Att vara en mästare betyder att träna som en mästare ! Ta en titt på dessa boxningsövningar innan du ger dig in i ringen!

"Ta hand om din kropp, det är det enda stället du har att bo på." - Jim Rohn

Så är du redo att börja med engelska boxning? Fördelar och seriösa entusiaster kallar det "Sweet Science", men du kanske fortfarande tvekar att ge dig in i ringen eftersom idén om en KO eller den grymma vägen att bli en boxare verkar vara ett oöverstigligt hinder! Som någon en gång sa, hinder är vad vi ser när vi inte fokuserar på vad vi vill, så låt oss ta en titt på vad som utgör en seriös engelsk boxningsträning!

Vare sig du är på en boxningsklubb (officiellt ansluten till ett boxningsförbund) eller, mer intimt, med en seriös boxningstränare så kommer denne att veta hur du anpassar dig till din nivå, men allt beror främst på dina partners.

Därifrån kommer upplägget i alla boxningsträningsprogram att vara ungefär samma, från de lättare till de tyngre vikterna, från amatörboxaren till den engelska världsmästaren i boxning!

Varning: dessa följande övningar är utformade för att förbättra din Classic Western Boxning / English Boxning, och är inte skräddarsydda för andra stilar av boxning.

Om du är ute efter Savate / French Boxning, Thai Boxning, kickboxning, MMA och American Boxning, måste du söka någon annanstans!

Så dessa är reglerna som varje boxare behöver veta:

1. Värm upp innan du tränar

Att bli redo att träna är nästan lika viktigt som att träna sig själv. När du förbereder dig för ett pass kommer en  uppvärmning att gå långt i att säkerställa att ditt träningspass är produktivt och skadefri! Du kommer att slösa din träning om du inte är ordentligt uppvärmd!

Kampsport är per definition beskattning för din kropp, det är därför det rekommenderas att värma upp varenda muskel i kroppen! Ett sätt att säkerställa detta är att börja stretcha nerifrån och upp. Detta kommer också att få blodcirkulationen att göra mycket av arbetet eftersom den rör sig jämnt över kroppen.

När du har gjort lite lätt stretching, kan du börja med att göra en liten stegjogg för att slappna av till. När du har stretchat färdigt kan du prova att öka din rytm och intensitet genom att gå från jogging till lätt springande till lunges och slutligen till alla övningar du känner är lämpliga -- till exempel hopp och power shuffles och slutligen sprint! När du väl är uppvärmd är det dags för hopprep! Boxarens bästa vän!

7 steg boxning
Cardio är en viktig del av boxning. Bildkälla: Pexels

När det gäller boxningsutrustning, om kampsport (aikido, kung fu, karate, taekwondo, viet vo dao, tai chi, jujitsu, budo, kendo) ofta kräver kimono och tatami i en dojo, kräver boxning boxskor, munskydd, boxningshjälm, underhandskar, handomslag, boxningsshorts (eller en träningsdräkt) och klassiska boxhandskar.

När det gäller boxningsgymmet kommer det att krävas en jumprope, en boxningsring, en dummy, flera typer av boxningssäckar, en stansboll och en pull-up bar. Medicinbollar, en power roddare och ett löpband är alltid välkomna men inte väsentliga tillägg.

De flesta boxningsklubbar, och vanligtvis sportklubbar i allmänhet, kommer att kräva ett intyg om god hälsa. Se till att du frågar din klubb i förväg och följer alla deras riktlinjer och förslag. När allt kommer omkring är de där för att hjälpa dig att uppnå dina mål!

Varför inte spana in Thai Boxning?

2. Var snabb på bollen

Det måste alltid finnas tillräckligt med utrustning. Så har du just börjat träna och är fortfarande full av energi och vill börja svettas? Inga problem -- instruktören kommer nu att leda dig till en speedbag!

När du hanterar en speedbag är tanken att hålla bollen i rörelse, det betyder att den inte får stanna! Verkar lätt rätt? Det är det inte! Rytmen i speedbag är väldigt intensiv och när du väl har tagit hand om det kommer det att vara svårt att motstå eftersom du kommer att känna dig som Tyson i din träningssession! Låt den ha det!

Du kan fortsätta i uppsättningar, till exempel dela upp den i tre minuters sessioner (som en runda).

Denna sortens cardioboxning kommer att öka ditt hjärtslag, vilket är perfekt för nästa uppsättning övningar.

Tänk på att du då och då måste göra mer jogging och / eller ytterligare hjärtträning för att hålla dig i form. Du såg hur mycket Rocky sprang!

3. Träning med skuggboxing!

Det är nu dags för 1-on-1 runda med ... dig själv! Som du kanske har gissat från namnet, är skuggboxning en teknik och konstform som amatörer och proffs använder för att finslipa och behärska deras hantverk. Det är också en otrolig träning!

En av de viktigaste aspekterna med skuggboxning är att undvika de osynliga kombinationer som din motståndare kastar. Ju mer du fokuserar och visualiserar, desto intensivare blir din träning och dina resultat!

7 steg boxning
Boxning är en respektabel kontaktsport! Alla följande och ovannämnda övningar hjälper dig inte bara med din boxning, utan också med din övergripande fysiska kondition! Bildkälla: Pexels

Detta kommer att vara en möjlighet att granska dina klassiska kombinationer och slag, som uppercut och jab, men det kommer också att vara en stor chans att simulera, om din intensitet är rätt, villkoren och känslorna av en riktig boxning!

Denna övning är inte specifik för engelska boxning eftersom den också kan integreras i en rutin med fitnessboxning.

I en boxningsklass kommer en lärare att kunna observera dig för att förklara hur du får styrka, hastighet och ton samtidigt som du undviker dåliga reflexer och vanor!

4. Träning med hjälp av en boxningssäck

Efter att ha lagt tid på att värma upp, älskar alla boxare när de äntligen får närma sig säcken!

Sportutrustningen i fråga -- vanligtvis upphängd med en kedja -- är ganska tung. Inga fler hopprep! Dags att leverera några dödliga kombinationer!

Att slå en så stram motståndare kräver bra handskar för att undvika att bryta fingrarna!

Stansväskan är en av de väsentliga boxningstillbehören och lyckligtvis är den inte så dyr att köpa.

Du kommer att använda dina triceps och biceps, såväl som dina pecs, samtidigt som du ökar din självkontroll och självförtroende och släpper ut allt! Denna boxnings kräver tid, hängivenhet och... hängivenhet! Det gamla ordspråket "du får vad du skördar" kommer att ringa riktigt fint för alla boxare eftersom de märker en förändring varje vecka på gymmet som är helt förknippat med deras livsstil och träningsintensitet!

5. Glöm inte vikter!

Kroppsbyggarens verktyg är också viktiga för boxaren. Så hitta ett gym med vikter! Det här är byggstenarna för alla muskler!

Naturligtvis finns det andra sätt att utöka din styrka och storlek såsom armhävningar för bröstet och rygg, pilates och yoga för dina glutes och total flexibilitet och harmoni, abs och knäböj för din buk...

Att använda ett varierat tillvägagångssätt för din träning kommer att räcka långt i att säkerställa att din kropp aldrig drar sig tillbaka till en gammal vana! En tränare kommer att gå långt för att se till så att din kropp inte får ett återfall och så att varje träning är lika effektiv och användbar som den första!

Kom ihåg att din kropp är som en kedja: den är bara lika stark som den svagaste länken! Att använda steroider eller onaturliga ämnen skadar bara dig i slutändan! Dessutom slår ingenting en solid och naturlig träning!

6. Tid för sparring!

Efter en lång och produktiv träning i gymmet, förhoppningsvis enligt riktlinjerna, är det dags att sparras!

Sparring är en form av träning som är gemensam för många kampsporter men som härstammar från Western Boxing-metoder. Det är i huvudsak relativt "fri form"-strider, med tillräckligt med regler för att undvika skador. Från pro-boxare till nybörjare är sparring som skuggboxning, fast med en riktig motståndare.

7 steg boxning
När du boxas är ditt försvar lika viktigt som dina slag! Ha fokus! Bildkälla: Pexels

Det är dags att arbeta med ditt försvar och dina offensiva kombinationer. Du kan också kommunicera med din sparringspartner i förväg om någon av er försöker arbeta med en specifik kombination eller motattack. I professionell boxning tränas sparringspartnern och väljs ut för att efterlikna och spegla kapacitet, svagheter och kombinationer av den kommande fighter.

Arbeta och kommunicera med din partner för ett effektivt resultat!

7. Stretching efter träning

När du har avslutat din huvudträning är det viktigt att du går igenom din genomtänkt stretching. Att göra detta kommer att gynna dig, få dig att känna dig frisk, för att inte tala om att hålla de potentiella skadorna långt borta!

Många boxare lämnar också sin abs som den sista uppsättningen av deras träning om de inte har införlivat dem i en superset eller rutin tidigare.

7 steg boxning
Att ha en tränare kommer att säkerställa att dina träningsrutiner är produktiva! Tränaren kommer också att vägleda dig genom en stretching. Bildkälla: Pexels

Det är vetenskapligt bevisat att stretching hjälper musklerna. Din återhämtningstid förkortas, du kommer att undvika skador och din koncentration ökar! Att stretcha lätt före, och djupt efter ett träningspass, bör vara ett måste för alla som tränar!

Nu när du har tränat som en mästare kan du äntligen koppla av -- det vill säga -- tills imorgon! Vi ses i gymmet!

Kolla in hur du kan använda dig av fitnessboxning för att komma i form.

Följ dessa 10 steg för den ultimata konditionsträningen med hjälp av boxning.

Ta reda på hur du kan hålla dig aktiv med boxercise.

Upptäck vad skuggboxning är.

Visste du att kampsporter är den bästa typen av cardioträning?

Behöver du en lärare i Boxning ?

Gillar du artikeln?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Tatiana