Veganer och vegansk mat tenderar att få vissa människor att rycka på näsan. Men vad med att välja att ersätta animal- och mejeriprodukter med växtbaserade livsmedel, är det som förolämpar en del människor? Varför ska en vegan ses annorlunda än en vegetarian, pescetarian eller någon annan för den delen? Beror det på att de omkring dem känner sig stötta för att de inte är lika omtänksamma mot planeten? Men varför väljer så många den här livsstilen? Och vad är egentligen vegansk mat? Var du vegan tidigare så skulle det ha begränsat var du åt, var du handlade och till viss del hur du levde ditt dagliga liv och utförde sysslor runt huset.

Numera är det dock annorlunda och veganism ses som ett hälsosammare sätt att leva.

Om du är någon som äter lite allt möjligt och dras till vegansk mat på grund av vad du kanske har hört om djurgrymhet och de många fördelarna för din hälsa, fortsätt läsa denna artikel. Vi kommer att tipsa om veganska recept och om du redan är ett fan av frukt och grönsaker, kommer du troligen att trivas som vegan.
Det är viktigt att notera att veganvänliga produkter som tofu, soja, valnötter och spenat inte är så mättande som de är kända för att vara! Men när de kombineras med andra ingredienser, kan de göras till stora proteinkällor, bra källor till kalcium och mycket mer, som människokroppen behöver för att överleva.
Även om din etiska inställning till mat kanske inte räcker för att rädda planeten kan du skona dig själv från ett antal hälsoproblem. Inte bara är fetma ett stort problem bland barn och vuxna i världen, många fler dietrelaterade sjukdomar kan lätt undvikas genom att vara mer medvetna om kost och diet.
Bli bättre på att laga vegansk mat genom att ta matlagningskurser här.

Vegansk mat: att förvandla skepticism till övertygelse

Att bli vegan, även i bara ett par månader, kan förändra ditt liv till det bättre. Med sådana som Beyoncé och Jared Leto som följer veganska dieter visar det att det måste finnas mer i den veganska kosten än bara hörsägen. Och om, undvika kött och animaliska produkter gör så att huden får mer lyster och håret får mer glöd, så varför inte hoppa på detta tåg och prova åtminstone? En enorm förändring i både kropp och själ kan ses efter bara sex veckor utan kött.

Ersätt animaliskt protein med friska kolhydrater, berikade livsmedel och gröna grönsaker och känn hur du blir mer energisk.

Vegansk mat bidrar till att kolesterolet sjunker till en hälsosam nivå och triglyceriderna i blodet minskar, vilket betyder att du minskar risken för hjärtsjukdomar.

Fördelarna med vegansk mat är många!

Är en vegansk kostplan rätt för mig?

Det är viktigt att veta att även om ett liv med veganism är optimalt för vissa människor, kan andra hamna i problem med sina järn-, protein- och vitamin B-nivåer om de följer vegan-dieten med låg fetthalt under en längre tid, vilket innebär att de behöver en rad ytterligare tillskott för att få sina näringsbehov. Det rekommenderas inte att bli vegan under graviditeten eller under amning eftersom din kropp kanske inte är van vid förändringarna i näringsintaget. Om du vill anta en hälsosammare livsstil under denna period, varför inte gå semi-vegetarisk (introducera mer gröna grönsaker till din kost, äta färre rätter med kött eller helt enkelt försöka äta fler växter och mindre bearbetat kött). Om du inte vill basera ditt beslut på andras upplevelser, lyssna på vad vetenskapen säger. En bred samling bevis tyder på att en vegansk diet skulle kunna förbättra blodtrycket, sänka risken för typ 2-diabetes och resultera i hälsosam viktminskning, om man kombinerar denna med en lämplig träningsplan. Genom att minska vår konsumtion av kött och öka mängden fiber och växtmaterial vi äter, är risken mindre för livshotande eller livsförändrande sjukdomar, diabetes, högt blodtryck, hypotyreos och cancer.

vegansk mat
Det finns många bra veganska alternativ som du kan ersätta de riktiga produkterna med. Och de är riktigt goda dessutom! Bild: Unsplash

En vegansk diet är värt ett försök!

Som tidigare nämnt, så behöver du inte förbinda dig till en livstid med att äta sallad, soppor, quinoa, sojabönor, frön och nötter. Faktum är att många klassiska desserter kan återskapas på ett veganvänligt sätt och det finns tusentals veganska bakrecept på nätet. Men det skulle behöva göras en stor global marknadsföringsintervention för att övertyga alla att ta sig an en vegansk diet för att minska den fysiska och miljömässiga påverkan av en traditionell diet, men det är fortfarande nyttigt att ha en växtätande kostplan och att äta hälsosamt. Och om du skulle kunna undvika hjärtsjukdomar bara genom att göra några dietersättningar, skulle du inte vilja prova? Din hälsa är viktig så börja med att byta diet innan du behöver vända dig till medicinering.

När veganismen står i rampljuset

Internationella idrottare som Meagan Duhamel, Zak Covalcik, Kara Lang, Mike Tyson är också förespråkare för veganism, och Tyson berättade att hans veganska diet hjälpte honom att förlora massvis med kilon och nå sin optimala hälso- och konditionsnivå. Det finns många fler sportpersoner som försöker hålla en blandad vegansk- och vegetarisk kost, och som rekommenderar det. Det är dock inte bara kändisar och idrottare som lyfter fram vegetarism och veganism. Minst 242 000 invånare i Sverige följer en vegansk diet, en ökning sedan för ett decennium.

vegansk mat
Varför inte ta en matlagningskurs och lära dig laga veganska maträtter som du sedan kan bjuda vännerna på? Bild: Unsplash

Rekommendationer för att ha en hälsosam vegansk livsstil

Medan läkare inser att en vegansk kostplan inte nödvändigtvis är rätt livsstilsval för alla, åtminstone inte under en längre tid, har hälsoministrar andra åsikter.

Att äta en hälsosam och balanserad kost är alltid något att eftersträva.

Till exempel föreslår de att du äter minst fem om dagen (dvs. fem portioner av en mängd olika frukt och grönsaker varje dag); att du baserar dina måltider på stärkelsehaltiga kolhydrater som potatis, pasta, bröd och ris och väljer fullkorn när det är möjligt; att du äter några mejeriprodukter som yoghurt eller veganska ostar och mjölk (helst väljer du feta och sockerfria alternativ); att du äter bönor och linser för att hålla din proteinnivå uppe; att du äter oljor och pålägg (dock i små mängder); och slutligen att du fortsätter att dricka 6-8 koppar vatten om dagen.
Nyckeln till att få rätt näringsämnen från vegansk mat är att förstå vad som utgör en hälsosam och balanserad kost och planera dina måltider kring denna kunskap. Den största risken för veganer är att de kan uppleva en minskning av viktiga näringsämnen som kalcium, järn och vitamin B12.
Du kan ta några matlagningskurser och lära dig att laga smaskiga veganska recept för en balanserad kost!

Om du är vegan och gravid är det desto viktigare att du äter gott och ser till att du och ditt barn får rätt mängd energi, näringsämnen och vitaminer för att hålla dig och barnet friskt, samtidigt som det underlättar tillväxten av ditt ofödda barn. Eftersom en vegansk diet består av huvudsakligen växter eller livsmedel som är gjorda av växter, behöver du mer än troligtvis köpa några tillskott för att uppfylla kroppens behov. För en lista över platser där du kan köpa vegansk mat klicka här – du har allt ifrån vardagliga livsmedelsvaror till information om veganalternativ, som vegansk ost, mjölk som inte är mjölk, vegansk choklad och nötbaserad glass.
För idéer om vilka livsmedel du kan äta när du blir vegan, överväg recept som innehåller frukt och grönsaker, sojabönor, quinoa, tofu, spenat, broccoli, linfrö, sojamjölk, mandel, valnötter, flingor, raps, bönor, ärtor och sallad. Om du känner dig överväldigad av tanken att ändra hela din livsstil, kom ihåg att det inte behöver vara en svår process. Du lär dig snart att anpassa dig och kommer troligtvis aldrig att se tillbaka när du har smakat på det veganska livet. Och på vegansk mat för den delen.

Behöver du en lärare i Matlagning ?

Gillar du artikeln?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Tatiana

A lean mean word-killing machine that loves everything written.