Boxning ser ut som den mest barbariska sporten, men när du tänker på det krävs det ett stort behärskande av sporten, något som tar år att utvecklas.

Du kanske äntligen har valt thailändsk boxning, den till synes farliga knytnävesporten som lånar övningar från andra kampsport och är närmare MMA-stilen än västerländsk boxning...

Bra val! Men se till att du håller dig till det, för att träna muay thai som det också heter, är svårt, med hårda slag och sparkar. Du kommer att behöva lära dig många slag och sparkar innan du kan gå in i en riktig match i ringen.

För att inspirera dig har vi sammansatt en typisk session i thailändsk boxning, en som du till och med kan ägna dig åt hemma. Det kan uppenbarligen anpassas beroende på vad du vill arbeta med just nu.

Är du medlem i en boxningsklubb eller har du en privat tränare? Det spelar ingen roll -- dessa grundläggande övningar kompletterar dina andra träningspass!

Efter lite styrketräning, boxa en påse i cirka två minuter, gå sedan tillbaka till några glutövningar innan du återgår till stansväskan.

Naturligtvis kan du ha svårt att träna för boxning varje dag, särskilt om du kör dubbel uppsättning på en och samma dag. Men varannan dag eller var tredje dag skulle vara mycket bra i så fall!

Allt beror på var du tränar på dina boxningsförmågor.

Om du är ensam hemma kommer du att tvingas köra skuggboxning -- som, även om den är effektiv och grundläggande, kan vara frustrerande.

Det viktiga är att komma i form, fysiskt och andligt: ​​tvivla inte på dig själv, även om du inte ser ut som en mästare, är det bra att låtsas som du är för att få dig exalterad!

1. Vilken utrustning behöver du för thailändsk boxning?

Du måste vara barbröstad framför en domare, men när du tränar är du fri att bära vad du vill, vare sig det är en dräkt eller thailändska boxshorts + en T-shirt för att bli mer bekväm.

Du kommer att behöva boxningshandskar (med, eventuellt underhandskar eller bandage också), en hastighetspåse, en stansväska, en stansboll, en handduk för att torka svetten och strumpor (beroende på golvet i rummet du boxas i), munskydd och till och med lite ansiktsskydd om du boxas mot en partner.

Detta är inte för mycket, med tanke på vad som alltid behövs när du tränar boxning av något slag! Glöm inte att det främst är din motivation som betyder något.

Det kan vara bra att titta på några videor om boxning då ... Du kommer att förstå senare vad vi menar.

2. Efter uppvärmningen är det dags att komma igång

Uppvärmning är viktigt för att undvika skador och för att göra dina övningar ännu effektivare.

Kör mellan femton minuter och en halvtimme, och se till att inte glömma något område på kroppen.

En framgångsrik uppvärmning bör få dig att bli varm och svettig, men inte för trött.

Det kan förlängas med lite cardio om du vill ha en hårdare session (jogga 10 till 15 km ...). Om du är flitig kan du komma ihåg detta till nästa gång och alltid upprepa samma uppvärmning för att spara tid.

Målet är att följa de klassiska av / på-metoderna för träning, med en vilotid på en minut och trettio sekunder (snarare än två minuter) och tre minuter (vilket är mycket bättre på lång sikt).

3. Granska din boxningsteknik

Ägna dig åt tekniken genom att lugnt upprepa den med långsamma rörelser, och om möjligt framför en spegel, så att du är medveten om de gester du lärde dig på din sista lektion.

I thailändsk boxning kan det finnas många gester -- från rundhussparken till klassisk uppercut -- listan fortsätter med sparkar du antagligen lärt dig från dina favorit videospel.

Muay Thai Boxing
Glöm inte sparkarna! Bildkälla: upload.wikimedia.org

När du har reviderat de olika rörelserna, gå vidare till aktivt lärande genom att lära dig nya gester, inklusive fotarbeten. När du är klar med detta, gå vidare till kombinationer och sekvenser och se till att du utvecklar smidiga rörelser -- de som kommer att överraska en utmanare och få honom att flyga över golvet!

Om du har tur har du en partner eller tränare med dig som kan visa vad du gör rätt eller fel. Om inte kan du alltid filma dig själv och skicka din fil till din boxningsinstruktör eller skicka den till en rutinerade boxare på ett forum.

4. Förbered, förbered, förbered!

Fysisk kondition gör mycket för din thailändska boxning och din förmåga att segra över motståndaren!

Att vara fit och kraftfull är viktigt för det offensiva, men också för det defensiva. Om du är robust har du mindre chans att bjuda motståndaren på en KO (knockout).

Det är uppenbart att du aldrig kommer att träna stridssporter utan att köra någon form av viktträning. Tyngdlyftning i kombination med en hälsosam kost ger dig också möjlighet att hitta och bibehålla din bästa fitnessvikt. Viktklasser är trots allt kärnan i muay thai-tävlingar!

Viktövningar bidrar också till att utveckla självkontroll och självförtroende.

5. Boxning the Thai Way!

Thailändsk boxning är en kampsport, där vikten av moral och sinnet inte kan förnekas!

Om du inte har tillräckligt med pengar för att köpa viktlyftmaskiner kan du använda din egen kroppsresistens för att göra följande: pushups, pull-ups, hopp, squats, abs. Glöm inte att cardioboxning är bra för att komma i form också.

Det finns inte en miljon hemligheter som möjliggör perfekt magrutor... En del av det har att göra med din kropp. Du kan också välja ett specifikt program som hjälper din form.

Muay Thai Boxing
Låt sport göra dig till en mindre stressad person! Bildkälla: pixabay.com

Beroende på din storlek och nivå kan du gå vidare till en verklig match med en partner och njuta av lite sparring eller arbeta på dina försvarsrörelser.

I vilket fall som helst är det viktigt att ha en partner så att du inte bara har någon att boxas med utan också en domare och någon som du kan debrief på allt efteråt: dina egenskaper, dina fel, det bra och det dåliga i varje motståndare.

6. Betydelsen av vila och återhämtning för thailändska boxare

Återhämtning börjar i slutet av din boxningsträning, med lite stretch för att kyla ned dina hårt arbetande muskler.

Stretching båda maximerar effektiviteten i dina ansträngningar medan du förbereder dina vävnader och muskler för nästa träning.

Andra aspekter av vila har att göra med din diet, som måste vara hälsosam, balanserad och mestadels proteinbaserad (det bästa är att träffa en professionell dietist och hitta en diet som är perfekt för din ämnesomsättning) och sömn: glöm sömnlösa nätter och klubbar sent på kvällen! Inga fler baksmällar om du vill lyckas med boxning.

Sov åtta timmar varje natt om du vill vara på topp!

7. The No-Sweat-Kind-of-Boxing boxning

Om rugbyspelare har rykte att fira sina segrar med ett överflöd av öl, kommer muay thai-boxare att fira genom att förlänga sin träning hemma.

Du bör veta att det är användbart att observera boxare för att lära sig nya saker och öva på din egen taktik. Om du är nöjd med samma partner dag in och dag ut betyder det att du inte går framåt och aldrig kommer att utmärka dig.

Muay Thai Boxing
Det finns också interaktiva klasser på YouTube och Google, som du kan lära dig av! Bildkälla: Pexels

Annars finns alltid möjligheten att vara åskådare i en verklig kamp, men det finns inte så många i Sverige. Om det finns är de oftast på helgerna.

Kolla in dessa tips om hur du tar din kondition till nästa nivå med hjälp av boxning!

Kom i form med fitnessboxning!

Ta en titt på dessa 10 steg som kan hjälpa dig med din fitnessträning.

Ta reda på allt du behöver veta om boxercise här.

Vet du vad skuggboxning är?

Ta en titta på dessa 7 fantastiska boxningsövningar.

Välj kampsport - den bästa typen av träning när du vill träna din cardio!

Behöver du en lärare i Boxning ?

Gillar du artikeln?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Tatiana