Vill du slänga in handduken innan du ens försökt att boxas? Det kan bero på att du tänker på boxning på fel sätt och inte vet tillräckligt om det. Eller du kanske är rädd för sporten eftersom du har hört talas om dess "dåliga" rykte...

Nåväl, du har fel. Vi guidar dig med den här artikeln.

När det gäller boxning i allmänhet, oavsett om det är Savate-boxning eller thailändsk boxning, finns det mycket finess inom sporten.

Vi kan också lägga till att en hel del hjärna är involverad i denna sport också. Detta kan vara genom att observera din motståndare till att undvika ett slag.

På samma sätt räknas uthållighet och motstånd från fysisk synvinkel minst lika mycket som styrka och kraft, för att inte tala om självuppoffring som är involverad i boxning tillsammans med taktiken för att ge bra slag.

Att brutalt försöka skada någon räknas aldrig som en bra boxningstaktik.

Det finns en oändlighet av olika rutiner för boxning. Deras enda gemensamma punkt är att en boxare kan använda sina händer. Ofta är boxning också en del av en större kampsportfamilj.

Du bör veta att de flesta av dessa varianter är tillgängliga för alla. Idag finns det något som kallas fitnessboxning, som är för både kvinnor och män och passar alla, oavsett ålder eller fysiskt skick!

Grunderna för boxning

Boxning är en högt övervakad sport och boxningshallar kräver ofta viss licensiering. Det finns också många idrottsförbund, som den franska federationen av Savate (för fransk boxning) och den engelska boxningsalliansen (för västerländsk boxning).

Du kanske också har hört talas om "cardioboxing", "fitnessboxing" eller till och med "damboxning" (det är verkligen en aktivitet för båda könen -- tänk inget annat!)

Boxercise fokuserar på hälsa och välbefinnande med västerländsk sport. Det kan övas i kombination med en annan fitnessaktivitet. Du kan också kombinera musik med din träning -- ett utmärkt sätt att slå två flugor i en smäll och tillfredsställa dina två passioner!

Allt börjar med uppvärmning, vilket är viktigt för att undvika att skada dig själv under träningen (kom ihåg detta!)

boxning
En boxningslektion hjälper dig att komma långt. Bildkälla: upload.wikimedia

När du lär dig att boxas, kommer du att få flexibilitet, smidighet och samtidigt utveckla din kropp på ett harmoniskt sätt, samtidigt som du lär dig de grundläggande rörelserna i boxning.

I genomsnitt kommer en session att avslutas med en muskelbyggande session för buk- och glutealaområden i kroppen, som kommer före stretchningen, vilket säkerställer att dina muskler får den återhämtning som krävs efter din intensiva träning.

Det finns inget bättre sätt om du vill skulptera en sexig figur och stärka dina muskler samtidigt. Vissa människor tror att boxning är den sporten när det gäller att få den kropp du vill ha -- så varför inte ge det en chans?

Enligt www.fitfluential.com är det här två skäl till varför boxning är en sublim helhetsträning:

Boxning bränner en galen mängd kalorier.

Boxning gör att din hjärtrytm kommer att skjuta i höjden och få dig att engagera flera muskelgrupper och förbränna mängder med kalorier under varje session. Effekten är väl värt en timme av din tid? Så hur många kalorier bränner boxning? Enligt 2011 års kompendium för fysiska aktiviteter, bränner boxning mellan 700 till 1500 kalorier per timme för en vuxen människa, beroende på boxarens vikt och stil. Lägg till några hjärtrörelser som squat hopp och burpees (ja, burpees) och kalorierna har ingen chans!

Boxning är högintensitetsintervallträning.

Högintensitetsintervallträning, bättre känd som HIIT, är den fettförbränningsmetod som oftast används i gruppkonditionskurser idag. För den här typen av träning ser du en stor ökning i hjärtfrekvensen följt av en kort viloperiod som gör att hjärtfrekvensen kan återhämta sig och kroppen återgår till en normal zon. Sedan, innan du vet ordet av det, är du tillbaka till jobbet och hjärtfrekvensen är skyhög igen. Tänk på sprint -- kör 30 sekunder och sedan återhämta dig i 30 sekunder. Boxningsträning ger i huvudsak samma effekt. Det visar sig att dessa korta skurar av högintensiv cardio bränner mer fett och fortsätter också att bränna fler kalorier långt efter att träningen är över.

Fitnessboxning kan praktiseras (nästan) var som helst, inklusive utomhus.

Vi förstår varför så många människor är galna i den här typen av fitness: det är ett bra sätt att gå ner i vikt och hålla sig frisk. Och det är också mycket effektivt mot ryggsmärta!

Upptäck hur du tränar boxning med hjälp av dessa 10 steg!

Vilken utrustning behöver du för fitnessboxning?

Tack vare det faktum att fitnessboxning inte innebär att boxas mot en annan boxare, behöver du inte köpa samma boxningsutrustning.

Eftersom ingen kommer att slå dig direkt, kommer du att kunna säga adjö till bandage, boxningshandskar, boxningshjälmar, munskydd, skenbensskydd, stansbollar, punchväskor och andra redskap som behövs när du kör boxning mot en motståndare.

Det finns dock några undantag -- nämligen när en personlig tränare vill placera dig i sportens verkliga förhållanden.

Det är upp till dig att bestämma om du är redo!

I själva verket behöver du bara liknande utrustning som söndagsjoggarna: en träningsoutfit av något slag, en T-shirt och boxshorts (välj textilmaterial som andas, bekvämare och trevligare att bära trots den oundvikliga svetten), och sneakers som passar dig bra. Du bör också ta med kläder att byta om till eftersom du antagligen har svettats mycket under din boxningssession.

Se till att du har en bekväm gymväska -- axelremmar som inte kommer att skava på väg hem.

Och glöm inte ett pannband eller hårband om du är en kvinnlig boxare.

Du kommer också att behöva en handduk under din session så att du kan torka av svetten och förhindra att den droppar överallt -- du skulle inte vilja göra gymgolvet vått och sedan stuka foten eller något sådant.

Så låter detta som ett bra sätt att bygga muskler och ha kul på?

Det bästa sättet att komma i form med boxning

Fitnessboxning är känd för sin fitness: den låter dig utöva konditionsträning och muskelträning på samma gång. Dessutom kommer du att kunna utropa "Jag boxas!" (även om det är fitnessboxning).

Många stora städer som Stockholm erbjuder boxningsträning och har sett fördelarna med detta -- speciellt för kvinnor som är angelägna om att prova en sport som historiskt sett varit mer populär bland män.

boxning
Cardioträning är till stor hjälp för boxning! Bildkälla: pxhere.com

Du kan till och med ta kvällskurser med en boxningstränare. Ibland kan du till och med ta dina lektioner i en grupp med en riktig boxningsmästare som coachar dig till framgång. Den enda nackdelen: tränaren kommer inte att kunna fokusera på dig individuellt och hans kommentarer kan gå förlorade i din klass.

Det finns inte många boxningshallar, så du måste hitta en konventionell boxningsklubb, eller ännu bättre, kanske en privat tränare som hjälper dig komma igång med boxning. Du kan göra det enkelt med Internet och till exempel via Superprof, som är en webbplats som är utformad för att hjälpa dig hitta enskilda kurser med din drömhandledare!

Annars finns det några gym som erbjuder boxning som du kan prenumerera på mot en avgift (efter en gratis provperiod), men deras priser varierar mycket beroende på gymmet självt.

Starta med boxning hemma

Det är fullt möjligt att delta i boxningskurser hemma, även om det inte nödvändigtvis är idealet -- men när det gäller ekonomiska anledningar kan det vara bra.

I vilket fall som helst verkar det absolut nödvändigt att börja med att gå en boxningskurs med en handledare innan du försöker på egen hand hemma.

Sedan, när du har skaffat dig lite boxningskunskaper, kan du börja prova dig fram hemma.

Men alla är inte lika bra på att träna på egen hand -- statistiken har visat att idrottare är kända för att förlora motivation när de inte har någon bakom sig.

På grund av brist på erfarenhet kommer du att ha problem med att hitta nya övningar för att hålla dig motiverad och du kommer inte att kunna njuta av de överraskningar som är reserverade för dig när en riktig professionell ansvarar för din boxningskurs.

Om du hittar TV-program som är dedikerade till boxningsträning (dessa är emellertid sällsynta) eller kanske några gratis videor som lär dig boxning, kommer du att ha lite material för att hålla dig igång... men ingen för att korrigera din eventuellt fruktansvärda hållning!

Läs mer om thailändsk boxning...

Vad krävs för fitnessboxing?

Låt oss vara tydliga en gång till: fitnessboxning är inte boxning med en motståndare. Det är närmare skuggboxning, men kräver mer elegans och skicklighet.

Så det är ett utmärkt startskott för att upptäcka grunderna i boxning utan att skada dig själv.

boxning
Kickboxing är kul och förbränner kalorier! Bildkälla: visualhunt.com

Man måste verkligen vara väldigt modig och ganska motiverad för att starta boxas direkt med en motståndare!

Om du inser att boxning är något för dig efter din förta fitnessboxningsklass, kanske du vill gå med i en boxningsklubb eller kontakta en privat lärare för boxning som kommer att lära dig hur du kommer in i ringen snabbare!

När du väl har blivit ett fan av fitnessboxning, kommer du att upptäcka hur mycket denna sortens träning faktiskt passar dig... och du kommer att vara i bra form dessutom!

Det är upp till dig att bestämma och kanske upptäcka glädjen med boxning!

Ta reda på hur skuggboxning också kan hjälpa dig med din kondition.

Upptäck 7 fantastiska boxningsövningar här!

Behöver du en lärare i Boxning ?

Gillar du artikeln?

5,00/5 - 1 vote(s)
Loading...

Tatiana

A lean mean word-killing machine that loves everything written.