Det finns en miljon olika sätt att utvecklas i en sport! Du måste svettas och vara motiverad: om du är lat och föredrar din soffa, se upp, eftersom daglig träning är nödvändig för nästan alla sporter!

Är du en fan av boxning eller savat? Vill du verkligen träna som en boxare? Du kanske är okej när du är med en tränare eller när du är på din boxningsklubb, men när du väl är på egen hand under semestern har du ingen aning om hur du ska organiserar dina träningspass.

Oavsett om du tränar på egen hand eller med vänner, här är en universell träning för att du ska få din kropp i form. Du kan naturligtvis lägga till och subtrahera den här träningen baserat på vad du gillar, den tid du har, din form, dina förmögenheter och de små boxningstrick du vill bli bättre på.

Börja med att svara på denna preliminära fråga: hur länge ska en boxare träna?

Tänk 3 timmar eller längre för en lång träningssession (som bör hända minst en eller två gånger i veckan).

Om du är nybörjare inom amatörboxning, ta då tag i dina boxningshandskar och låt oss komma igång!

1. Boxarens uppvärmning

Det kan inte överraska dig att thailändsk boxning och fransk boxning är de sporter som styr idrottsvärlden i allmänhet. Kampsport involverar hela människokroppen, vilket kräver en allvarlig uppvärmning.

En framgångsrik uppvärmning börjar med lite jogging.

Helst, om du har tid och hoppas att bli en boxningsmästare en dag, måste du jogga totalt 30-60 minuter.

Annars, särskilt om du tränar inomhus, bör du springa i fem minuter innan du gör resten av dina uppvärmningsövningar.

boxning 10 steg
Håll dig skarp i ringen. Bildkälla: upload.wikimedia.org

Detta består av att förbereda kroppen, börja från toppen (nacken) och arbeta dig ner (vristarna). Gå igenom dem i ordning, och se till att du inte glömmer någonting.

Förbered dina huvudmuskler också, för att undvika skador.

Efter uppvärmningen bör du känna dig varm och svettig, men inte trött. Detta är läget du kommer att vara i innan en boxningsmatch.

Upptäck också fitnessboxning!

2. Granska dina förmågor

Din boxningsträning börjar med att granska dina förmågor. Detta känns som en liten paus efter alla dina ansträngningar under uppvärmningen.

Det är här du kommer att lära dig att fokusera och hålla dig i form.

boxning 10 steg
Tänk igenom dina förmågor och även dina svagheter innan du ger dig in i ringen. Bildkälla: Pexels

Du kommer att gå igenom varenda rörelse -- börja med höger hand och avsluta med vänster. Bättre att gå igenom dem med långsamma rörelser så att du bättre kommer ihåg rörelserna och kan se om någon av dem inte fungerar.

Den minsta felaktiga gesten måste korrigeras, och det är viktigt att du startar nästa boxningsteknik först när du verkligen har assimilerat den förra.

Den här delen tar olika lång tid beroende på hur många moves du känner till (en nybörjare är mindre kunnig än en expert), din koncentration och hur bra dina slag är vid första försöket.

Det är lite som att starta en bil. Du bör verkligen se till att trycka på pedalen några gånger för att vara säker på att motorn är tillräckligt varm innan du går ut på den öppna vägen.

Läs mer om olika boxningsövningar här.

3. Kom igång med hjälp av en boxningssäck

Nu kommer vi att gå från en långsammare uppvärmning till en tuffare, där du inte längre slår luften framför dig, utan ett riktigt mål. Oroa dig inte, ditt mål är lätt och vadderat med material med låg densitet.

Det som är viktigt är att slagen ska vara snabb och naturliga, med en takt som passar din andnings- och boxningsteknik.

Nävarna och säcken måste ständigt vara i en cirkulär rörelse, vilket kommer att vara utmärkt om du vill upprätthålla ett högt offensivt skydd under en boxningsmatch.

Inget behov av handskar här, bandage räcker.

Du bör boxas under en varaktighet på 3 minuter, sedan ta en paus på 30 sekunder, sedan återuppta allt i hela 5 minuter, sedan stoppa 30 sekunder och sedan stoppa allt i ytterligare 3 minuter. Beroende på dina boxningsmål och vilken typ av session du vill ha, kan vi också ersätta boxningssäcken med en stansboll (samma sak, men den här står på marken) beroende på vad du vill göra.

4. Boxningsträning med en tung boxningssäck

Dags att ta på dig boxningshandskar för att du kommer att träffa något hårt, tungt och motståndskraftigt: stanspåsar som är fyllda med sand, grus eller vete...

Se till att stå stabilt, håll balansen för att slå hårdare och ha bättre fotarbete när du dansar runt påsen.

Använd inte påsen som en motvikt. Tryck inte in i påsen med axlarna.

Den tunga påsen är tänkt att representera en riktig motståndare, därav dess vikt och en cylindrisk form, som kan liknas med en mänsklig byst.

För att motivera dig själv kan du också träna med "punch dummies" som har en mänsklig form. Om du vill känna dig ännu mer motiverad varför inte placera någons foto på dummien för ännu mer motivation?

boxning 10 steg
Boxningssäck är alltid en bra idé. Bildkälla: Pexels.

Vila i 30 sekunder och slåss igen i 3 minuter. Upprepa denna sekvens igen en till tre gånger, beroende på din form och den tid du har tillgängligt.

Håll dig fokuserad och låtsas att du boxas med en verklig person: ge inte upp förrän du känner att du har vunnit kampen!

Sakta inte ner, sluta aldrig vara snabb på fötterna och se till att du vet hur du kan försvara dig mot någon som kan vara mycket snabbare än du själv!

5. Träna som en boxare och bygg dina muskler

En liten parantes: att bygga styrka är den viktigaste delen av träningen.

Även om hela kroppen ska vara ganska muskulös är det främst armarna och överkroppen som oroar amatörboxare.

boxning 10 steg
Att lyfta vikter är viktigt för boxare. Bildkälla: pxhere.com

Beroende på var du tränar - till exempel gymmet - kan du ha tillgång till professionella viktmaskiner.

Om inte, åtminstone tänka på att skaffa en pull-up bar och hantlar. Vikten av människokroppen är också mycket användbar när du gör armhävningar eller annat bukarbete.

För nybörjare, tänk på att göra en timmes bodybuilding för att bygga en viss muskelmassa; för rutinerade boxare krävs en timmes träning varje gång.

6. Gå vidare till Sparring eller Shadowboxing

Den sjätte delen händer när du går in i ringen. Om du är ensam kommer ditt val att vara begränsat så klart: endast skuggboxning är möjlig i detta fall.

boxning 10 steg
Shadowboxing är ett bra verktyg för boxningsträning. Som namnet antyder betyder denna övning att slåss mot en imaginär partner. Bildkälla: Pexels

Det viktiga är att glömma dig själv och verkligen tro att du kämpar mot en annan, med maximal koncentration och varierade slag. Fotarbetet måste vara ett bevis på din flexibilitet.

Det bästa sättet att gå framåt är dock att ha en partner så att du kan engagera dig i lite sparring: detta är 1-on-1-boxning i slow motion.

Dina gester bör vara långsamma, vilket gör att du kan uppmärksamma din partners slag, dennes stötande gester och fotarbete, medan du iakttar attityden och stilen för att bli inspirerad. Det är bra att ha lite teknisk erfarenhet i detta skede!

Hur du tillämpar det du har lärt dig är nyckeln i detta skede. Se till att dina rörelser är så som du lärde dem och var säker på att du inte kommer att skada dig själv på grund av brist på förberedelser.

Vill du upptäcka thailändsk boxning?

7. Jobba på ditt fotarbete och bygg upp din uthållighet

Dags att lämna ringen igen några sekunder för att fokusera på dina ben som är mycket viktiga.

Boxaren måste ha en enorm kroppsstyrka i överkroppen men också kunna vara snabb med underkroppen.

Testa din uthållighet, men särskilt ditt motstånd.

Börja med att springa 400 m för att få upp din uthållighet (du kan prata samtidigt, det kommer att göra det svårare) och värma upp dina ben.

Kör sedan så fort du kan 3 gånger / 500 m, med 5-minuters pauser mellan varje pass.

Det är bäst att följa ett 500 eller till och med 1000m lopp med stopp mellan dem för att återfå en lägre puls efter dina sprintar.

Ibland kommer boxaren att välja 3000 m loppet, 100 m sprinten eller springa bakåt i 200 eller 400 m -- men se upp för att inte falla och bryta något!

8. Bli mer flexibel med cardioboxning

För att hålla dig i form, hoppa hopprep i minst 10 minuter. Detta är den bästa cardio-träningen någonsin.

Glöm inte att cardioboxning också finns som fitnessövning!

En boxare är av naturen snabb och passande. Repet har lärt honom att förbättra sin flexibilitet och att ha bra reflexer, och han vet dessutom hur han kan förbättra sina rörelser.

boxning 10 steg
Första slaget | Detta är kulminationen på utbildningen av alla boxningskurser där boxarna vill bli den nya Tyson | källa: i.vimeocdn.com

Det finns många sätt att hoppa rep -- på plats med fötterna ihop, korsa dina fötter varje gång du hoppar, avancerar, hoppa bakåt... Det är upp till dig att berika denna övning och göra den så effektiv som möjlig!

Annars, likt fotbollsspelare, kan du använda en stege eller bågar på marken och hoppa på tårna, vilket är en fantastisk förutsättning för alla bra fotarbeten!

Upptäck fördelarna med boxerciseklasser!

9. Möt en motståndare

Detta är höjdpunkten med dessa tio steg. Nu är det dags att verkligen boxas mot en motståndare -- men glöm inte att ta på dig dina boxningshandskar och boxningshjälm, såväl som ditt munskydd och eventuellt (särskilt för franska boxning) dina benhandskar.

Kampen bör vara relativt kort (varar 5 till 10 minuter).

Idealt kommer du ständigt att boxas med en annan partner. Detta är också ett bättre sätt att lära sig!

Om du är ensam och du inte har någon att boxas med, byt ut detta steg med en observation av hur boxare boxas. Du kan också titta på amatörer (YouTube, Dailymotion och INA ger dig det material du behöver). Sätt dig i en riktig boxares skor genom att titta på dem och lära av deras boxningstekniker.

10. Stretching efter en boxningsmatch

All idrottsutbildning, oavsett, måste börja med en uppvärmning. På samma sätt måste det också sluta med en stretching.

boxning 10 steg
Träna tills du lyckas! Och glöm inte att stretcha. Bildkälla: Pexels

Stretching hjälper dig att återhämta dig från din intensiva träning och hjälper dig att dra nytta av övningarna för att öka din muskelmassa.

På samma sätt kommer det att förhindra dig från att ha ömma leder och gör att du kan förvandla fysisk trötthet till en känsla av välbefinnande.

Stretching är en av de mest underutnyttjade teknikerna för att förbättra idrottsprestanda, förebygga idrottsskador och korrekt rehabilitera muskler.

Gör inte misstaget att tro att något så enkelt som stretching inte kommer att vara effektivt.

Här är fyra mycket fördelaktiga stretchövningar för boxning. Naturligtvis finns det många fler, men dessa är bra att börja med.

boxning 10 steg
Här är de bästa stretchövningar för att säkerställa obehag efter ett träningspass. Bildkälla: Pexels

Du kommer att sova som en baby efter att du har sträckt ut alla dina muskler, det kan vi garantera dig!

Behöver du en lärare i Boxning ?

Gillar du artikeln?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Tatiana

A lean mean word-killing machine that loves everything written.