Livet är ett lotteri, och vissa av oss är lyckligare än andra när det kommer till sjukdom. Å andra sidan finns det en säkerhet i livet: en regelbunden idrottsutövning minskar risken för att tidigt dö av en hjärtattack med nästan hälften.

Den 8 november 2005 publicerade Dr. P. Presles en artikel i Health and Fitness Magazine som säger: "Måttligt aktiva personer är 30 till 40% mindre benägna att dö av hjärt- och kärlsjukdomar. Och även då är den totala dödligheten lägre."

Gissa vilken sport som hjälper mest när det gäller att undvika hjärtproblem? Ja, du gissade rätt: boxning.

Oavsett om du hoppar hopprep, kör fransk boxning, västerländsk boxning, thailändsk boxning, kickboxning, amerikansk boxning, kung fu, taekwondo, MMA-boxning eller någon annan annan kampsport (som karate, jujitsu, aikido, etc.), så kommer din mentala och fysiska hälsa att dra nytta av dessa sporter.

Folk säger ofta att boxning är våldsamt, men det handlar inte bara om att slå din motståndare, slå ut honom med ett slag (KO), en uppercut eller någon annan slags slag.

Vissa kontaktsporter är så intensiva att ett bra fysiskt tillstånd är nödvändigt för att utöva dem.

Boxning är väldigt populärt i västländerna -- vi älskar professionella boxare, vi uppskattar att boxning håller oss i god form och tar hand om våra kroppar. På grund av detta har många varianter av dessa idrottsgrenar nyligen uppfunnits såsom fitnessboxning, body fight och cardioboxning.

Vad är cardioboxing?

Cardioboxning, även känd som boxercise, dök upp i slutet av 1990-talet i USA. Det uppfanns av Billy Blanks, en amerikansk skådespelare som specialiserat sig på kampsport.

boxning och cardio
Boxercise är bra för din hälsa. Bildkälla: Pexels

Det är en högintensiv form av boxningsträning, som tränar olika boxningstekniker med boxningsväskor och utan verklig strid.

Cardioboxning innehåller många stridstekniker i sin fysiska förberedelse: tekniker från fransk boxning / Savate, västerländsk boxning, thailändsk boxning och kickboxning.

Ditt mål kommer att vara att hoppa, slå, attackera, prova olika boxningsrörelser och arbeta med alla musklerna i människokroppen på en och samma gång, så att du kan tona din kropp.

Varje träning övas dessutom med musik i grupplektioner.

Det är bättre än att svettas på ett gym eller hur?

Cardioboxning fungerar på många olika sätt:

  • Det bryter ner glukos och hjälper musklerna,
  • Det reducerar fettvävnaden; det är en mycket bra övning för att gå ner i vikt och få muskler,
  • Det ökar hjärtfrekvensen och fungerar genom att tillföra syre till den anaeroba tröskeln.

När det gäller muskelmassan för att snida en atletisk kropp, finns det inget bättre än viktträning (armhävningar, bukarbete, knäböj) för god fysisk kondition.

Inget behov av boxhandskar eller boxningsutrustning eller boxningsring: utövare kan komma i sina klassiska sportkläder eller träningskläder, men med underhandskar för att undvika att skada nävarna.

Boxning, på grund av den intensitet det kräver, gör det möjligt för boxare att bygga muskler men också stärka hjärtat och lungorna.

Men se upp! Varje boxare bör vara medveten om att man redan måste vara i utmärkt form för att utöva denna typ av fysisk aktivitet.

Löpning, simning, cykling och hopprep är alla konditionsträningar som hjälper dig att hålla dig i form, lindra stress och -- det många drömmer om -- ge din drömkropp.

De som har en favoritboxare kommer att inspireras av att träna på sitt sätt och komma till en punkt där de kan drömma om att tävla med dem.

Cardioboxning och hjärtat

Idrottare älskar cardioboxning av olika skäl: fettförlust, muskelspänning, utveckla uthållighet för andra idrottsaktiviteter eller minska blodtrycket och kombinera muskelträning och konditionsträning för en riktigt bra träning.

boxning och cardio
Rökning är en mycket dålig vana. Stress betyder ofta tobak, alkohol, ångest och nervösa känslor. Boxning gör att du kan ta ett djupt andetag och ta bort dåliga vanor. Bildkälla: Pexels

Cardio är bra för din hälsa och har flera fördelar, både fysiska och psykiska.

De växlande rytmerna i själva boxningen stimulerar hjärt- och kärlsystemet, vilket hjälper till att förbättra andningen och din uthållighet.

Kickboxing kräver "bara" kroppens vikt.

Boxning tillåter en homogen muskulös utveckling.

Att slå en stansväska hjälper dig att glömma den hektiska vardagen (övertid, stress, ansvar, trötthet) och hjälper till att lindra stress.

För kvinnor som är bekymrade över deras vikt kommer växlingen mellan långsamma och snabba rörelser under träningen att hjälpa dig att få smalare lår. Det är också bra i kampen mot celluliter.

Du kommer att förbränna kalorier snabbare än under en Zumba-klass!

Hur idrottare använder sig av cardioboxning

Vi kommer inte att nämna Rocky Balboa, en boxningsmästare som har blivit en legend i idrottsvärlden ... men vi kommer att nämna många idrottsmän på hög nivå och pro-boxare som utövar cardioboxing.

Denna idrottare är känd över hela världen.

boxning och cardio
Boxningsmästare kan du idag hitta runt hela världen. Bildkälla: Pexels

Sugar Ray Leonard

Född Ray Charles Leonard i USA den 17 maj 1956, är han erkänd som en av historiens största boxare.

Och med goda skäl: han är en supertaktisk, snabb och hyperkänslig boxare som kröntes som världsmästare i boxning i fem olika viktklasser (hela vägen till tungvikt) mellan 1979 och 1989.

Som proffs-boxare är han nästan obesegrad, med 36 segrar av 40 matcher, inklusive 25 knockouts. I amatörboxning vann han 145 av 150 matcher.

Marvin Hagler

Född 1954 i Newark (nära New York) var han världens medelviktsmästare från 1980 till 1987, den obestridda mästaren i sin klass fram till sin sista boxningskamp, ​​då han förlorade mot S. Ray Leonard.

Han bestämde sig så småningom att avsluta sin karriär.

Varför inte hitta en Superprof-tränare och ta boxningskurser och själv se vad spänning är?

Floyd Mayweather Jr.

boxning och cardio
Dessa två män är stora motståndare! Bildkälla: Pexels.

Född 1977 i Michigan, USA, har denna boxare förblivit obesegrad i mer än 18 år i rad och bestämde sig för att avsluta sin karriär efter 50 professionella boxningsmatcher. Han var världens boxningsmästare från 1998 till 2015, i fem olika viktklasser!

Manny Pacquiao

Herr Pacquiao föddes 1978 på Filippinerna.

En sann stjärna i boxningsringen, han är den enda boxaren i historien som har vunnit världstiteln i åtta olika viktklasser .

Han har varit världsmästare sedan 2016.

Av 67 matcher har han bara upplevt 7 nederlag!

Oscar de la Hoya

Han är född i USA 1973 och är den enda boxaren i historien som har vunnit världsmästerskapstiteln i sex olika viktklasser från federationerna WBA, WBC, IBF och WBO.

Han har 39 segrar inklusive 30 knockouts. Endast sex nederlag gör denna toppidrottare till en av de största idrottare i boxningshistoria.

Han var en mästare från 1994 till 2007, vilket är ett världsrekord.

Och slutligen ett sista tips: akta dig för att överdriva träningen -- om muskelvävnaden skadas, kan enbart leda till obehaglig smärta.

Glöm aldrig att värma upp och avsluta varje träning med stretching. 

Här är några steg att följa när du planerar din fitnessträning.

Ta reda på mer om hur boxercise kan hålla dig i form.

Vad är shadowboxning?

7 bra boxningsövningar för att få dig i form.

Upptäck det bästa sättet att bli beroende av Thai Boxning!

Läs mer i vår guide!

Behöver du en lärare i Boxning ?

Gillar du artikeln?

5,00/5, 1 votes
Loading...

Tatiana

A lean mean word-killing machine that loves everything written.