling av förmågan att använda protesapparater som robotarmar för paraplegiker, eller konstgjorda hörsel- och synapparater för döva och blinda. [...]"

Under de senaste åren har hjärnplasticitet varit implicerat i lindringen av olika psykiatriska och neurodegenerativa störningar både hos människor och djur. Dessa störningar inkluderar besatthet, depression, tvång, psykosocial stress, Alzheimers sjukdom och Parkinsons sjukdom. Dessutom tyder ny forskning på att patologin hos några av dessa förödande störningar är förknippad med förlusten av plasticitet. Sammantaget finns det en växande verifikation att hjärnans plasticitet spelar en grundläggande roll i både försämringen och lindringen av psykiatriska och degenerativa hjärnsjukdomar.
Vidare forskning har också visat att våra hjärnor är mycket mer flexibla än vi trodde och accepterar drastiska förändringar i vårt sätt att tänka.
Så hur ändrar vi vårt tankesätt?

Hur du tränar dig till att tänka mer positivt

1. Var uppmärksam på din negativitet

Innan du försöker ändra hur du tänker bör du först engagera dig i vad det är som stör dig. Vilka egenskaper tycker du inte om hos dig själv? Hatar du hur du saknar förtroende på jobbet eller ogillar du din misstro i relationer? Varför är det viktigt för dig och ditt välbefinnande att börja tänka positivt?

2. Se det positiva, glöm det negativa

Om du har haft en lite utmanande dag, försök att inte fokusera på det negativa när du hoppar i sängen. Tänk tillbaka på din dag och välj de riktigt bra stunderna. Oavsett hur pass dålig din dag var och även om det inte blev som du förväntade dig, kommer det att komma stunder som får dig att känna dig lycklig. Tänk på dem när du somnar och kasta bort eventuella negativa känslor! Detta hjälper dig att förbereda dig mentalt för den kommande dagen med en mer positiv syn på vad som kommer.

positivt tänkande
När du går och lägger dig, tänk på det positiva snarare än det negativa och var tacksam. Bild: Unsplash

3. Var tacksam för vad och vem du har

Denna punkt liknar den ovanstående punkten, hitta alltid saker att vara tacksamma för. Vad glad för det du har: en kärleksfull familj, ett bra jobb, god hälsa, ett tak över huvudet.
Det kan vara svårt att luta sig tillbaka och erkänna dessa saker, så varför inte ladda ner en app som uppmanar dig att vara tacksam eller helt enkelt skriva en tacksamhetsdagbok. Det behöver inte ens vara varje dag.
Att visa kärlek till andra är ett ganska trevligt sätt att må bra själv också, så var inte rädd för att ge någon en komplimang. Det kan göra deras dag och inspirera dem att se livet från den ljusa sidan.

4. Hjälp andra

Det råder ingen tvekan om det – att hjälpa människor får dig att må bra. Det kan vara en kollega som har problem med sina studier, en kollega som står inför en deadline, en släkting som behöver lite hjälp med sysslor eller en främling som behövde 1 krona för att köpa sitt kaffe. Donerar pengar till en välgörenhetsorganisation eller håll upp dörren för en kvinna med barnvagn – deras lycka kommer att få dig att må bra över dina handlingar.

5. Häng med positiva människor för att bli en positiv tänkare

De säger att lycka är smittsam och positivitet också. Om du vill vara riktigt positiv över det mesta, måste du ta bort människor som sprider dålig energi (eller uppmuntra dem att följa i dina fotspår eller få den hjälp de behöver) och göra det till ditt uppdrag i livet att omge dig med positiva människor som sprider bra energi. Hitta människor som inspirerar dig dagligen och som motiverar dig att bli en bättre person.

6. Ta hand om dig själv, både kroppen och själen

Vår mentala och fysiska hälsa går hand i hand. Att ta hand om din kropp är ett steg mot att ta hand om ditt sinnestillstånd. Att äta hälsosamt och träna regelbundet sägs vara inflytelserika faktorer i vår totala lycka, vilket hjälper hjärnan att få en mer positiv syn. Att stärka ditt humör via en hälsosam livsstil, som att till exempel inkludera mindfulness genom yoga och meditation, är bra sätt att få balans och positivitet i ditt liv.

7. Gör de saker du älskar

Livet kan bli en rutin. Det kan bli tråkigt, särskilt om du alltid arbetar. Det är därför det är så viktigt att ta sig tid att göra de saker du älskar. Om du har tappat all inspiration och motivation och inte har några hobbys, tänk på saker som du brukade älska att göra som barn. Det kan vara att lägga pussel, läsa en bok, se en film, åka på camping, skapa konst och hantverk... oavsett aktivitet, försök att avsätta lite tid till de saker som får dig att känna dig lycklig i din egen bubbla.
Spana in den här artikeln om hur du lär dig att utveckla ditt positiva tänkande med hjälp av Internet!

Behöver du en lärare i Personlig utveckling ?

Gillar du artikeln?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Tatiana

A lean mean word-killing machine that loves everything written.