Har du tagit steget och blivit vegan eller är du på väg att bli en och letar efter anledningar att rättfärdiga ditt val? Letar du efter läckra och hälsosamma ersättare till grundläggande matlagningsprodukter? Är du angelägen om att upptäcka mer om de näringsmässiga fördelarna med att konsumera vegansk mat och därför fler skäl att följa en hälsosammare växtbaserad diet? Oavsett din anledning – att ändra sättet att äta borde inte tas alltför lätt, så fortsätt läsa för en mer grundläggande översikt om vegansk mat.
För en översikt över alla saker relaterade till vegansk mat, läs vårt inlägg om vad vegansk mat är och varför det är så bra!

Veganism – är det något för mig?

Att äta veganska måltider är inte alltid det bästa valet för alla, så om du har några problem med detta kostval, kontakta din läkare för att ta reda på om det rekommenderas för dig och din situation. Detta är ofta fallet för personer som redan har brist på vissa vitaminer. Även om du väljer att vara vegan bara en månad, vecka eller en dag, så är de positiva effekterna av veganism många. Så hur förbereder du dig för att börja med en vegansk dietplan? Vilka produkter kan du hitta i butiker för att ersätta dina dagliga väsentligheter? Vilka är de veganvänliga ingredienserna som kan användas i veganska rätter? Frågor som du kommer att kunna svaren på om ett litet tag.

Vilken skillnad är det mellan en vegansk kostplan och den vanliga?

Först och främst är det viktigt att förstå vad veganism innebär: vilken mat är vegansk, vilka är de veganska hälsofördelarna, vilka är principerna bakom veganism, etc... När du har all den kunskap du, då kan du fatta ett välgrundat beslut om veganism är rätt för dig.

Veganism ska inte förväxlas med vegetarism.

Medan vegetarianer avstår från att äta djur, äter veganer varken kött eller använder några produkter som är gjorda av djur, på grund av grymhet eller utnyttjande av dem. Vissa strikta vegetarianer kan också avstå från att konsumera mat som är tillverkade av djur, som mjölk eller ägg till exempel. Många skillnader görs mellan veganism och andra former av kostval, och det finns också många olika typer av veganer.
Hitta och ta kurser i vegansk matlagning här för att förbättra dina färdigheter.

Etiska veganer, till exempel, väljer inte bara att äta på ett veganskt sätt, de utökar också filosofin till att involvera deras vardagsliv, eftersom de väljer produkter som inte är resultatet av skörd eller industriell odling av djur. Detta kallas ibland miljöveganism. Oavsett hur engagerad du är för de grymhetsfria veganprinciperna, är varje steg mot veganism från en traditionell diet livsförändrande på ett eller annat sätt. Du kan behöva ompröva mycket mer än bara de produkter du använder; du kan till exempel behöva använda eller köpa nya apparater till ditt kök (t.ex. om du är van vid färdigmat i mikrovågsugnen, kan du behöva investera i en mixer för att skapa nya näringsbalanserade måltider som uppfyller dina nödvändiga intag av kalorier och vitaminer), leta efter nya restauranger att äta i (om det finns lämpliga alternativ i ditt område som tillgodoser veganer) och handla på olika stormarknader för att hitta de produkter du behöver.

Men för varje besvär som det ibland innebär att bli vegan, så finns det dubbelt så många positiva saker, det viktigaste är en hälsosam kost och livsstil.

vegansk mat
En vegansk kostplan behöver inte vara färglös eller idélös. Bild: Unsplash

Fördelarna med vegansk mat

Bevis tyder på att du, genom att följa hälsosam vegansk kostplan, kan minska på ett antal vanliga hälsorisker. De viktigaste områdena som har sett en förbättring är de som berör hjärtsjukdomar, högt blodtryck, typ 2-diabetes och fetma. Hälsofördelarna med veganism är inte begränsade till bara ovanstående. Med bevis som pekar mot ett antal positiva effekter på kroppen väcker det frågan: varför följer inte fler en sådan diet? Som det ser ut, estimerar man att det finns minst 242 000 veganer över hela landet, men förväntar sig att detta antal kommer att öka när mer information dyker upp om hälsofördelarna med att vara vegan.

En introduktion till vegansk mat

”Ut med det gamla och in med det nya” är inte en underdrift när det gäller din kostplan, men till skillnad från kortsiktiga modeflugor som uppmuntrar dig att bara äta vissa livsmedel eller livsmedelsgrupper under en förutbestämd tid, så betyder veganism att ersätta några av dina grundläggande matlagningsingredienser för gott. När du väl har fastställt vilka ersättningar du behöver göra kan du fortsätta laga mat som vanligt med dessa alternativ. Du kan behöva hitta några nya recept att följa eller ändra vad du mumsar på under dagen (för att säkerställa att du får tillräckligt med viktiga näringsämnen i din kost), men det finns många veganprodukter som kommer att din veganska dietplan otroligt enkel.
Titta bara på dessa veganska ersättare som säkert kommer att bli dina ingredienser.

1. Mjölk

Mejerimjölk är så lätt att byta ut i de flesta recept, med så många mejeriprodukter som erbjuds som sojamjölk, rismjölk, havremjölk, mandelmjölk och många fler. Och du kan vara säker på att du hittar minst två alternativa varianter till mjölk i en standardbutik.

2. Ost

Återigen finns det många veganska ersättningar för ostar, som alla finns i val av block, skivor eller strimlor. Tofu är till exempel en utmärkt ersättning för ricottaost! Medan ingen av dem kommer att vara så krämig som en riktig ost, kan du lägga till smak när du gör dem själv genom att lägga till örter och kryddor.

Tillsätt näringsjäst – det hjälper till att återskapa en ostliknande smak!

3. Ägg

Tofu är återigen ett utmärkt alternativ till äggröra och förekommer också i många veganska recept som äggersättning. Om du behöver en produkt att binda med kan du använda rullad havre, havre- eller sojamjöl, tomatpasta, brödsmulor eller majsstärkelse.

Tips: Kikärtsmjöl riktigt bra för att göra omeletter med!

4. Smör

Veganskt smör finns i de flesta stora livsmedelsbutiker och föredras framför margariner. Alternativt kan du använda solros eller olivolja istället för smör.

5. Yoghurt

Vegansk yoghurt pryder våra hyllor i stormarknaden för att både konsumeras som efterrätt eller för att användas i vegansk bakning.

vegansk mat
Vet du vilken mat som är vegansk och vilken som är vegetariansk? Bild: Unsplash

6. Köttbuljong

Byt helt enkelt nötkött-, lamm- eller kycklingbuljong med vegetabilisk buljong.

7. Honung

I motsats till vad många tror är honung inte en veganprodukt. Du kan dock hitta ett antal sötningsmedel i flytande form för att ersätta den produkten.

8. Socker

Råsocker, fruktos, dadelsocker, lönnkristall och naturligt organiskt socker är lämpligt för veganer eftersom det inte finns någon risk för bekämpningsmedel, och de raffineras inte heller med animaliska produkter.

9. Choklad

Vem säger att veganer inte kan njuta av en söt, chokladig sötsak? Tack och lov finns det många veganska chokladalternativ där ute, inklusive för bakning.

10. Glass

Om du inte kan leva utan den här gamla favoriten i ditt liv, blir du glad av att höra att du kan hitta veganvänlig glass baserad på soja-, nötter-, ris- och kokosmjölkprodukter.

11. Kött

Slutligen, hur byter du ut kött och ändå får det nödvändiga proteinet i din veganska kostplan? Lyckligtvis för dig har den veganska industrin kommit långt och som ett resultat dyker det upp produkter som smakar som kött och har en liknande konsistens. Du hittar veggie hamburgare, köttbullar, korv, bacon, nötkött och nuggets!

Kan jag inte bara köpa vegansk mat från butikerna?

Om du inte är en fena i köket och hellre vill överlåta det till experterna, varför inte ta en titt i din matvarubutik för att se vad de erbjuder i deras veganvänliga sortiment? Du kan upptäcka vilka som är de högst rankade stormarknaderna för att köpa vegansk mat här. Även om det inte finns specifika veganvänliga färdigmåltider finns produkter som quinoa, linser, avokado, banan, hummus, spenat och potatis i alla stormarknader.

Veganska mat – en sammanfattning

Här är en snabb sammanfattning av de veganska alternativen, oavsett om du vill lära dig några enkla veganska recept eller skäm bort dig själv med några veganska bakrecept. Det finns ett brett utbud av produkter till ditt förfogande som gör det enklare än någonsin tidigare att bli vegan. Om du är osäker på vad du kan använda för att ersätta en viss produkt i ditt dagliga liv eller som en del av ett recept, se tabellen nedan som sammanfattar de viktigaste ersättningarna.

vegansk mat
Behöver du en lärare i Matlagning ?

Gillar du artikeln?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Tatiana

A lean mean word-killing machine that loves everything written.