Mellan intressanta program på TV, den nya serien att sträcktitta på och stress som genereras av studier eller arbete kan småätandet bli en frestelse som verkar omöjlig att motstå!

Å andra sidan är statistiken ibland svår att svälja: Det verkar som om fetma vid 20 års ålder betyder att den alltid kommer att förbli så efteråt, med en förväntad livslängd som sjunker när vikten ökar.

Det är innan du når denna punkt som du måste veta hur du kan vända trenden -- du måste börja ställa rätt frågor för att få kontroll över din vikt och ämnesomsättning! Naturligtvis kan rätt viljestyrka hjälpa någon att komma i form igen!

Det finns inga hemligheter, och de så kallade mirakelrecept är bara kvävande uppfinningar: det är inte ett piller som kommer att lösa dina problem.

Inte bara kommer du att behöva övervaka ditt kaloriintag genom att hitta en hälsosam och balanserad kost, utan du måste också röra på dig; kort sagt, det är i princip omöjligt att gå ner i vikt utan att utöva någon form av sport.

Lätt jogging och medlemskap på gymmet kommer att göra mycket för att få dig i form! Så om du letar efter en rolig och trendig sportaktivitet för att gå ner i vikt och få ökat självförtroende, ta på dig dina boxningshandskar och gör dig redo!

Hur uppnår jag min idealvikt?

Förlora den där extra kilona, tappa lite oönskat fett, få den platta magen du alltid har drömt om... Det här kanske inte är det centrala ämnet i de flesta samtal, men du kan tro att många människor ofta tänker på det!

Den stora frågan är: hur går jag ner i vikt och kommer i form? Borta är de dagar då man felaktigt trodde att ett abs-bälte eller ett piller skulle ge dig den kroppen du alltid har drömt om från soffan. Vi vet nu att de enda sätten att komma i form och förbli frisk, är att äta bra och träna.

Med en diet kommer du bara kunna gå så långt med att uppnå resultat medan en diet och ett träningsschema kommer att göra dina vildaste fitnessdrömmar till verklighet! Det bästa är att ju mer du arbetar desto lättare blir det! Att helt enkelt ändra din rutin kommer att garantera detta!

viktnedgång och boxning
En kalorifattig diet kommer att göra under för att säkerställa att den vikt du går ner inte direkt återhämtas vid middagen! Bildkälla: Pexels.

Att ha en slimmad figur går hand i hand med välbefinnande och självförtroende! Den sista punkten är nästan exklusiv för boxning, som kommer att skapa ett sinne tillverkat av härdat stål. För att inte tala om en frisk kropp!

Endast genom att ha en fysisk aktivitet kommer du att vara i gott fysiskt skick.

De kardiovaskulära fördelarna med boxning

Julian Macdonald, en rutinerad tränare, har gjort sig känd genom att lyfta fram dygderna med amatörboxning när det gäller ens hjärt-uthållighet. En konsekvent fysisk behandling kommer att minska risken för stroke.

Cardio är välkänd för idrottare och kroppsbyggare. Det är en långvarig uthållighetsinsats som gör att hjärtat fungerar och effektivt göra så att kroppen kan tappa kilon.

Även om jogging, träningscykeln eller roddövningar är allmänt kända praxis, är det inte alltid så kul att träna ensam i ditt hörn...

I själva verket, genom att öva kickboxning eller andra typer av boxning, kommer du alltid att ha en partner (åtminstone), eller till och med en hel grupp studenter samt en handledare.

viktnedgång och boxning
Hur kan du gå ner i vikt? Genom att göra övningar som hjälper dig att hålla dig smal och förbränna många kalorier om dagen! Källa: static.pexels.com

Det är ett långsiktigt engagemang för sport och livsstilen som kommer med som kommer att vara effektiva för att hålla en bra kroppsbyggnad.

De "cardio" aspekterna av boxning består av olika övningar: träningslopp, skuggboxning, jumprope (förbränner 700 till 800 kcal / h samtidigt som blodflödet påskyndas, vilket är ett otroligt bra vapen mot celluliter) - och i mindre utsträckning fotarbetet och boxarens fokus mellan repen, inklusive i en riktig bout.

Använda boxning för att få kraft och styrka

När du kör boxning så använder du nästan alla muskler i kroppen. Lägg till hög intensitet och fokus, så kan du se hur inget område på kroppen försummas.

Boxningsövningar varierar med anledning av deras användning av fria vikter för kraft, jumprope för snabbhet och uthållighet och många andra övningar!

Annars kräver boxningens ikoniska träning slag och kraft: hastigheten och stansbollen erbjuder endast relativt motstånd (de är inriktade mycket mer på hand/ögonkoordinering och snabbhet).

Det är en annorlunda historia med den tunga boxningssäcken. Att stöta på den, trycka den och undvika den i sekunder eller minuter kommer att skada dina armar i början. Men efter några gånger kommer du ha tillräckligt med muskler för att vänja dig.

Benjamin Hartley uppskattar att en timme tillbringad framför en boxningssäck motsvarar en förbränning på 422 kcal för en individ på 70 kg (eller 515 kcal för 85 kg). Det skulle ta i genomsnitt 19 timmar att tappa 1 kg bacon -- men ingen anledning att ge upp ännu!

En timmes boxning förbrukar mellan 630 och 770 kcal, beroende på viktkategori.

Att gå ner i vikt är en bra anledning att börja med boxning; detta verkar uppenbart. Men dessutom omvandlar boxning fett till muskler! Låt ölmagen hitta ett nytt hem!

Vilken boxningsstil ska jag välja för att komma i form?

Till skillnad från vad man kan tro, finns det många olika typer av boxning.

Engelska boxning, där du bara använder dina nävar, är den överlägset mest populära.

Men det finns många andra variationer, beroende på land och kultur. De mest kända är Savate eller French Boxning, Thai Boxning, kickboxing och American Full Contact Boxning.

viktnedgång och boxning
Att välja en stil med boxning är viktigt. Vilken sport ska jag välja för att komma i form? Låt oss ta en titt! Bildkälla: Pexels

I vår långa lista med kampsporter kan vi även lägga till kampsporter som till exempel kung-fu, taekwondo, karate och viet vo dao.

På grund av deras popularitet är engelsk boxning och Savate (fransk boxning) mycket enklare att öva i USA eftersom det finns många federationer och klubbar som erbjuder dessa typer av klasser.

I listan över de 300 mest utövade sporterna i världen rankas engelsk boxning som nummer 10!

Enligt Cosmopolitan Magazine är boxning en stor kaloriförbrännare dessutom!

Kombinera boxning och cardio för att komma i ditt livs bästa form!

Om boxning inte är för dig, oroa dig inte -- det finns ett annat alternativ! Det finns något så intensivt men mindre fysiskt kallat fitnessboxning eller chic boxning.

Både män och kvinnor kommer att njuta av och dra nytta av denna aktivitet utan risker! Och allt till musik!

Naturligtvis erbjuder dans, yoga och pilates alla en otrolig och livsförändrande väg till fitness men dessa aktiviteter bleknar i jämförelse med de massiva 600 kcal som man kan bränna i genomsnitt under en timmes boxercise!

Ta på dig dina handskar innan du sätter igång att boxas! Bildkälla: Pexels

Det är det perfekta sättet att behålla dina drömmar om viktnedgång och att hålla ett starkt fokus utan att behöva investera i dyr utrustning! En tränare och ett par sneakers är allt vad du kommer att behöva!

Glöm inte att ta en titt på de andra sätten du kan bli fokuserad och komma i bra form! Att implementera alla typer av boxningsrutiner i ditt fitnessprogram är ett effektivt och roligt sätt att uppnå dina mål.

Oavsett vilken sport du väljer, se till att du gillar det eftersom det är lika viktigt för din hälsa att ha kul som det är att vara i form!

Ta på dig handskarna, skaffa en tränare och sätt igång! Det är dags att uppnå de mål du har satt upp!

Läs mer om thailändsk boxning här!

Behöver du en lärare i Boxning ?

Gillar du artikeln?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Tatiana